|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. mája 2012
Ján Počiatek chce preťať gordický uzol a prepojiť železnice
Ozdravovanie troch štátnych železničných spoločností, ktoré okrem znižovania nákladov prinieslo aj hromadné prepúšťanie zamestnancov, bude podľa ministra dopravy Jána Počiatka pokračovať. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 4. mája (WEBNOVINY) - Ozdravovanie troch štátnych železničných spoločností, ktoré okrem znižovania nákladov prinieslo aj hromadné prepúšťanie zamestnancov, bude podľa ministra dopravy Jána Počiatka pokračovať.
Za potrebné považuje dosiahnuť stav, aby železničné firmy fungovali ako súčasť jedného navzájom poprepájaného sektoru. Vytvorenie železničného holdingu, ktorý svojho času presadzoval bývalý minister dopravy a jeho stranícky kolega Ľubomír Vážny, nie je podľa Počiatka nevyhnutné.
Minister považuje oddlženie celého sektoru za dôležité pre zlepšenie hospodárenia železničných spoločností.
Železničné spoločnosti na sebe parazitujú
"So snahou optimalizovať sa nedá nikdy prestať. Nedá sa ani povedať, že ju začalo len bývalé vedenie. Optimalizácia sektoru prebieha kontinuálne a určite bude naďalej. Treba sa začať pozerať na celý sektor ako na jeden a nie ako na tri jednotlivé spoločnosti," povedal Počiatek v rozhovore pre agentúru SITA.
Za historicky najväčšiu chybu všetkých bývalých vedení rezortu označil to, že železničné spoločnosti sa voči štátu aj sebe správali ako samostatné entity. A nie ako entity, ktoré sú súčasťou jedného sektoru a sú navzájom a spolu aj so štátom úplne poprepájané finančnými tokmi, ale aj záujmami pri dodávaných službách.
Za veľký problém a záťaž, ktorú si celý sektor nesie so sebou z histórie, považuje šéf rezortu dopravy zadlženosť medzi jednotlivými spoločnosťami a štátom aj voči bankám.
"Tento gordický uzol sa musí jednoducho rozťať, a to bude základ pre oddlženie sektoru v maximálne možnej miere. Treba vyriešiť tieto veci, ktoré spoločnosti do veľkej miery obmedzujú aj v racionálnom uvažovaní alebo správaní sa. Dnes často jedna na druhej parazitujú, čo je neprípustné. Je ich treba riadiť ako jeden sektor," vyslovil presvedčenie Počiatek.
Holding navrhoval aj bývalý minister Vážny
Počas prvej vlády Roberta Fica navrhoval vtedajší minister Vážny vznik holdingu z troch železničných spoločností. Malo sa tak zjednodušiť a zefektívniť riadenie sektoru pri zachovaní právnej samostatnosti firiem.
"Bol aj taký model, ale podľa mňa nie je nutné ísť až do tejto formy. Oveľa jednoduchšia cesta je začať sa na to pozerať naozaj ako na jeden sektor, vyriešiť ich finančné vzťahy a riadiť ich v zmysle jednotnej stratégie celého sektoru. Toto je oveľa dôležitejšie," myslí si Počiatek.
Potom z toho podľa neho vyplynie, aká optimalizácia bude možná. Za jediné riešenie určite nepovažuje prepúšťanie zamestnancov a pritom sa tváriť, že ide o revitalizáciu. Podľa ministra je to oveľa komplexnejšia vec.
Za potrebné považuje dosiahnuť stav, aby železničné firmy fungovali ako súčasť jedného navzájom poprepájaného sektoru. Vytvorenie železničného holdingu, ktorý svojho času presadzoval bývalý minister dopravy a jeho stranícky kolega Ľubomír Vážny, nie je podľa Počiatka nevyhnutné.
Minister považuje oddlženie celého sektoru za dôležité pre zlepšenie hospodárenia železničných spoločností.
Železničné spoločnosti na sebe parazitujú
"So snahou optimalizovať sa nedá nikdy prestať. Nedá sa ani povedať, že ju začalo len bývalé vedenie. Optimalizácia sektoru prebieha kontinuálne a určite bude naďalej. Treba sa začať pozerať na celý sektor ako na jeden a nie ako na tri jednotlivé spoločnosti," povedal Počiatek v rozhovore pre agentúru SITA.
Za historicky najväčšiu chybu všetkých bývalých vedení rezortu označil to, že železničné spoločnosti sa voči štátu aj sebe správali ako samostatné entity. A nie ako entity, ktoré sú súčasťou jedného sektoru a sú navzájom a spolu aj so štátom úplne poprepájané finančnými tokmi, ale aj záujmami pri dodávaných službách.
Za veľký problém a záťaž, ktorú si celý sektor nesie so sebou z histórie, považuje šéf rezortu dopravy zadlženosť medzi jednotlivými spoločnosťami a štátom aj voči bankám.
"Tento gordický uzol sa musí jednoducho rozťať, a to bude základ pre oddlženie sektoru v maximálne možnej miere. Treba vyriešiť tieto veci, ktoré spoločnosti do veľkej miery obmedzujú aj v racionálnom uvažovaní alebo správaní sa. Dnes často jedna na druhej parazitujú, čo je neprípustné. Je ich treba riadiť ako jeden sektor," vyslovil presvedčenie Počiatek.
Holding navrhoval aj bývalý minister Vážny
Počas prvej vlády Roberta Fica navrhoval vtedajší minister Vážny vznik holdingu z troch železničných spoločností. Malo sa tak zjednodušiť a zefektívniť riadenie sektoru pri zachovaní právnej samostatnosti firiem.
"Bol aj taký model, ale podľa mňa nie je nutné ísť až do tejto formy. Oveľa jednoduchšia cesta je začať sa na to pozerať naozaj ako na jeden sektor, vyriešiť ich finančné vzťahy a riadiť ich v zmysle jednotnej stratégie celého sektoru. Toto je oveľa dôležitejšie," myslí si Počiatek.
Potom z toho podľa neho vyplynie, aká optimalizácia bude možná. Za jediné riešenie určite nepovažuje prepúšťanie zamestnancov a pritom sa tváriť, že ide o revitalizáciu. Podľa ministra je to oveľa komplexnejšia vec.