|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. februára 2012
Ján Figeľ tvrdí, že na diaľnici D1 usporil dve miliardy eur
Financovanie výstavby diaľnic zo štátneho rozpočtu a z eurofondov je podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) pre štát výhodnejšie ako cez predražené projekty verejno-súkromného partnerstva ...
Zdieľať
BRATISLAVA 24. februára (WEBNOVINY) - Financovanie výstavby diaľnic zo štátneho rozpočtu a z eurofondov je podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) pre štát výhodnejšie ako cez predražené projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP).
Stavebné náklady na zatiaľ rozostavaných úsekoch diaľnice D1, ktoré mali byť spolu s ďalšími pôvodne postavené v rámci prvého balíka PPP, sú podľa neho lacnejšie zhruba o 700 mil. eur.
Minister dopravy vyslovil na tlačovej besede v piatok presvedčenie, že po vysúťažení stavieb zostávajúcich úsekov na severnej diaľnici sa úspory štátu zvýšia na približne 2 mld. eur. Na finančných nákladoch by však mal podľa neho štát ušetriť okolo 7 mld. až 9 mld. eur. "Na tomto príklade sa dá vidieť, ako sa dá položiť na kolená ekonomika celého štátu," vyhlásil minister dopravy.
Figeľ tvrdí, že keby sa realizoval prvý a tretí balík PPP, štát by počas 30 rokov splatil koncesionárom spolu 17 mld. eur, pričom až 10 mld. eur by predstavovali poplatky bankám a akcionárom. "To sú príjmy takmer celoročné z hľadiska daní nášho štátu. Tomu sa hovorí naozaj megapodvod na občanoch," povedal Figeľ.
Ficova vláda chcela projekty financovať s vysokým úrokom
Štát si v roku 2009 vedel požičiavať za 4- až 5-percentný úrok, ale vtedajšia vláda Roberta Fica (Smer-SD) podľa ministra chcela financovať PPP s úrokom takmer 10 % ročne. "Ten, ktorý sa pasuje opakovane do roly bojovníka proti finančným skupinám, zaviazal vládu a v jej mene všetkých daňových poplatníkov platiť práve bankám a finančným inštitúciám ťažké miliardy eur," dodal Figeľ.
Využívanie formy PPP pri stavbe diaľnic by malo byť podľa neho iba doplnkové a výhodné aj pre štát, pričom si vie predstaviť uplatnenie tohto modelu napríklad pri financovaní stavby obchvatu Bratislavy na D4.
V prípade realizácie prvého a tretieho balíka PPP, ktoré Figeľ zastavil po príchode do funkcie ministra dopravy v roku 2010, by ročná platba štátu za dostupnosť diaľničných úsekov dosiahla okolo 500 mil. eur. Toľko Slovensko na diaľnice doposiaľ ročne ešte neinvestovalo a muselo by obmedziť ich ďalšiu výstavbu. Minister tvrdí, že štát by v dôsledku toho musel znížiť svoje výdavky, napríklad na starobné dôchodky o 14 %, na školstvo o 20 %, na sociálne veci o štvrtinu, na pôdohospodárstvo o 40 % a na platy učiteľov na všetkých stupňoch škôl o 60 %. Zároveň by bolo potrebné zvýšiť daň z pridanej hodnoty na 23 % alebo daň z príjmov fyzických osôb na 24 %.
"Ak budem vo vláde alebo na tomto poste, nedovolím, aby boli takéto projekty na Slovensku realizované," povedal o predražených a pre štát nevýhodných projektoch PPP, ktoré plánovala realizovať bývalá vláda. Zároveň varoval slovenskú verejnosť pred realizáciou podobných projektov v budúcnosti.
Podľa exministra Vážneho Figeľ nepostavil ani kilometer diaľníc
Figeľ ďalej informoval, že za vyše roka a pol súčasnej vlády začala výstavba 56 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, pričom prácu získalo 4 200 ľudí. "Väčšiu časť financií na stavebné náklady nám hradí Európska únia. Toto je rozumné, výhodné, efektívne a, samozrejme, transparentné, pretože únia žiada kontrolu vopred, počas a po výstavbe," dodal Figeľ.
Poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD) reagoval tým, že minister Figeľ počas svojho pôsobenia vo funkcii nepostavil ani kilometer diaľnic. "Namiesto toho celé dva roky len účelovo narába s fiktívnymi číslami z projektov, ktoré vôbec neboli realizované. Najväčšími investíciami ministerstva pod vedením Figeľa boli dve mimosúdne vyrovnania s firmou blízkou jeho bývalému poradcovi v celkovej výške 36 mil. eur," uviedol Vážny.
Podľa exministra dopravy Ficova vláda odovzdala počas štyroch rokov do užívania 140 kilometrov hotových diaľnic a novej vláde prenechala 90 kilometrov rozostavaných diaľnic a rýchlostných komunikácií. "Ich súčasťou bol aj úspešný PPP projekt R1, ktorý minister Ján Figeľ s takou chuťou slávnostne otváral," dodal Vážny.
Koncom októbra minulého roka bola v rámci druhého balíka PPP, ktorý sa realizuje ako jediný z pôvodných troch projektov, odovzdaná do užívania rýchlostná cesta medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke 46 kilometrov. V lete tohto roka má byť dokončený aj severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke takmer 6 kilometrov.
Stavebné náklady na zatiaľ rozostavaných úsekoch diaľnice D1, ktoré mali byť spolu s ďalšími pôvodne postavené v rámci prvého balíka PPP, sú podľa neho lacnejšie zhruba o 700 mil. eur.
Minister dopravy vyslovil na tlačovej besede v piatok presvedčenie, že po vysúťažení stavieb zostávajúcich úsekov na severnej diaľnici sa úspory štátu zvýšia na približne 2 mld. eur. Na finančných nákladoch by však mal podľa neho štát ušetriť okolo 7 mld. až 9 mld. eur. "Na tomto príklade sa dá vidieť, ako sa dá položiť na kolená ekonomika celého štátu," vyhlásil minister dopravy.
Figeľ tvrdí, že keby sa realizoval prvý a tretí balík PPP, štát by počas 30 rokov splatil koncesionárom spolu 17 mld. eur, pričom až 10 mld. eur by predstavovali poplatky bankám a akcionárom. "To sú príjmy takmer celoročné z hľadiska daní nášho štátu. Tomu sa hovorí naozaj megapodvod na občanoch," povedal Figeľ.
Ficova vláda chcela projekty financovať s vysokým úrokom
Štát si v roku 2009 vedel požičiavať za 4- až 5-percentný úrok, ale vtedajšia vláda Roberta Fica (Smer-SD) podľa ministra chcela financovať PPP s úrokom takmer 10 % ročne. "Ten, ktorý sa pasuje opakovane do roly bojovníka proti finančným skupinám, zaviazal vládu a v jej mene všetkých daňových poplatníkov platiť práve bankám a finančným inštitúciám ťažké miliardy eur," dodal Figeľ.
Využívanie formy PPP pri stavbe diaľnic by malo byť podľa neho iba doplnkové a výhodné aj pre štát, pričom si vie predstaviť uplatnenie tohto modelu napríklad pri financovaní stavby obchvatu Bratislavy na D4.
V prípade realizácie prvého a tretieho balíka PPP, ktoré Figeľ zastavil po príchode do funkcie ministra dopravy v roku 2010, by ročná platba štátu za dostupnosť diaľničných úsekov dosiahla okolo 500 mil. eur. Toľko Slovensko na diaľnice doposiaľ ročne ešte neinvestovalo a muselo by obmedziť ich ďalšiu výstavbu. Minister tvrdí, že štát by v dôsledku toho musel znížiť svoje výdavky, napríklad na starobné dôchodky o 14 %, na školstvo o 20 %, na sociálne veci o štvrtinu, na pôdohospodárstvo o 40 % a na platy učiteľov na všetkých stupňoch škôl o 60 %. Zároveň by bolo potrebné zvýšiť daň z pridanej hodnoty na 23 % alebo daň z príjmov fyzických osôb na 24 %.
"Ak budem vo vláde alebo na tomto poste, nedovolím, aby boli takéto projekty na Slovensku realizované," povedal o predražených a pre štát nevýhodných projektoch PPP, ktoré plánovala realizovať bývalá vláda. Zároveň varoval slovenskú verejnosť pred realizáciou podobných projektov v budúcnosti.
Podľa exministra Vážneho Figeľ nepostavil ani kilometer diaľníc
Figeľ ďalej informoval, že za vyše roka a pol súčasnej vlády začala výstavba 56 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, pričom prácu získalo 4 200 ľudí. "Väčšiu časť financií na stavebné náklady nám hradí Európska únia. Toto je rozumné, výhodné, efektívne a, samozrejme, transparentné, pretože únia žiada kontrolu vopred, počas a po výstavbe," dodal Figeľ.
Poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD) reagoval tým, že minister Figeľ počas svojho pôsobenia vo funkcii nepostavil ani kilometer diaľnic. "Namiesto toho celé dva roky len účelovo narába s fiktívnymi číslami z projektov, ktoré vôbec neboli realizované. Najväčšími investíciami ministerstva pod vedením Figeľa boli dve mimosúdne vyrovnania s firmou blízkou jeho bývalému poradcovi v celkovej výške 36 mil. eur," uviedol Vážny.
Podľa exministra dopravy Ficova vláda odovzdala počas štyroch rokov do užívania 140 kilometrov hotových diaľnic a novej vláde prenechala 90 kilometrov rozostavaných diaľnic a rýchlostných komunikácií. "Ich súčasťou bol aj úspešný PPP projekt R1, ktorý minister Ján Figeľ s takou chuťou slávnostne otváral," dodal Vážny.
Koncom októbra minulého roka bola v rámci druhého balíka PPP, ktorý sa realizuje ako jediný z pôvodných troch projektov, odovzdaná do užívania rýchlostná cesta medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke 46 kilometrov. V lete tohto roka má byť dokončený aj severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke takmer 6 kilometrov.