Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

22. júna 2014

J. Počiatek: Diaľnica z Bratislavy do Košíc je reálna v roku 2019



V prípade, že sa už nič neskomplikuje na úseku D1 medzi Martinom a Ružomberkom, diaľnica z Bratislavy do Košíc je reálna v roku 2019. Vyhlásil to dnes ...



Zdieľať
Ján Počiatek Foto: TASR/Martin Turanovič
Bratislava 22. júna (TASR) – V prípade, že sa už nič neskomplikuje na úseku D1 medzi Martinom a Ružomberkom, diaľnica z Bratislavy do Košíc je reálna v roku 2019. Vyhlásil to dnes v relácii RTVS O 5 minút 12 minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).


V súčasnosti je pritom podľa jeho slov v prevádzke približne 75 % z celkového počtu kilometrov, ktoré majú tvoriť spojnicu Bratislavy a Košíc. Ďalších 20 % sa momentálne stavia a s výstavbou sa ešte nezačalo na 5 % kilometrov tejto diaľnice. Tie predstavujú konkrétne dva úseky, jedným je obchvat Prešova a druhým problematický úsek medzi Martinom a Ružomberkom, Turany – Hubová.

"Obchvat Prešova máme ambíciu začať súťažiť už v tomto roku, čiže začať výstavbu v budúcom roku," avizoval Počiatek. Zostáva už len úsek Turany – Hubová, ktorý mal v minulosti problémy s vplyvom diaľnice na životné prostredie. Po ich vyriešení sa ešte na trase cesty zosunula pôda a na budúcej diaľnici sa museli nanovo vyhodnocovať varianty jej výstavby.

"Keď sa už na úseku Turany - Hubová nič zásadné nezmení, budeme schopní ísť povrchovým variantom a prejdeme úspešne aj doplňujúcim environmentálnym posúdením, tak realita D1 z Bratislavy do Košíc v roku 2019 je jasná," zdôraznil minister.

Jeho oponent v diskusii a bývalý štátny tajomník rezortu dopravy Ján Hudacký (KDH) pripomenul, že predchádzajúca vláda Roberta Fica (Smer-SD), kde bol Počiatek ministrom financií, hovorila o diaľnici do Košíc v roku 2010. Vyčítal jej však najmä to, že sa rozhodla stavať diaľnice formou projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projektov). Napríklad úsek z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu s tunelom Višňové, kde sa tento týždeň slávnostne spúšťala výstavba, sa mohol podľa neho hneď stavať z eurofondov tak, ako je tomu teraz.

Vtedajšia vláda ho však začlenila do PPP projektu, ktorý nasledujúci minister Ján Figeľ (KDH) zrušil. "Je nevýhodné ísť cez súkromné zdroje, keď máme voľné peniaze zo štrukturálnych fondov," doplnil Hudacký. Opätovne tak zdôraznil potrebu čerpania eurofondov.

Tunel Višňové

V prípade úseku s budúcim najdlhším tunelom Višňové sa diskutuje aj o cene za jeho výstavbu. Štát totiž podpísal zmluvu so stavbármi za oveľa nižšiu cenu, než odhadovala štátna expertíza. Tá počítala so stavebnými nákladmi na túto časť D1 vo výške približne 900 miliónov eur, zmluvná cena za diaľnicu je však 410 miliónov eur. "Je to na hrane reálnosti, ale už v pásme reálnej ceny," skonštatoval minister.

Náklady na diaľnicu by sa pritom nemali podľa neho len tak zvyšovať. Pri prípadných dodatkoch platia jasné pravidlá, povolené sú len pri nepredvídateľných okolnostiach. Okrem toho, cesta je financovaná z eurofondov, dozerá na ňu aj Brusel. Rovnako aj Hudacký si myslí, že takáto cena za diaľnicu je reálna a zvyšovať by sa nemala.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Ak študent nedostane mzdu, musí sa súdiť
<< predchádzajúci článok
Militanti v Iraku dobyli štvrté mesto v provincii Anbár