03. mája 2017
Ilustračné foto. Foto: TASR - Jozef ĎurníkBratislava 3. mája (TASR) – Až 38 percent mladých ľudí vo veku od 18 do 26 rokov tvrdí, že základná alebo stredná škola ich v rámci informatického vzdelávania naučila len veľmi málo poznatkov, ktoré by prakticky využili pre svoje zamestnanie, pri hľadaní zamestnania, prípadne pre podnikanie. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý sa uskutočnil na vzorke 1061 respondentov vo veku 18 - 26 rokov vo februári tohto roka.
Z výskumu ďalej vyplynulo, že 50 percent respondentov škola naučila iba základy a zvyšok sa museli doučiť sami. Iba 12 percent mladých hodnotí štúdium informatiky na základnej a strednej škole pozitívne – škola ich teda naučila všetko, čo potrebujú vedieť. „
Toto je veľmi vážne zistenie, ktoré treba zohľadniť pri všetkých školských reformách,“ uviedol dnes riaditeľ IVO Grigorij Mesežnikov.
Informatika je podľa neho predmet, ktorý je spojený s bežným životom a prácou. „
To, že škola zatiaľ nedokáže poskytnúť primerané znalosti, tak to je naozaj na zamyslenie,“ dodal Mesežnikov.
Mladá generácia podľa prieskumu kritizuje najmä nedostatočnú úroveň vzdelávania, a to v kľúčových oblastiach, ako je programovanie, tvorba web stránok, programovanie aplikácií, práca s rôznymi softvérmi či právna problematika ako autorské práva, licencie. Zručnosti a skúsenosti v týchto oblastiach chýbajú priemerne štyrom z desiatich ľudí, pričom za hlavný problém označilo 55 percent respondentov programovanie a rôzne kreatívne činnosti.
„
Kľúčové dôvody, prečo sa na základných a stredných školách naučili málo pre život a prax, sú mladými ľuďmi vnímané skôr ako metodicko-systémové nedostatky než deficity v technických alebo ľudských zdrojoch,“ uviedol Marián Velšic z IVO. Podľa jeho slov za hlavnú príčinu slabého vzdelávania v tejto oblasti označilo 25 percent respondentov to, že sa učili veľa teórie na úkor praxe. Ďalších 24 percent kritizuje rýchlosť, povrchnosť a formálnosť preberania látky, ktorá bola zapríčinená nedostatočným počtom vyučovacích hodín informatiky. Tretím dôvodom sú podľa názoru 21 percent mladých zastarané učebné osnovy, ktoré neodzrkadľujú najnovší vývoj a trendy v informatike.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR