05. apríla 2019
Na snímke stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Vo Višňovom dňa 6. marca 2019. Foto: FOTO TASR - Erika ĎurčováBratislava 5. apríla (TASR) – Riešenie situácie na úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je najväčším dôvodom na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi (Most-Híd). Štát urobil v dohode o ukončení prác so zhotoviteľom obrovské ústupky. Uviedol to poslanec opozičnej SaS Miroslav Ivan v rozprave k jedinému bodu mimoriadnej schôdze.
Poslanec poukázal na to, že v prípade dohody musia ustúpiť obe strany. V prípade Višňového podľa neho
"štát urobil ústupky obrovské". Uviedol, že prípadné spory budú riešené medzinárodnou Komisiou pre riešenie sporov a ak budú námietky, riešiť sa budú arbitrážou v Rakúsku.
"Táto dohoda mení teda aj to, že spory, ktoré podľa zmluvy o dielo pôvodne mali byť riešené súdmi SR, budú riešené v zahraničí," dodal.
Ako ďalej podotkol, možnosť odstúpenia od zmluvy mal objednávateľ po tom, ako nebol dodržaný ktorýkoľvek z míľnikov na tejto stavbe a meškal tri mesiace. Namiesto odstúpenia od zmluvy, keď zhotoviteľ nedodržiaval termíny, sa však štát podľa neho
"rozlúčil s darčekom". Poslanec Mostu-Híd Peter Antal však reagoval, že v prípade odstúpenia by sa nestihol termín do roku 2023 tak, aby mohli byť využité eurofondy.
Ivan zároveň kritizoval, že Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR avizovalo zriadenie dopravnej autority, doposiaľ však podľa neho nič v tomto zmysle predložené nebolo.
"Cieľ bol, aby sa zladili vlaky s autobusmi, ktoré objednávajú teraz samosprávne kraje," ozrejmil.
Zároveň nerozumie tomu, prečo ministerstvo brzdí liberalizáciu železničnej dopravy.
"Ušetríme peniaze a starostlivosť o vagóny, o vlaky prenesieme na súkromný sektor," vyhlásil Ivan s tým, že namiesto toho sa posilňuje monopol Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Poslankyňa Irén Sárközy (Most-Híd) poznamenala, že za ministra Érseka sa zvýšil objem peňazí, ktorý išiel do železníc. Ivan vyčítal ministrovi aj stav ciest prvej triedy. "
Chátra nám táto sieť, pán minister," apeloval na neho Ivan.
Pripustil, že fondy na rezorte dopravy sa čerpajú lepšie ako na ostatných ministerstvách, ale je to
"jednooký medzi slepými". V súvislosti s realokáciou európskych financií skonštatoval, že eurofondy majú byť naozaj prioritne investované do dopravnej infraštruktúry. Zdôraznil však, že sa realokuje aj v rámci operačných programov prioritných osí rezortu.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR