![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Sobota 22.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Etela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
12. decembra 2017
IT projekty na zníženie byrokracie či rozšírenie e-služieb majú zelenú
Na snímke Peter Pellegrini
Zdieľať

"Schválili sme kvalitné projekty, ktoré zjednodušia ľuďom život a prispejú k naplneniu cieľa 'jedenkrát a dosť'," uviedol Pellegrini. Zásada "jedenkrát a dosť" pritom znamená, že keď občan raz odovzdá úradu nejaký údaj alebo doklad, jednotlivé úrady si ho budú medzi sebou vymieňať a nebudú ho od človeka požadovať znovu.
Napríklad projekt manažmentu údajov Sociálnej poisťovne v hodnote päť miliónov eur má zabezpečiť integráciu dát z 11 rôznych systémov Sociálnej poisťovne. Systém tak zlepší správu údajov a zníži záťaž občanov a úradníkov, napríklad pri opravovaní chybných dát a najmä vytvorí prostredie pre zavedenie zásady "jedenkrát a dosť". Systém počíta aj s rozhraním, v ktorom občania a podnikatelia uvidia všetky dáta, ktoré o nich Sociálna poisťovňa eviduje.
Projekt Centra právnej pomoci problémov v hodnote 4,9 milióna eur má zase zjednodušiť právne poradenstvo a konzultácie pre ľudí v hmotnej núdzi a zároveň zefektívni procesy v centre. Ľudia budú môcť o právnu pomoc požiadať elektronicky alebo prostredníctvom Call centra. Systém tiež zjednoduší evidenciu a najmä odbremení klientov centra od pravidelného nosenia dokladov a potvrdení.
Projekt by tiež mal podľa Pellegriniho úradu ušetriť viac ako 850.000 eur ročne a skrátiť čas čakania na riešenie osobného bankrotu na polovicu. "Každý človek na Slovensku musí mať istotu kvalitnej právnej rady, keď sa ocitne v núdzi. Online prístup a nové Call centrum navrhnuté v schválenom eurofondovom projekte Centra právnej pomoci pomôžu ešte väčšej skupine ľudí bezplatnou právnou radou. Aj to je prínos informatizácie služieb štátu a cieľ, ktorý majú eurofondy na Slovensku napĺňať," opísal Pellegrini.
Riadiaci výbor odsúhlasil aj investíciu 15,6 milióna eur do projektu, ktorý dosiahne naplnenie princípu "jedenkrát a dosť" na úradoch v 76 % možných konaní. Vzájomná dátová integrácia 70 inštitúcií prostredníctvom informačného systému centrálnej správy referenčných údajov odstráni niekoľkonásobne sa opakujúce požiadavky úradov na informácie, doklady a údaje od občanov a podnikateľov a odstráni ich chybovosť.
Projekt by mal občanom a podnikateľom ušetriť ročne na správnych poplatkoch takmer 1,5 milióna eur a zároveň viac ako 240.000 dní čakania na rôzne výpisy a dokumenty, ktoré si úrady a inštitúcie budú vymieňať medzi sebou.
Rozšírenie služieb informačného systému Datacentra miest a obcí (DCOM) do ďalších stoviek obcí a jeho migrácia do vládneho cloudu v hodnote do 31 miliónov eur s návratnosťou do roku 2026, prinesie podľa úradu úsporu miliónov eur ročne. Viac ako milión obyvateľov Slovenska bude môcť využívať 141 elektronických služieb poskytovaných zapojenými samosprávami. Na konci projektu v roku 2020 by malo byť do projektu zapojených 86 % miest a obcí Slovenska.
Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu je sprostredkovateľským orgánom pre Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Riadiaci výbor Prioritnej Osi 7 je zložený zo zástupcov úradu podpredsedu vlády, ministerstiev financií, dopravy, vnútra, Združenia miest a obcí Slovenska a aj organizácií ako IT Asociácia Slovenska či Partnerstvá pre prosperitu a podobne.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR