|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. septembra 2008
Investovať do akcií železničných prepravných spoločností sa oplatí
Sektor dopravy osôb a materiálu zažíva v poslednom období značný nárast. Železničná doprava predstavuje v súčasnosti dopravný systém, ktorý je v mnohých prípadoch nielen efektívny, ale aj environmentálne vyhovujúci.
Zdieľať
Ekonomické efekty
Železnica dokáže prepraviť veľké objemy materiálu na veľké vzdialenosti relatívne rýchlo a s nákladmi, ktoré sú v porovnaní s cestnou prepravou päťnásobne a s leteckou prepravou až pätnásťnásobne nižšie. „Tieto náklady sú spôsobené rôznymi faktormi. Najvýznamnejším z nich je energetická efektívnosť, ktorá je pri železničnej preprave v priemere 2- až 5-krát vyššia než pri cestnej, lodnej či leteckej,“ uviedol Vladimír Gešperík, predseda predstavenstva CAPITAL MARKETS.
Na celkovej spotrebe energie v EÚ sa sektor dopravy a prepravy podieľal v roku 2005 zhruba 31 %. „Z týchto 31 % sa v železničnej doprave spotrebovali len približne 3 %,“ komentuje Vladimír Gešperík. „Na trhu sa železnice podieľajú asi 6 % prepravených pasažierov a 10 % na množstve prepraveného materiálu.“
Ekologické efekty
V porovnaní s inými možnosťami prepravy je železničná viac šetrná k životnému prostrediu. Dôvodom sú menšie množstvo produkcie emisií a nižšie náklady na obnovu znečisteného životného prostredia. „Z celkových nákladov na redukciu škodlivého vplyvu emisií na životné prostredie len 8 % pripadá na železničnú dopravu a až 90 % na cestnú dopravu a to pri menej ako polovičnom prepravnom výkone,“ uviedol Vladimír Gešperík.
Hlavnou emisiou, ktorá patrí medzi skleníkové plyny spôsobujúce otepľovanie planéty, je CO2. Na jeho celkovom množstve sa sektor dopravy podieľa približne jednou štvrtinou. „Na danom znečistení sa podieľa cestná dopravy viac ako 90%, zatiaľ čo železnice predstavujú len 2 %,“ uviedol Vladimír Gešperík.
Významnou skutočnosťou hovoriacou v prospech železničnej dopravy je aj nízky záber poľnohospodárskej pôdy. „Cestná doprava zaberá takmer 74 % poľnohospodárskej pôdy. Železničná doprava len 27 % s tým, že má takmer dvojnásobne vyšší prepravný výkon,“ komentuje Vladimír Gešperík.