|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. septembra 2009
HPI tento rok nezverejní rating poisťovní na Slovensku
Zdravotnícky think-tank Health Policy Institute (HPI) tento rok nezverejní rating zdravotných poisťovní na Slovensku. Informuje o tom na svojej internetovej stránke. Inštitút pritom k tomu viedli dva ...
Zdieľať
BRATISLAVA 17. septembra (WEBNOVINY) - Zdravotnícky think-tank Health Policy Institute (HPI) tento rok nezverejní rating zdravotných poisťovní na Slovensku. Informuje o tom na svojej internetovej stránke. Inštitút pritom k tomu viedli dva hlavné dôvody. "Po prvé, pochybnosti o validite zverejňovaných údajov. Po druhé, neochota niektorých poisťovní poskytovať údaje," uvádza sa ďalej na stránke.
Najväčšie problémy ohľadne dôveryhodnosti informácií zaznamenal inštitút pri vykazovaní tvorby technických rezerv a pri identifikovaní výšky záväzkov za zdravotnú starostlivosť. Za nie príliš objektívne považujú jeho predstavitelia aj súčasné vykazovanie platobnej schopnosti. "Nie je v našej moci korigovať zverejnené údaje poisťovní, lebo nemáme prístup k interným dokumentom. Je však naším právom odmietnuť používať údaje, ktoré podľa nás verne neodzrkadľujú skutočný stav ich hospodárenia," konštatujú na stránke partneri inštitútu.
Okrem uvedených prekážok mal Health Policy Institute problém aj so samotným získavaním dát od poisťovní. Ako pre agentúru SITA doplnila jeho analytička Angelika Szalayová, súkromné poisťovne na hodnotení spolupracovali, problémom bol prístup oboch štátnych poisťovní. Práve nedostatok údajov zo Všeobecnej zdravotnej poisťovne a Spoločnej zdravotnej poisťovne pritom neumožnil porovnať niektoré dôležité indikátory. Inštitút sa napriek uvedeným problémom bude v ďalších mesiacoch snažiť publikovať aspoň čiastkové porovnania poisťovní z dát a údajov, ktoré sa mu podarilo zhromaždiť. K tomu, či rating vyjde na budúci rok, sa Szalayová v súčasnosti vyjadriť nevedela.
Health Policy Institute začal hodnotiť slovenské poisťovne už v roku 2007 v rámci nultého ročníka. Vlani dosiahla v ratingu najlepšie hodnotenie súkromná Zdravotná poisťovňa Dôvera, naopak najhoršie dopadla štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa. Dôvera skončila s ratingom A a Všeobecná s ratingom D. Na druhej priečke sa umiestnila Zdravotná poisťovňa Union s ratingom A a za ňou Zdravotná poisťovňa Apollo s ratingom C. Na predposlednom mieste sa ocitla Spoločná zdravotná poisťovňa. Druhá štátna poisťovňa získala rating C.
Inštitút v rámci ratingu hodnotil sedem oblastí, ktorými boli finančná stabilita, operačné procesy, biznis profil, vzťahy s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, kvalita poskytovaných služieb poistencom, klientské služby a spokojnosť poistencov.
Štátne poisťovne označili rating za účelovú manipuláciu verejnosti, ktorá má jediný cieľ - pomôcť súkromným zdravotným poisťovniam odlákať časť jej poistencov. Hodnotenie sa nevyhlo ani kritike Ministerstva zdravotníctva SR. Podľa rezortu ho inštitút vypracoval a prezentoval v "podozrivo starostlivo vybranom časovom období," krátko pred konečným termínom
na zmenu poisťovne.
Na rating zareagoval aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Podľa neho je najdôležitejším kritérium hodnotenia to, koľko finančných prostriedkov vynakladá poisťovňa na zdravotnú starostlivosť na jedného poistenca. V rámci tohto parametra skončila prvá Všeobecná zdravotná poisťovňa.
SITA
Najväčšie problémy ohľadne dôveryhodnosti informácií zaznamenal inštitút pri vykazovaní tvorby technických rezerv a pri identifikovaní výšky záväzkov za zdravotnú starostlivosť. Za nie príliš objektívne považujú jeho predstavitelia aj súčasné vykazovanie platobnej schopnosti. "Nie je v našej moci korigovať zverejnené údaje poisťovní, lebo nemáme prístup k interným dokumentom. Je však naším právom odmietnuť používať údaje, ktoré podľa nás verne neodzrkadľujú skutočný stav ich hospodárenia," konštatujú na stránke partneri inštitútu.
Okrem uvedených prekážok mal Health Policy Institute problém aj so samotným získavaním dát od poisťovní. Ako pre agentúru SITA doplnila jeho analytička Angelika Szalayová, súkromné poisťovne na hodnotení spolupracovali, problémom bol prístup oboch štátnych poisťovní. Práve nedostatok údajov zo Všeobecnej zdravotnej poisťovne a Spoločnej zdravotnej poisťovne pritom neumožnil porovnať niektoré dôležité indikátory. Inštitút sa napriek uvedeným problémom bude v ďalších mesiacoch snažiť publikovať aspoň čiastkové porovnania poisťovní z dát a údajov, ktoré sa mu podarilo zhromaždiť. K tomu, či rating vyjde na budúci rok, sa Szalayová v súčasnosti vyjadriť nevedela.
Health Policy Institute začal hodnotiť slovenské poisťovne už v roku 2007 v rámci nultého ročníka. Vlani dosiahla v ratingu najlepšie hodnotenie súkromná Zdravotná poisťovňa Dôvera, naopak najhoršie dopadla štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa. Dôvera skončila s ratingom A a Všeobecná s ratingom D. Na druhej priečke sa umiestnila Zdravotná poisťovňa Union s ratingom A a za ňou Zdravotná poisťovňa Apollo s ratingom C. Na predposlednom mieste sa ocitla Spoločná zdravotná poisťovňa. Druhá štátna poisťovňa získala rating C.
Inštitút v rámci ratingu hodnotil sedem oblastí, ktorými boli finančná stabilita, operačné procesy, biznis profil, vzťahy s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, kvalita poskytovaných služieb poistencom, klientské služby a spokojnosť poistencov.
Štátne poisťovne označili rating za účelovú manipuláciu verejnosti, ktorá má jediný cieľ - pomôcť súkromným zdravotným poisťovniam odlákať časť jej poistencov. Hodnotenie sa nevyhlo ani kritike Ministerstva zdravotníctva SR. Podľa rezortu ho inštitút vypracoval a prezentoval v "podozrivo starostlivo vybranom časovom období," krátko pred konečným termínom
na zmenu poisťovne.
Na rating zareagoval aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Podľa neho je najdôležitejším kritérium hodnotenia to, koľko finančných prostriedkov vynakladá poisťovňa na zdravotnú starostlivosť na jedného poistenca. V rámci tohto parametra skončila prvá Všeobecná zdravotná poisťovňa.
SITA