|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 16.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Agnesa
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. júla 2013
Horských záchranárov volá každým rokom viac turistov o pomoc
POPRAD 16. júla (WEBNOVINY) – Operačné stredisko tiesňového volania Horskej záchrannej služby prijalo za prvý polrok 535 žiadostí o pomoc. „Už počet prijatých tiesňových volaní cez zimnú sezónu v mesiacoch ...
Zdieľať
POPRAD 16. júla (WEBNOVINY) – Operačné stredisko tiesňového volania Horskej záchrannej služby prijalo za prvý polrok 535 žiadostí o pomoc.
„Už počet prijatých tiesňových volaní cez zimnú sezónu v mesiacoch január a február znamenal nárast oproti rokom 2012 a 2011,“ uviedol riaditeľ Horskej záchrannej služby Jozef Janiga.
Okrem mája zaznamenali horskí záchranári nárast počtu tiesňových volaní vo všetkých mesiacoch prvého polroka 2013. Zimná sezóna, ktorá trvala až do začiatku mája, bola podľa Janigu mimoriadne silná.
Oproti minulému roku zaznamenali horskí záchranári v prvom polroku o 34,2 % viac volaní a v porovnaní s rokom 2011 je to viac až o 44,3 %. Výrazný nárast zaznamenali horskí záchranári v apríli a júni, v ktorých počet úrazov stúpol o viac ako 64 % oproti obom predchádzajúcim rokom.
Nárast počtu volaní na tiesňovú linku súvisí podľa Janigu aj s centralizáciou tiesňového volania. Kým donedávna sa turisti v núdzi zvyčajne dovolali na konkrétne oblastné stredisko horskej služby, v súčasnosti je ich volanie presmerované na centrálny dispečing. Návštevníci horských oblastí však nemusia mať podľa Janigu obavu, že by k nim pomoc prišla neskoro preto, že dispečing vyšle záchranu do inej horskej oblasti.
„Vieme lokalizovať oblasť, z ktorej osoba volá. Aj keď to nie je s presnosťou podľa súradníc GPS, technika nám dokáže lokalizovať polohu volajúceho,“ dodal Janiga. Nemôže sa tak stať, že osobu žiadajúcu o pomoc z oblasti Kriváňa vo Vysokých Tatrách by odišli záchranári hľadať na Malý alebo Veľký Kriváň v Malej Fatre. Všetky volania na tiesňovú linku sú zaznamenávané, čo v niektorých oblastných strediskách donedávna nebolo.
Isté nedorozumenia môžu vzniknúť, keď sú v jednom pohorí lokality s rovnakým názvom. Príkladom sú Vysoké Tatry, kde sa Dlhé pleso nachádza nielen v hornej časti Velickej doliny, ale aj vo Veľkej Studenej doline. Oddeľuje ich pritom len masív Slavkovského štítu. Podobne nad Dolinou Zeleného plesa sa nachádza Kozí štít a na poľskej strane, nad Dolinou piatich poľských plies, sa nachádza Kozi Wierch. Tieto nejasnosti sa však dajú vysvetliť pri rozhovore s volajúcim.
Počas prázdninových mesiacov stúpa nielen návštevnosť turistov vo všetkých horských oblastiach, ale takmer úmerne tomu aj úrazovosť. Bezpečný pohyb na horách ovplyvňuje nielen množstvo prírodných, ale aj ľudských faktorov. Aj vzájomná ohľaduplnosť a dodržiavanie pokynov Horskej záchrannej služby prispieva k tomu, aby turisti prežili pobyt v horách v zdraví a bez úrazu.
„Už počet prijatých tiesňových volaní cez zimnú sezónu v mesiacoch január a február znamenal nárast oproti rokom 2012 a 2011,“ uviedol riaditeľ Horskej záchrannej služby Jozef Janiga.
Okrem mája zaznamenali horskí záchranári nárast počtu tiesňových volaní vo všetkých mesiacoch prvého polroka 2013. Zimná sezóna, ktorá trvala až do začiatku mája, bola podľa Janigu mimoriadne silná.
Oproti minulému roku zaznamenali horskí záchranári v prvom polroku o 34,2 % viac volaní a v porovnaní s rokom 2011 je to viac až o 44,3 %. Výrazný nárast zaznamenali horskí záchranári v apríli a júni, v ktorých počet úrazov stúpol o viac ako 64 % oproti obom predchádzajúcim rokom.
Nárast počtu volaní na tiesňovú linku súvisí podľa Janigu aj s centralizáciou tiesňového volania. Kým donedávna sa turisti v núdzi zvyčajne dovolali na konkrétne oblastné stredisko horskej služby, v súčasnosti je ich volanie presmerované na centrálny dispečing. Návštevníci horských oblastí však nemusia mať podľa Janigu obavu, že by k nim pomoc prišla neskoro preto, že dispečing vyšle záchranu do inej horskej oblasti.
„Vieme lokalizovať oblasť, z ktorej osoba volá. Aj keď to nie je s presnosťou podľa súradníc GPS, technika nám dokáže lokalizovať polohu volajúceho,“ dodal Janiga. Nemôže sa tak stať, že osobu žiadajúcu o pomoc z oblasti Kriváňa vo Vysokých Tatrách by odišli záchranári hľadať na Malý alebo Veľký Kriváň v Malej Fatre. Všetky volania na tiesňovú linku sú zaznamenávané, čo v niektorých oblastných strediskách donedávna nebolo.
Isté nedorozumenia môžu vzniknúť, keď sú v jednom pohorí lokality s rovnakým názvom. Príkladom sú Vysoké Tatry, kde sa Dlhé pleso nachádza nielen v hornej časti Velickej doliny, ale aj vo Veľkej Studenej doline. Oddeľuje ich pritom len masív Slavkovského štítu. Podobne nad Dolinou Zeleného plesa sa nachádza Kozí štít a na poľskej strane, nad Dolinou piatich poľských plies, sa nachádza Kozi Wierch. Tieto nejasnosti sa však dajú vysvetliť pri rozhovore s volajúcim.
Počas prázdninových mesiacov stúpa nielen návštevnosť turistov vo všetkých horských oblastiach, ale takmer úmerne tomu aj úrazovosť. Bezpečný pohyb na horách ovplyvňuje nielen množstvo prírodných, ale aj ľudských faktorov. Aj vzájomná ohľaduplnosť a dodržiavanie pokynov Horskej záchrannej služby prispieva k tomu, aby turisti prežili pobyt v horách v zdraví a bez úrazu.