|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 27.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Filoména
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. februára 2019
Hlava XXII v DAB ukáže nezmyselnosť vojny, divákov posadí do kráteru
Na archívnej snímke budova Divadla Andreja Bagara.
Zdieľať
Na archívnej snímke budova Divadla Andreja Bagara. Foto: FOTO TASR/Štefan Puškáš
Nitra 28. februára (TASR) – Divadlo Andreja Bagara (DAB) v Nitre finišuje s prípravou inscenácie Hlava XXII. Dramatizácia slávneho románu Josepha Hellera bude mať v Štúdiu DAB premiéru 8. marca.Nitrianski tvorcovia sa v divadelnom spracovaní vojnového románu zameriavajú na absurdnosť vojny a nezmyselnosť vojenskej byrokracie, ktorej predpisy a nariadenia prekračujú všetko ľudské. Okrem zaujímavého príbehu sa diváci môžu tešiť aj na nevšednú scénu, ktorá hercov na javisku prepojí s divákmi v hľadisku.
Scénograf Michal Lošonský sa pri svojej práci snažil využiť celý priestor štúdia DAB aj s jeho variabilnými javiskovými stolmi, ktoré sa dajú dvíhať a spúšťať do rôznych výšok. „Štúdio je čerstvo po rekonštrukcii týchto stolov a my z nich skladáme sedenie pre divákov, ktoré je rozdelené do štyroch sekcií. Hracím priestorom je kríž, ktorý symbolizuje zameriavač a diváci sedia okolo neho v akomsi kráteri po výbuchu, čím reagujeme na tú vojenskú a byrokratickú tému hry,“ vysvetlil Lošonský.
Hľadisko s divákmi sa tak dostane do bezprostredného kontaktu s hercami. Tí sa budú pohybovať po celom priestore štúdia i na jeho balkónoch, ktoré sú obvykle využívané pre javiskovú techniku. „Budú do priestoru vchádzať zo všetkých strán. Tým, že štúdio má tvar takého oktagonu, do ktorého sa dá vstúpiť z každej strany, tak ho využívame ako taký nekonečný priestor, z ktorého sa nedá uniknúť a do ktorého hocikade vyjdeme, tak vždy sa doň musíme vrátiť,“ skonštatoval Lošonský.
Práca na scénografii k hre Hlava XXII bola podľa jeho slov mimoriadne náročná nielen z umeleckého, ale aj technického hľadiska. „Asi som ešte nikdy nerysoval toľko výkresov, ktoré bolo treba znovu a znovu prekresľovať. Nad scénou napríklad visí veľká pečiatka, na ktorej sa herec hojdá, a ktorú sme museli riešiť kvôli bezpečnosti so statikom. A takýchto technických záležitostí, ktoré neustále riešime, je tam veľmi veľa,“ uviedol Lošonský.
Ako pripomenul, diváci na scéne nenájdu žiadne makety bombardérov či bômb, pretože inscenácia nitrianskeho divadla zachytáva nezmyselnosť vojny ako takej. „Tej druhej svetovej vojny sa až tak nedržíme, nebude to dokument. Vojna je pojem, ktorý nemá nejaký čas a aj tá mašinéria a byrokracia vojny je stále všade. Teraz našťastie neprežívame žiadny konflikt, ale tej byrokracie je tu stále dosť. Diváci by teda nemali očakávať nejaké prvoplánové zobrazenia vojny, môžu sa však tešiť na to, že budú súčasťou javiska. V momente ako vstúpia, pohltí ich to prostredie a scéna. Nebude to teda iba zážitok, pri ktorom sa pozerajú na niečo vzdialené, ale dej sa bude odohrávať okolo nich, stanú sa jeho súčasťou,“ doplnil Lošonský.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR