![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
16. decembra 2015
Historik J. Botto sa venoval aj pôsobeniu Štúra na lýceu v Bratislave
Ľudovít Štúr na Vtedy.sk, ilustračné foto.
Zdieľať

Historickú štúdiu Slováci. Vývin ich národného povedomia môžeme považovať za naše prvé historické dielo so zjavným úmyslom vedeckého prístupu k jednotlivým témam. Autor sa vo všetkých kapitolách úzkostlivo usiloval dodržiavať pravidlá vedeckého bádania. To znamenalo, že prioritou mu bol pramenný historický materiál a z hľadiska štýlu vyhýbanie sa akémukoľvek citovému zafarbeniu. No v niektorých častiach sa mu to nie celkom podarilo. Nepodarilo sa mu to najmä v druhej časti tretej kapitoly „Slovenský literárny ruch od roku 1785 a jeho vplyv na vývin národného povedomia Slovákov“. O Štúrových prednáškach na pôde bratislavského lýcea a jeho pedagogických schopnostiach napísal: „V Jednote literárnej vo voľných hodinách prednášal, vysvetľoval a povzbudzoval slovenskú mládež. Rozprával o otcoch dávno spráchnivelých, ukazoval obrazy a výjavy zo slovanskej histórie, prednášal o jazykovede a filozofii a svojím neprekonateľným rečníckym talentom opisoval skvelé dni života veľkých osobností a mučeníkov myšlienky. Jeho unášajúca a presvedčivá výrečnosť pretvorila najkaždodennejšieho egoistu na zapáleného idealistu a utvorila čatu čistých nadšených národných bojovníkov, takzvanú školu Štúrovu.“
Z informačného hľadiska sa z práce dozvedáme, že „Štúr sa naďalej udržal v Ústave, ktorý v rokoch 1842-43 rozkvitol do takej miery, že začiatkom roku 1843 prihlásilo sa naň dvesto oduševnených mladíkov.“
Napriek všetkému, Ľudovíta Štúra z Ústavu reči a literatúry česko-slovenskej však nakoniec vypovedali. Z autorovho textu sa dozvedáme, že „hlavnou príčinou odstránenia Ľudovíta Štúra bola jeho agitačná činnosť v jozefovskom rekurznom pohybe a významná okolnosť, že pri prednášaní reči česko-slovenskej budil v slovenskej mládeži i národné povedomie.“
Exodus slovenských študentov z Bratislavy do Levoče okomentoval takto: „Proti odstráneniu Štúra protestovala mládež, protestovali najprednejší slovenskí evanjelickí kňazi Pavol Jozeffy, Ján Seberini, Samuel Reuss, Samuel Tomášik a mnohí iní, ale protest zostal nepovšimnutý, následkom čoho najrozhodnejší, najnadanejší slovenskí študujúci opustili v zime Prešporok a presťahovali sa na školy levočské.“
V súvislosti s Bottovou štúdiou nedá nám konštatovať: čas urobí svoje, rany sa zacelia, smútok sa rozplynie. A tak v Bottovej štúdii je po desaťročiach Štúrova smrť vecne a suchopárne okomentovaná takto: „12. januára 1856 postihla slovenský národ nenahraditeľná strata: veľký slovenský idealista Ľudovít Štúr, prestreliac si na poľovačke náhodou stehno, umrel v ten deň v Modre. Štúra dotkli sa sklamané nádeje a rýchle politické premeny po roku 1849 veľmi bolestne. Potom písal už len zvukom srdca vlastného. Jeho Spevy a piesne sú žalostením nad smutným slovenským osudom...“
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR