|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. augusta 2013
Historická električka Kométa opäť jazdí po tatranskej železnici
Storočná historická električka, ktorú mnohí poznajú ako Kométu, oddnes znovu jazdí po tatranskej železnici.
Zdieľať
Vysoké Tatry 9. augusta (TASR) – Storočná historická električka, ktorú mnohí poznajú ako Kométu, oddnes znovu jazdí po tatranskej železnici.
Po dvoch rokoch sa ju podarilo opraviť vďaka finančnej podpore niekoľkých spoločností a neúnavnému úsiliu nadšencov.
"Tie pocity sú úplne úžasné, že sme takto prvýkrát mohli s cestujúcimi vyjsť na trať. August je pre Kométu veľmi príznačný, v auguste 2010 ju trafil blesk, o rok neskôr v auguste odišlo trakčné vedenie a ostala nepojazdná, v auguste 2012 ju vzali do Železničných opravární a strojární (ŽOS) Vrútky a dnes máme opäť august a Kométa je na trati," zhodnotil Ján Sabaka z Veterán klubu železníc (VKŽ) v Poprade.
Podľa neho bola cesta opravy Kométy veľmi tŕnistá, špinavá a ťažká, najťažšie bolo zohnať ľudí, zvoliť správnu cestu i získať peniaze. Celkové priame náklady na jej obnovu sa vyšplhali na 60.000 eur, teraz by ju však už nemal ohroziť ani blesk. "Mysleli sme aj na prepäťovú ochranu, Kométa má najmodernejšiu bleskoisku, je to zariadenie veľmi spoľahlivé a používajú ju aj najmodernejšie vlaky," upozornil Sabaka. Sám si veľmi váži rekonštrukciu brzdového systému, ktorý je teraz bezpečný aj na trati v Tatrách.
"Kométu čakajú všetci nedočkaví turisti Tatier, ktorí by sa veľmi chceli previesť historickou električkou, od tejto nedele sa im vyhovie. Práve 11. augusta bude prvá jazda pre verejnosť, o týždeň neskôr bude ďalšia, potom pribudnú ďalšie termíny, ktoré budú zverejnené na stránke www.tatranskakometa.sk. Budeme sa snažiť do tohto jazdenia vniesť pravidelnosť," dodal Sabaka. Kapacita električky je 80 miest na sedenie, okrem samotnej mašinky sa podarilo obnoviť aj vozeň z roku 1908, tzv. Letniak, ktorý je podľa neho veľkým skvostom na tatranskej železnici.
"Pri rekonštrukcii sme sa snažili vychádzať z pôvodných strojov a zariadení, ktoré tam boli predtým, dať ich do pôvodného stavu a maximálne to skĺbiť s modernými predpismi na bezpečnosť," dodal predseda predstavenstva ŽOS Vrútky Víťazoslav Móric.
Obnovené zariadenie už pocítil na vlastnej koži aj Jaroslav Vančo z VKŽ, ktorý stál za rekonštrukciou Kométy a dnes ju prvýkrát aj s cestujúcimi riadil. "Je to rozdiel, cítiť, že všetko je nové, budeme sa spolu s Kométou musieť zžiť, ale ja to dokážem, pretože ju mám rád. Verím, že prinesie radosť všetkým návštevníkom," dodal Vančo.
Historická električka sa teraz stane jednou z nových tatranských atrakcií, z čoho má radosť aj miestna Oblastná organizácia cestovného ruchu (OOCR) Región Vysoké Tatry. "Ľudia tu prichádzajú hlavne pre zážitky a myslím si, že Kométa jeden z takýchto zážitkov prinesie," konštatovala výkonná riaditeľka OOCR Lenka Maťašovská s tým, že Kométa sa stane súčasťou propagačných materiálov a všetci Tatranci ju budú turistom odporúčať.
Storočná kométa bola vyrobená v závode Granz v Budapešti v roku 1912. Na financovaní jej opravy sa podieľala aj spoločnosť Siemens, s.r.o. "Električka Kométa je súčasťou technologického dedičstva, ktoré tu naša spoločnosť v jej 110-ročnej histórii zanechala. Som veľmi hrdý, že sme mohli pomôcť navrátiť túto legendu návštevníkom Tatier," uzavrel generálny riaditeľ Siemens Vladimír Slezák.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR
Historická električka Kométa smeruje cez križovatku v Starom Smokovci počas svojej prvej jazdy po obnove do Tatranskej Lomnice vo Vysokých Tatrách 9. augusta 2013. Foto: TASR/Oliver Ondráš
Po dvoch rokoch sa ju podarilo opraviť vďaka finančnej podpore niekoľkých spoločností a neúnavnému úsiliu nadšencov.
"Tie pocity sú úplne úžasné, že sme takto prvýkrát mohli s cestujúcimi vyjsť na trať. August je pre Kométu veľmi príznačný, v auguste 2010 ju trafil blesk, o rok neskôr v auguste odišlo trakčné vedenie a ostala nepojazdná, v auguste 2012 ju vzali do Železničných opravární a strojární (ŽOS) Vrútky a dnes máme opäť august a Kométa je na trati," zhodnotil Ján Sabaka z Veterán klubu železníc (VKŽ) v Poprade.
Podľa neho bola cesta opravy Kométy veľmi tŕnistá, špinavá a ťažká, najťažšie bolo zohnať ľudí, zvoliť správnu cestu i získať peniaze. Celkové priame náklady na jej obnovu sa vyšplhali na 60.000 eur, teraz by ju však už nemal ohroziť ani blesk. "Mysleli sme aj na prepäťovú ochranu, Kométa má najmodernejšiu bleskoisku, je to zariadenie veľmi spoľahlivé a používajú ju aj najmodernejšie vlaky," upozornil Sabaka. Sám si veľmi váži rekonštrukciu brzdového systému, ktorý je teraz bezpečný aj na trati v Tatrách.
Turisti obdivujú historickú električku Kométa počas jej prvej jazdy po obnove na železničnej stanici Tatranská Lomnica vo Vysokých Tatrách 9. augusta 2013. Foto: TASR/Oliver Ondráš
"Kométu čakajú všetci nedočkaví turisti Tatier, ktorí by sa veľmi chceli previesť historickou električkou, od tejto nedele sa im vyhovie. Práve 11. augusta bude prvá jazda pre verejnosť, o týždeň neskôr bude ďalšia, potom pribudnú ďalšie termíny, ktoré budú zverejnené na stránke www.tatranskakometa.sk. Budeme sa snažiť do tohto jazdenia vniesť pravidelnosť," dodal Sabaka. Kapacita električky je 80 miest na sedenie, okrem samotnej mašinky sa podarilo obnoviť aj vozeň z roku 1908, tzv. Letniak, ktorý je podľa neho veľkým skvostom na tatranskej železnici.
Galéria: Prvá jazda historickej električky Kométa po obnove
"Pri rekonštrukcii sme sa snažili vychádzať z pôvodných strojov a zariadení, ktoré tam boli predtým, dať ich do pôvodného stavu a maximálne to skĺbiť s modernými predpismi na bezpečnosť," dodal predseda predstavenstva ŽOS Vrútky Víťazoslav Móric.
Obnovené zariadenie už pocítil na vlastnej koži aj Jaroslav Vančo z VKŽ, ktorý stál za rekonštrukciou Kométy a dnes ju prvýkrát aj s cestujúcimi riadil. "Je to rozdiel, cítiť, že všetko je nové, budeme sa spolu s Kométou musieť zžiť, ale ja to dokážem, pretože ju mám rád. Verím, že prinesie radosť všetkým návštevníkom," dodal Vančo.
Rušňovodič Jaroslav Vančo pózuje tesne pred prvou jazdou historickej električky Kométa na železničnej stanici Starý Smokovec vo Vysokých Tatrách 9. augusta 2013. Foto: TASR/Oliver Ondráš
Historická električka sa teraz stane jednou z nových tatranských atrakcií, z čoho má radosť aj miestna Oblastná organizácia cestovného ruchu (OOCR) Región Vysoké Tatry. "Ľudia tu prichádzajú hlavne pre zážitky a myslím si, že Kométa jeden z takýchto zážitkov prinesie," konštatovala výkonná riaditeľka OOCR Lenka Maťašovská s tým, že Kométa sa stane súčasťou propagačných materiálov a všetci Tatranci ju budú turistom odporúčať.
Storočná kométa bola vyrobená v závode Granz v Budapešti v roku 1912. Na financovaní jej opravy sa podieľala aj spoločnosť Siemens, s.r.o. "Električka Kométa je súčasťou technologického dedičstva, ktoré tu naša spoločnosť v jej 110-ročnej histórii zanechala. Som veľmi hrdý, že sme mohli pomôcť navrátiť túto legendu návštevníkom Tatier," uzavrel generálny riaditeľ Siemens Vladimír Slezák.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR