|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. októbra 2014
História podzemného metra v New Yorku sa začala písať v roku 1904
Stanica metra v časti Queens.
Zdieľať
Stanica metra v časti Queens. Foto: TASR/AP Photo
New York/Bratislava 26. októbra (TASR) – Prvú časť podzemnej železnice v americkom New Yorku uviedli do prevádzky 27. októbra v roku 1904.Newyorské metro je bezkonkurenčne najväčší a najvyťaženejší verejný dopravný systém v Spojených štátoch amerických. Funguje 24 hodín denne, 365 dní v roku a každý pracovný deň prepraví vyše 6 miliónov cestujúcich.
História "New York City Subway" siaha až do 19. storočia, kedy bola v roku 1869 otvorená prvá nadzemná časť mestskej železnice. Tuhé newyorské zimy spojené s opakujúcimi sa snehovými kalamitami a stúpajúci počet obyvateľov prispeli k rozhodnutiu vybudovať v meste, ktoré nikdy nespí, aj podzemné trate. Prvá časť podzemného metra bola spojazdnená 27. októbra 1904. Štvorkoľajná 20 kilometrov dlhá trať viedla od newyorskej City Hall (radnica New Yorku) do Bronxu. Od začiatku existencie metra ho prevádzkovali dvaja súkromní dopravcovia, v roku 1932 sa k nim pripojilo mesto. O osem rokov neskôr sa mesto stalo jediným vlastníkom metra a vytvorilo z tratí jednotnú sieť. Aj v súčasnosti celý dopravný systém vlastní mesto New York, ale jeho prevádzku zaisťuje nájomná firma New York City Transit Authority.
V období Veľkej hospodárnej krízy (1929-1933) bolo newyorské metro nebezpečným miestom poznačeným vysokou kriminalitou, špinou a všadeprítomnými grafitmi. V roku 2001 sa podzemie New Yorku ocitlo na zozname hlavných cieľov možných teroristických útokov, obavy sa nakoniec nepotvrdili. V roku 2012 bolo metro paralyzované tropickým cyklónom Sandy, ktorý spustošil celú podzemnú dráhu. Morská voda zaplavila tunely metra a spôsobila najhoršie škody v dlhoročnej histórii tejto dopravnej chrbtice New Yorku.
V súčasnosti tvorí pavučinu "New York City Subway" od 416 do 475 staníc (v závislosti od toho, ako sa počítajú spojené stanice), 1355 km tratí, 27 liniek a vyše 6000 vozňov. Stodesaťročné nonstop fungujúce metro (ako jediné na svete) pomaly prechádza obnovou a modernizáciou. Newyorčania sú na svoje podzemné trate hrdí, v istom prieskume zisťujúcom 50 dôvodov, prečo je New York najlepším mestom na svete, uviedli metro ako jeden z popredných dôvodov.
Zdroje: http://cestovani.idnes.cz/, http://fanda.nova.cz/, http://www.tyzden.sk/
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR