|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. augusta 2010
Harabin chce vidieť postoje k novelám o súdnictve
Predseda Súdnej rady SR Štefan Harabin požiadal prezidenta Európskej siete súdnych rád Johna Thomasa o stanovisko k vládnym návrhom novely Ústavy SR a ...
Zdieľať
Foto: Ilustračné foto SITA/Martin Havran
BRATISLAVA 9. augusta (WEBNOVINY) - Predseda Súdnej rady SR Štefan Harabin požiadal prezidenta Európskej siete súdnych rád Johna Thomasa o stanovisko k vládnym návrhom novely Ústavy SR a novely zákona o Súdnej rade SR.
V súčasnosti súhlas na trestné stíhanie sudcu dáva Ústavný súd SR, ktorý pri rozhodovaní o takýchto žiadostiach skúma, či je splnená nevyhnutná podmienka udelenia súhlasu na trestné stíhanie. "Tento kontrolný mechanizmus dáva sudcovi dostatočnú ochranu pred krivým obvinením a svojvôľou policajných orgánov, o ktorých návrhoch sudca rozhoduje," zdôraznil v liste Harabin. "Ak by bol schválený vládou predkladaný model, mohol by ktorýkoľvek policajný vyšetrovateľ aj na najnižšej úrovni začať kedykoľvek trestne stíhať sudcu," dodáva Harabin, podľa ktorého by sa tak vylúčil kontrolný mechanizmus, ktorého nezávislým garantom je jedine ústavný súd. Minister spravodlivosti by mohol okamžite sudcovi pozastaviť výkon funkcie sudcu. Podľa Harabina tak vzniká riziko, že by sa nástroje trestného práva stali prostriedkom na odstránenie nezávislého zákonného sudcu.
Návrh novely zákona o Súdnej rade SR má podľa Harabina iba jeden cieľ, a to zmeniť zloženie Súdnej rady pred uplynutím riadneho funkčného obdobia. "Diskriminácia predsedov a podpredsedov súdov, ktorí by si podľa vládneho návrhu museli vybrať, či budú zastávať post v súdnej rade alebo funkciu vo vedení súdu, sa uchádzali o post v súdnej rade v demokratických, priamych, rovných a tajných voľbách medzi sudcami, je popretie základných princípov demokracie. Návrh destabilizuje Súdnu radu SR ako celok ako aj jednotlivých členov," tvrdí Harabin.
Podľa Harabina za zmienku stojí skutočnosť, že návrh na zmenu ústavy vláda predkladá bez pripomienkového konania, nehovoriac o absencii odbornej diskusie. "Postup vlády smerujúci k zúženiu imunity sudcov likviduje už ústavne garantovanú nezávislosť súdov a sudcov. To pokladáme za snahu o oslabovanie súdnej moci a spochybňovanie nezávislosti sudcov a súdov. Závislý sudca nemôže rozhodovať zákonne a spravodlivo," dodal predseda Súdnej rady SR Harabin.
Rezort spravodlivosti v spomínanej novele navrhuje, aby rokovania Súdnej rady SR boli verejné, aby svoje rozhodnutia odôvodňovala, najmä v personálnych otázkach a aby jej členmi nemohli byť predsedovia súdov okrem predsedu Najvyššieho súdu SR, ktorému patrí táto pozícia z Ústavy SR. "Naším cieľom je vytvoriť otvorený priestor pre ozdravenie justície, tá méta je, samozrejme, nezávislosť justície," uviedla pred časom ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská. Ako podotkla, to sa dá dosiahnuť iba malými krokmi a predložená novela je jedným z nich. "Nie je to úloha na jeden rok, možno presahuje aj jedno volebné obdobie," upozornila.
"Treba začať po predchádzajúcich štyroch rokoch podľa mojej mienky tým, že zoberieme moc z rúk tým, ktorým nepatrí, a do toho zaraďujem aj ministerstvo spravodlivosti, a treba dať moc do rúk tým, ktorým patrí," zdôraznila. Ako podotkla, pri rozhodovaní v konkrétnych prípadoch patrí sudcom a pri kontrole justície verejnosti.
SITA
V súčasnosti súhlas na trestné stíhanie sudcu dáva Ústavný súd SR, ktorý pri rozhodovaní o takýchto žiadostiach skúma, či je splnená nevyhnutná podmienka udelenia súhlasu na trestné stíhanie. "Tento kontrolný mechanizmus dáva sudcovi dostatočnú ochranu pred krivým obvinením a svojvôľou policajných orgánov, o ktorých návrhoch sudca rozhoduje," zdôraznil v liste Harabin. "Ak by bol schválený vládou predkladaný model, mohol by ktorýkoľvek policajný vyšetrovateľ aj na najnižšej úrovni začať kedykoľvek trestne stíhať sudcu," dodáva Harabin, podľa ktorého by sa tak vylúčil kontrolný mechanizmus, ktorého nezávislým garantom je jedine ústavný súd. Minister spravodlivosti by mohol okamžite sudcovi pozastaviť výkon funkcie sudcu. Podľa Harabina tak vzniká riziko, že by sa nástroje trestného práva stali prostriedkom na odstránenie nezávislého zákonného sudcu.
Návrh novely zákona o Súdnej rade SR má podľa Harabina iba jeden cieľ, a to zmeniť zloženie Súdnej rady pred uplynutím riadneho funkčného obdobia. "Diskriminácia predsedov a podpredsedov súdov, ktorí by si podľa vládneho návrhu museli vybrať, či budú zastávať post v súdnej rade alebo funkciu vo vedení súdu, sa uchádzali o post v súdnej rade v demokratických, priamych, rovných a tajných voľbách medzi sudcami, je popretie základných princípov demokracie. Návrh destabilizuje Súdnu radu SR ako celok ako aj jednotlivých členov," tvrdí Harabin.
Podľa Harabina za zmienku stojí skutočnosť, že návrh na zmenu ústavy vláda predkladá bez pripomienkového konania, nehovoriac o absencii odbornej diskusie. "Postup vlády smerujúci k zúženiu imunity sudcov likviduje už ústavne garantovanú nezávislosť súdov a sudcov. To pokladáme za snahu o oslabovanie súdnej moci a spochybňovanie nezávislosti sudcov a súdov. Závislý sudca nemôže rozhodovať zákonne a spravodlivo," dodal predseda Súdnej rady SR Harabin.
Rezort spravodlivosti v spomínanej novele navrhuje, aby rokovania Súdnej rady SR boli verejné, aby svoje rozhodnutia odôvodňovala, najmä v personálnych otázkach a aby jej členmi nemohli byť predsedovia súdov okrem predsedu Najvyššieho súdu SR, ktorému patrí táto pozícia z Ústavy SR. "Naším cieľom je vytvoriť otvorený priestor pre ozdravenie justície, tá méta je, samozrejme, nezávislosť justície," uviedla pred časom ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská. Ako podotkla, to sa dá dosiahnuť iba malými krokmi a predložená novela je jedným z nich. "Nie je to úloha na jeden rok, možno presahuje aj jedno volebné obdobie," upozornila.
"Treba začať po predchádzajúcich štyroch rokoch podľa mojej mienky tým, že zoberieme moc z rúk tým, ktorým nepatrí, a do toho zaraďujem aj ministerstvo spravodlivosti, a treba dať moc do rúk tým, ktorým patrí," zdôraznila. Ako podotkla, pri rozhodovaní v konkrétnych prípadoch patrí sudcom a pri kontrole justície verejnosti.
SITA