|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 24.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adam a Eva
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. októbra 2015
H. Mezenská vyššiu ochranu zraniteľných spotrebiteľov nepresadila
Tagy: Helena Mezenská
Helena Mezenská Foto: TASR/Martin Baumann
Zdieľať
Helena Mezenská Foto: TASR/Martin Baumann
Chcela ňou zaviesť pojem zraniteľného spotrebiteľa, upraviť proces reklamácie či konania súvisiace s plnením peňažných pohľadávok. "Cieľom návrhu zákona bolo poskytnutie zvýšenej ochrany tým skupinám obyvateľstva, ktoré sú v spotrebiteľských vzťahoch obzvlášť náchylné podľahnúť rôznym zavádzajúcim praktikám obchodníkov, pričom znášanie ekonomických dôsledkov neférových obchodných praktík im neraz znemožňuje zabezpečenie základných životných potrieb," zdôvodnila poslankyňa.
Zákon mal zaviesť pojem zraniteľného a priemerného spotrebiteľa. Zraniteľným spotrebiteľom mali byť ľudia ťažko zdravotne postihnutí, osoby v dôchodkovom veku a mladšie ako 15 rokov, poberatelia dávky v hmotnej núdzi a ľudia s nižším ako stredným vzdelaním. Za priemerného spotrebiteľa chcela označiť osobu, ktorá je bežne informovaná a primerane pozorná a obozretná.
Právna norma tiež podľa poslankyne sfunkčňovala proces reklamácie, ktorej úspešné uplatnenie je v praxi bez ochoty predávajúceho veľmi ťažko dosiahnuteľné. Poslankyňa preto presadzovala voľný výber znalca spotrebiteľom v prípadoch, keď by bola reklamácia zamietnutá bez odborného posúdenia, a zároveň, aby náklady na takéto odborné posúdenie znášal výlučne predávajúci, a to bez ohľadu na výsledok posúdenia.
Používanie nekalých obchodných praktík považuje Mezenská za jeden z najpálčivejších problémov spotrebiteľského prostredia. Ako upozornila, dnes možno spotrebiteľskú zmluvu označiť za neplatnú iba vtedy, keď obchodník okrem použitia nekalej praktiky do nej zakomponuje neprijateľnú zmluvnú podmienku. Ak by v parlamente prešiel jej návrh, celá zmluva by bola neplatná už v prípade, ak bola uzatvorená s použitím nekalej obchodnej praktiky.
"Návrh zákona je zároveň reakciou na rastúci počet nesplatených pohľadávok, o ktorých sa povinní prvýkrát dozvedia až prostredníctvom doručeného návrhu na začatie súdneho konania alebo upovedomenia o začatí exekúcie,“ vysvetlila poslankyňa. Z toho dôvodu chcela zaviesť povinnosť vyzvať dlžníka na dobrovoľné splnenie záväzku s využitím inštitútu predsúdnej alebo predexekučnej výzvy.
Mezenská zároveň navrhovala povinné zníženie súdnych trov vo všetkých drobných sporoch, v ktorých trovy prevyšujú sumu pohľadávky. V súčasnosti majú totiž súdy len možnosť neprimerané trovy znižovať, a nie vždy sa tak deje. Klesnúť mala aj výška náhrad trov drobnej exekúcie. V prípadoch, keď je dlžníkom zraniteľný spotrebiteľ, by sa zase znížila odmena súdneho exekútora o polovicu.
Tagy: Helena Mezenská