|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. septembra 2009
Goodyear a NASA vyvinuli „pružinovú pneumatiku“ pre použitie na Mesiaci
Tím vyvinul energeticky efektívnu pneumatiku, ktorá nestratí tlak
Zdieľať
Národný úrad pre letectvo a kozmonautiku (NASA) a The Goodyear Tire & Rubber Company vyvinuli bezvzduchovú pneumatiku pre pohyb mohutných vozidiel po povrchu Mesiaca na veľké vzdialenosti.
Nová “pružinová pneumatika” s 800 nosnými pružinami je navrhnutá na prepravu oveľa ťažších vozidiel na oveľa väčšie vzdialenosti, ako pneumatika s drôtenou sieťou, ktorá bola predtým použitá na lunárnom vozidle Apollo (Apollo Lunar Roving Vehikle - LRV). Nová pneumatika umožní širší prieskum a prípadný rozvoj a údržbu lunárnej základne.
Podľa Vivake Asnaniho, hlavného výskumníka NASA v Glennovom výskumnom centre (Glenn Research Center) v Clevelande, bola inovácia nutná predovšetkým kvôli značne rozdielnemu zadaniu.
“Vzhľadom k zvýšeným požiadavkám na zaťaženie a životnosť sme museli pôvodnú mesačnú pneumatiku zásadným spôsobom pozmeniť,” povedal. “To, čo tím Goodyear-NASA vyvinul, je inovatívna, no napriek tomu jednoduchá, sieť pretkaných pružín, ktorá spĺňa všetky požiadavky. Pri pohľade späť sa konštrukcia javí ako samozrejmá, rovnako ako väčšina dobrých vynálezov.”
Pružinová pneumatika bola inštalovaná na lunárnom elektrickom testovacom vozidle NASA Rover a uvedená do prevádzky v Johsonovom vesmírnom centre “Rock Yard” v Houstone, kde úspešne prešla testami.
“Táto pneumatika má extrémnu životnosť a je extrémne energeticky efektívna,” poznamenal Jim Benzing, hlavný inovátor spoločnosti Goodyear v tomto projekte. “Pružinová konštrukcia priľne k povrchu, po ktorom ide, a zaistí trakciu. Ale všetka energia, ktorá je využitá k deformácii pneumatiky, sa vráti späť, keď sa pružina prepne. Nevytvára teplo ako normálna pneumatika.”
Podľa inžinierov spoločnosti Goodyear bol vývoj pôvodnej pneumatiky pre mesačnú misiu Apollo a nové pružinové pneumatiky vedený skutočnosťou, že tradičná gumová, vzduchom plnená pneumatika používaná na Zemi má na Mesiaci malé využitie. Vlastnosti gumy sa veľmi výrazne menia pri extrémne nízkych a naopak vysokých teplotách, vyskytujúcich sa na Mesiaci v tieni a v oblastiach s priamym slnečným svitom. Navyše nefiltrované slnečné žiarenie znehodnocuje gumu a vzduchom plnená pneumatika čelí neprijateľnému riziku straty tlaku.
Podľa Asnaniho, pružinová pneumatika nemá slabé miesto. „Napríklad tvrdý náraz, ktorý môže spôsobiť defekt a stratu tlaku vzduchom plnenej pneumatiky, by pri tejto pneumatike nanajvýš poškodil jednu z 800 nosných pružín. Okrem týchto vysoko záložných vlastností sa pneumatika vyznačuje tuhosťou a napriek tomu ohybnosťou, čo umožňuje terénnym vozidlám rýchlu jazdu v náročnom teréne s prenosom relatívne malých otrasov na vozidlo.”
NASA bola pneumatikou tak ohromená, že sa rozhodla tento projekt vyzdvihnúť v priebehu nedávneho NASA Day on the Hill - výstavy v Rayburn House Office Building vo Washingtone, DC. “Hovoril som s 10 až 15 členmi Kongresu a asi šesťdesiatimi zamestnancami,” poznamenal Asnani z NASA. “Skutočne každý, s kým som hovoril, bol unesený myšlienkou, že táto technológia môže byť jedného dňa použitá nielen pre mimozemské vozidlá, ale tiež pre vozidlá tu na Zemi.”
Navyše NASA vyzdvihla tento technologický pokrok vo svojom každoročnom televíznom seriáli Hallmarks of Success. Seriál ukazuje najúspešnejšie projekty spoločných tímov NASA. Spoločnosť Goodyear bola jednou z iba 11 spoločností – a jediným výrobcom pneumatík – v tomto seriáli. O mesačných pneumatikách si môžete tiež pozrieť video na adrese
http://www.nasa.gov/offices/ipp/video/hallmarks_moontires_index.html.