|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. marca 2008
Globálne veľmoci odvetvia spotrebného tovaru
Celkové tržby 250 najväčších firiem (TOP 250) vo fiškálnom roku 2006 dosiahli 2,65 bilióna USD....
Zdieľať
Počtom aj veľkosťou v zozname dominujú severoamerické spoločnosti. TOP 250 zahŕňa 94 severoamerických spoločností s priemernými tržbami vyše 11 miliárd USD, čo je najväčší priemer spomedzi všetkých regiónov. Tieto spoločnosti však zaznamenali najpomalší rast tržieb (7,4 %). Najrýchlejšie rástli firmy v Afrike a na Blízkom východe (14,3 %), nasledovali ich firmy Ázie a Tichomoria (8,9 %), Európy (8,8 %) a Latinskej Ameriky (8,5 %).
„Americké spoločnosti pôsobia na vyspelom trhu, kým spoločnosti na nových trhov rastú rýchlo z nízkeho základu,“ uviedol Dr. Ira Kalish, riaditeľ pre spotrebiteľské odvetvie spoločnosti Deloitte Services LLP, Deloitte Research.
„Výzvou pre firmy z USA a západnej Európy bude identifikovať trhy, na ktorých sa má tvoriť nový rast. Nastáva posun v proporcionalite spotrebiteľov utrácajúcich globálne. Zvyšuje sa úroveň disponibilných príjmov novej strednej vrstvy rozvíjajúcich sa krajín, z čoho by mali profitovať svetové firmy z odvetvia spotrebného tovaru. Tí, čo sa väčšmi spoliehajú na trhy „starého sveta“, môžu pocítiť obdobie útlmu,“ dodal Dr. Ira Kalish.
Konsolidácia
Odvetvie maloobchodu zaznamenalo v poslednom období konsolidáciu, ktorej výsledkom bol menší počet veľkých maloobchodných firiem. Tieto spoločnosti dokážu pokryť veľké rozpätie tak, že diverzifikujú svoju ponuku výrobou vlastných značkových produktov v širokej škále výrobkových radov. „Tento trend pravdepodobne spustí aj konsolidáciu dodávateľov. Odvetvie spotrebného tovaru sa pomaly presycuje dodávateľmi. Jedným z riešení by mohla byť ich konsolidácia a racionalizácia ich ponuky,“ uviedol Dr. Kalish.
Odvetvie maloobchodu zaznamenalo v poslednom období konsolidáciu, ktorej výsledkom bol menší počet veľkých maloobchodných firiem. Tieto spoločnosti dokážu pokryť veľké rozpätie tak, že diverzifikujú svoju ponuku výrobou vlastných značkových produktov v širokej škále výrobkových radov. „Tento trend pravdepodobne spustí aj konsolidáciu dodávateľov. Odvetvie spotrebného tovaru sa pomaly presycuje dodávateľmi. Jedným z riešení by mohla byť ich konsolidácia a racionalizácia ich ponuky,“ uviedol Dr. Kalish.
Svetoví lídri
Sedem firiem z TOP 10 v roku 2006 boli výrobcami elektroniky. Najväčším výrobcom elektroniky je spoločnosť Hewlett-Packard, tesne za ňou nasleduje juhokórejský Samsung Electronics Co., Ltd. (Samsung Electronics). Pozíciu najväčšej svetovej firmy v odvetví spotrebného tovaru v roku 2006 obsadila Altria Group Inc. (Altria). Zmena nastala v marci 2007, keď tento tabakový gigant vyčlenil divíziu Kraft Foods. Altria plánuje vyčleniť aj svoju rýchlorastúcu odnož Philip Morris International. Očakáva sa, že potom z prvej desiatky vypadne.
Top 10 - spotrebný tovar*: | ||||
Spoločnosť |
Krajina pôvodu |
Umiestnenie |
Fin. rok 2006 Čisté tržby (mil. USD) |
Fin. rok 2006 Tržby Rast |
Altria |
USA |
1 |
101 407 |
3,6% |
Hewlett-Packard |
USA |
2 |
91 658 |
5,7% |
Samsung Electronics |
Južná Kórea |
3 |
90 551 |
5,9% |
Nestle SA |
Švajčiarsko |
4 |
78 625 |
8,1% |
Matsushita Electric Industrial Co., Ltd |
Japonsko |
5 |
77 966 |
2,4% |
The Proctor & Gamble Company |
USA |
6 |
76 476 |
12,1% |
Sony Corporation |
Japonsko |
7 |
64 777 |
13,1% |
Toshiba Corporation |
Japonsko |
8 |
60 916 |
12,2% |
Dell Inc. |
USA |
9 |
57 095 |
2,1% |
Nokia Corporation |
Fínsko |
10 |
51 657 |
20,3% |
*Pri zostavovaní zoznamu TOP 250, tabuliek a grafov v štúdii „Globálne veľmoci odvetvia spotrebného tovaru“ (Global Powers of Consumer Products Industry) sa vychádzalo z viacerých zdrojov. Keď to bolo možné, vždy sa použili údaje z výročných správ, formulárov 10-K, tlačových správ alebo iných informačných zdrojov dodaných spoločnosťami. K iným zdrojom patrili: Hoovers, Factiva, OneSource, Amadeus a zoznam najväčších súkromných spoločností časopisu Forbes. |
Firmy z odvetvia voľnočasového tovaru rastú najrýchlejšie
Najrýchlejšou mierou rastu sa podľa štúdie môžu pochváliť firmy s voľnočasovým tovarom. Priemerný rast čistých tržieb v tomto odvetví bol 15,5 %. Najrýchlejšie rastúca spoločnosť spomedzi TOP 250 – Nintendo Co., Ltd. (Nintendo) zaznamenala v roku 2006 pôsobivý 90-percentný nárast čistých tržieb.
„V roku 2006 urobila spoločnosť Nintendo veľký pokrok masovým rozšírením svojich hier, čím zvrátila dlhodobý pokles v odvetví vreckových videohier. Obrovským úspechom boli hry Nintendo DS a Wii. Hra Wii bola jedným z najžiadanejších darčekov Vianoc 2007 a doslova zmizla z regálov,“ dodal Dr. Kalish.
Odvetvie potravín, nápojov a tabaku malo v TOP 250 najväčšie zastúpenie – 23 firiem. Táto skupina zároveň v roku 2006 rástla najpomalšie (5,6 %). „Tento typ firiem nezaznamená obzvlášť silný rast, pretože spotrebitelia dosiahli bod, keď nakupujú iba toľko základného tovaru, koľko potrebujú. Skutočný potenciál rastu majú odvetvia, ktorých tovar sa vyberá podľa vlastného uváženia. Obrovský rast tento rok zaznamenali firmy s módnym tovarom, elektronikou a výrobkami pre voľný čas. Ako sa spotrebitelia stávajú majetnejšími, tak utrácajú viac podľa vlastného uváženia na nepotravinové tovary,“ uviedol Dr. Kalish.
Najrentabilnejšie sú výrobky na zlepšenie vybavenosti domácností
Zo štúdie vyplýva, že najúspešnejším odvetvím z hľadiska rentability bola skupina firiem zameraných na tovar do domácností. „Nedávny pokles na trhu s nehnuteľnosťami v USA môže v najbližšej budúcnosti nepriaznivo ovplyvniť rentabilitu tohto odvetvia,“ poznamenal Dr. Kalish. Priemerná miera zisku 13 firiem z tohto odvetvia bola 9,7 %. Najnižšiu mieru zisku malo odvetvie pneumatík so zápornou čistou priemernou mierou zisku -0,9 %. Druhú najnižšiu mieru zisku (3,3 %) dosiahlo odvetvie elektroniky so silnou konkurenciou, do ktorého patria výrobcovia spotrebnej elektroniky, z ktorých mnohí predávajú svoje výrobky firmám aj koncovým spotrebiteľom.
50 najrýchlejšie rastúcich spoločností
Tržby 50 najrýchlejšie rastúcich firiem z odvetvia spotrebného tovaru v roku 2006 vzrástli v priemere o 25 %, čo je trikrát viac ako miera rastu tržieb firiem z TOP 250 (8,4 %). Ak sa pozrieme len na 10 najrýchlejšie rastúcich firiem, tržby sa vyšplhali na viac ako 45 %.
„Silný nárast viacerých firiem zo zoznamu Najrýchlejších 50 bol výsledkom záujmu o nové a inovatívne výrobky. Spoločnosti ako napríklad Research in Motion (Blackberry wireless), SanDisk (pamäťové médiá flash memory), Apple (iPod, iTunes, iPhone) a Red Bull (energetické nápoje) mali všetky nárast tržieb prevyšujúci 25 %,“ uviedol Dr. Kalish.
Z geografického hľadiska, presne podľa očakávaní, rapídne rástli firmy sídliace na nových trhoch. Obaja výrobcovia zo zoznamu TOP 250, ktorí sídlia v Indii, sú aj v Najrýchlejších 50, rovnako tri z piatich čínskych firiem a dve zo štyroch taiwanských firiem. Navyše do zoznamu najrýchlejšie rastúcich firiem sa dokázala dostať skoro tretina britských firiem.
„To môže mať viacero príčin. Jednou z nich môže byť jednoducho zvýšená aktivita akvizícií a fúzií či silná mena, ale zároveň tu máme Veľkú Britániu s veľkým počtom vysokovýkonných firiem v odvetví spotrebného tovaru. Britské spoločnosti z Najrýchlejších 50 rástli o 10 % a zaznamenali 9-percentnú mieru čistého zisku, výrazne vyššiu, ako je priemer tejto skupiny,“ dodal Dr. Kalish.