|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. marca 2019
Gašparovský: Mestá by mali začať so smart prvkami pri osvetlení
Ilustračná snímka.
Zdieľať
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Dušan Hein
Bratislava 19. marca(TASR) - Slovenské mestá a obce sa začínajú zaujímať o problematiku smart city. Inteligentné prvky by však do svojho riadenia mali zavádzať postupne. Najjednoduchšie je začať s nimi pri verejnom osvetlení. Pre TASR to povedal Dionýz Gašparovský zo Slovenskej technickej univerzity. „Smart systém osvetlenia sa potom dá rozširovať aj územne, aj funkčne. Na to je však potrebné pripraviť koncept. Pre mestá a obce je dobré začať s nejakou pilotnou inštaláciou na mieste, kde je ju dobre vidieť. Tým prezentovať obyvateľom, že sa začína budovať takýto systém, napríklad niekde v centre mesta,“ vysvetlil Gašparovský.
Podľa Gašparovského je pre mesto vhodné nainštalovať funkcionalitu, ktorá mapuje intenzitu dopravy. „V čase večernej špičky osvetlenie kontinuálne svieti, no jeho intenzita závisí od intenzity dopravy, čiže koľko áut prejde za hodinu. Podľa toho sa nastavuje jej úroveň. V nočných hodinách si drží základnú úroveň osvetlenia napríklad 10 %. Pokiaľ je však na osvetlenom úseku vozidlo, tak sa zdvihne na vyššiu hladinu, aby vodič dobre videl. Po prejdení auta osvetlenie zasa zníži intenzitu na základnú úroveň. Je to jednoznačne ekonomicky efektívnejšie riadenie osvetlenia,“ zdôraznil s tým, že o tému inteligentného osvetlenia je na Slovensku záujem, ale sme pozadu v porovnaní s okolitými krajinami.
S inteligentným osvetlením má skúsenosti napríklad Praha. V mestskej štvrti Karlín majú už takmer rok nainštalovaných deväť desiatok inteligentných svietidiel. Senzorickú sieť verejného osvetlenia tvoria environmentálne a hlukové senzory. „Sledujeme napríklad kvalitu ovzdušia, výskyt prachových častíc, intenzitu hluku. Je tam aj 27 hotspotov s prístupom na internet. Ide o energeticky efektívne osvetlenie, ktoré šetrí v porovnaní s minulosťou asi 30 % spotreby elektrickej energie. Senzory na kvalitu ovzdušia umožňujú regulovať dopravu. Pokiaľ je znečistenie vyššie, obmedzujú sa vonkajšie aktivity pre školy a škôlky,“ povedal pre TASR Petr Lukáš zo spoločnosti ICE Gateway.
Peter Vereš zo spoločnosti Makers poukazuje na príklade Viedne, inteligentného mesta, ktoré sa dlhodobo umiestňuje na špičke globálnych rebríčkov miest s najvyššou kvalitou života. "Viedni sa podarilo vtiahnuť do témy smart city nielen občanov, ktorí vidia prínosy inteligentného mesta, ale aj mnohé firmy, ktoré zabezpečujú odvoz odpadu, dodávky energie, osvetlenie. Vo Viedni vidíme aj implementáciu inteligentných sietí. Tie prinášajú občanom možnosť optimálneho nastavenia spotreby energie, aby neplatili zbytočne vysoké sumy. Rovnako pre energetické spoločnosti je to dôležitá pomôcka, aby vedeli efektívne plánovať dodávku energie," konštatoval Vereš.
Slovenské mestá ako Galanta, Trenčín, Poprad začínajú postupne implementovať prvky inteligentného riadenia. Podľa Pavla Hronca z ICE Gateway ide o prirodzený vývoj, pretože si ťažko predstaviť, že by sa nejaké mesto vrhlo na tému smart city vo veľkom pri súčasných rozpočtových limitoch. „Treba začať tam, kde mesto niečo trápi. Možností je veľa a všade sa dajú zakomponovať prvky smart. Ľudia predovšetkým vyžadujú moderné služby. Napríklad mladá generácia považujú pripojenie na internet a s ním spojené služby za úplne bežnú záležitosť. Mesto má zavádzaním inteligentných prvkov zjednodušiť život občanom a zefektívniť svoje fungovanie,“ dodal Hronec.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR