|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 16.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Agnesa
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. mája 2014
Formula 1 sa sťahuje do Monaka, najväčším favoritom Mercedes
Seriál majstrovstiev sveta formuly 1 sa posúva v rámci Európy na pobrežie Stredozemného mora do Monackého kniežatstva, kde sa na legendárnom mestskom okruhu uskutoční šieste podujatie tohtoročnej ...
Zdieľať
MONTE CARLO 23. mája (WEBNOVINY) - Seriál majstrovstiev sveta formuly 1 sa posúva v rámci Európy na pobrežie Stredozemného mora do Monackého kniežatstva, kde sa na legendárnom mestskom okruhu uskutoční šieste podujatie tohtoročnej série pretekov najrýchlejšej motoristickej disciplíny.
Známe letovisko, ktorému viac ako 700 rokov vládne kniežacia rodina Grimaldiovcov, je daňovým rajom a živí ho turistický ruch a kasíno, okolo ktorého vedie aj trať veľkej ceny.
Veľa napovie kvalifikácia
Najväčším favoritom na víťazstvo nebude nik iný ako v tomto ročníku zatiaľ dominantný Mercedes, ktorého piloti boli najrýchlejší vo štvrtkovom úvodnom tréningu. V úzkych uličkách Monte Carla sa však od jeho jazdcov neočakáva až taká suverenita ako v piatich doterajších pretekoch.
Sila nemeckej stajne spočíva najmä vo výkone motora a tým aj vyššej maximálnej rýchlosti na rovinkách, ktoré v Monaku absentujú. Veľa napovie sobotňajšia kvalifikácia, tá je na tejto trati kľúčom k úspechu.
Vlani sa z víťazstva tešil Nico Rosberg, triumfoval systémom štart - cieľ. Na uplynulých štyroch podujatiach skončil vždy druhý za svojím tímovým kolegom z Mercedesu Lewisom Hamiltonom.
Nico Rosberg sa chystá predbehnúť kolegu
"Tento rok by v kvalifikácii nemalo pršať, takže si verím. V daždi by bol vo výhode Lewis. V posledných pár pretekoch som dosť bojoval. Lewis získal víťazstvami rytmus, ale rozdiel medzi ním a mnou nebol veľký. Potrebujem len trochu, aby som to otočil. V Monaku sa o to pokúsim," uviedol Rosberg pre portál autosport.com.
Po Mercedese môže na prvenstvo reálne pomýšľať aj majstrovský Red Bull, ktorý sa na predchádzajúcom podujatí v Španielsku predviedol v dobrom svetle. Ukázal sa najmä úradujúci a štvornásobný svetový šampión Sebastian Vettel, keď z 15. miesta finišoval na štvrtej pozícii.
Vettel vyštartuje vo farbách Red Bullu po stýkrát
"Uvidíme, či túto formu potvrdíme tu v Monaku a následne aj v Kanade. Samozrejme, trať v Monte Carle je odlišná od ostatných, nie je skutočná pretekárska. Vždy však dávala dobré referencie o tom, ako ste na tom vy a vaše auto. Nico a Lewis budú opäť vpredu, ale možno sa nám podarí priblížiť sa k nim. V Barcelone sme vykročili správnym smerom, prinajmenšom pokiaľ ide o pretekársku rýchlosť. Cieľom je najmä zvládnuť sobotňajšiu kvalifikáciu, je to polovica úspechu," uviedol Vettel, ktorý absolvuje v Monaku svoje sté preteky vo farbách Red Bullu.
Piloti sa obávajú nového povrchu
Dodávateľ pneumatík Pirelli privezie do Monackého kniežatstva mäkké a supermäkké zmesi. Na mestskom okruhu pred tohtoročnou veľkou cenou vymenili povrch a jazdci sa obávajú priľnavosti najmä mäkkých gúm.
Opotrebovanie a úroveň poklesu výkonu pneumatík sú tu najnižšie v sezóne, čo vracia do hry stratégiu jednej zastávky v boxoch. Meteorológovia hlásia na víkend pekné počasie s maximálnou teplotou 23 stupňov Celzia.
Na veľkej cene v Monte Carle sa pravidelne schádza svetová smotánka športu, kultúry, šoubiznisu, a to štýlovo na svojich jachtách. Pre mnohých pilotov je VC Monaka prakticky aj domácou, keďže v Monte Carle majú trvalé bydlisko.
Najkratšia trať v seriáli MS
Zákruty a úseky Ste devote, Mirabeau, Casino, vlásenka Loews či tunel patria ku klasickému koloritu pretekov na 3340 m dlhom okruhu. Keďže ide o najkratšiu trať v seriáli MS, jazdí sa na 78 kôl, čo je zasa najväčší počet.
Celková dĺžka pretekov je vzhľadom na náročnosť trate 260,520 km, takže ide o najkratšiu zo všetkých veľkých cien. Nedeľňajšie preteky sa začínajú tradične o 14.00 h, sobotňajšia kvalifikácia je na programe v rovnakom čase.
VC Monaka:
Dejisko: mestský okruh, dĺžka 3340 m
Dĺžka pretekov: 78 okruhov (260,520 km)
Minuloročný víťaz: Nico Rosberg (Nem.) Mercedes
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 1:14,439 min (2004)
Najviac víťazstiev - jazdec: 6 - Ayrton Senna (1987, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993)
Najviac víťazstiev - tím: 15 - McLaren
História: Preteky v uliciach Monte Carla a La Condamine sa uskutočnili prvýkrát v roku 1929.
Boli aj súčasťou prvého ročníka majstrovstiev svet F1 v roku 1950, potom na štyri roky z kalendára vypadli a od roku 1955 v ňom figurujú bez jedinej prestávky, čo ich radí hneď za VC Talianska na okruhu v Monze, ktoré mali len jedinú absenciu.
Okruh prešiel piatimi drobnými úpravami, súčasnú podobu a dĺžku má od roku 2003. Jazdcov čaká jazda úzkymi uličkami, po nábreží prístavu aj cez tunel.
Kuriozity:
- VC Monaka patrí spolu s pretekmi Indy 500 v americkom Indianapolise a 24-hodinovkou vo francúzskom Le Mans k trojici najznámejších automobilových pretekov na svete. Jediným jazdcom, ktorý dokázal vo všetkých troch zvíťaziť, je Graham Hill.
- Dvom pilotom sa podarilo vykúpať sa v prístave po tom, čo ich monoposty prerazili zvodidlá a skončili v Stredozemnom mori - Albertovi Ascarimu (1955) a Paulovi Hawkinsovi (1965). Obaja vyviazli bez zranení. Ascari sa zabil o štyri dni na to pri tréningu v Monze.
- Preteky si vyžiadali životy dvoch jazdcov - Luigiho Fagioliho (1952) a Lorenza Bandiniho (1967).
- Najdramatickejší záver videli diváci v roku 1982. Alain Prost na vedúcej pozícii havaroval štyri kolá pred cieľom.
Ricardo Patrese sa tešil z vedenia len pol druha kola, potom dostal hodiny. V poslednom kole došlo lídrovi Didierovi Pironimu palivo, rovnako dopadol aj za ním idúci Andrea de Cesaris, a tak triumf spadol do lona Patresemu, ktorému sa podarilo auto opäť naštartovať a dôjsť si po nečakané víťazstvo.
Prehľad posledných víťazov VC Monaka:
2013 - Nico Rosberg (Nem.) Mercedes
2012 - Mark Webber (Aus.) Red Bull
2011 - Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 - Mark Webber (Aus.) Red Bull
2009 - Jenson Button (V. Brit.) Brawn GP
2008 - Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2007 - Fernando Alonso (Šp.) McLaren
2006 - Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 - Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren
2004 - Jarno Trulli (Tal.) Renault
2003 - Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams
2002 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
2001 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
Poradie MS (po 5 pretekoch z 19): 1. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 100 bodov, 2. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 97, 3. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 49, 4. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 45, 5. Daniel Ricciardo (Aus.) Red Bull 39, 6. Nico Hülkenberg (Nem.) Force India 37
Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 197 bodov, 2. Red Bull 84, 3. Ferrari 66, 4. Force India 57, 5. Williams 46, 6. McLaren 43.
Známe letovisko, ktorému viac ako 700 rokov vládne kniežacia rodina Grimaldiovcov, je daňovým rajom a živí ho turistický ruch a kasíno, okolo ktorého vedie aj trať veľkej ceny.
Veľa napovie kvalifikácia
Najväčším favoritom na víťazstvo nebude nik iný ako v tomto ročníku zatiaľ dominantný Mercedes, ktorého piloti boli najrýchlejší vo štvrtkovom úvodnom tréningu. V úzkych uličkách Monte Carla sa však od jeho jazdcov neočakáva až taká suverenita ako v piatich doterajších pretekoch.
Sila nemeckej stajne spočíva najmä vo výkone motora a tým aj vyššej maximálnej rýchlosti na rovinkách, ktoré v Monaku absentujú. Veľa napovie sobotňajšia kvalifikácia, tá je na tejto trati kľúčom k úspechu.
Vlani sa z víťazstva tešil Nico Rosberg, triumfoval systémom štart - cieľ. Na uplynulých štyroch podujatiach skončil vždy druhý za svojím tímovým kolegom z Mercedesu Lewisom Hamiltonom.
Nico Rosberg sa chystá predbehnúť kolegu
"Tento rok by v kvalifikácii nemalo pršať, takže si verím. V daždi by bol vo výhode Lewis. V posledných pár pretekoch som dosť bojoval. Lewis získal víťazstvami rytmus, ale rozdiel medzi ním a mnou nebol veľký. Potrebujem len trochu, aby som to otočil. V Monaku sa o to pokúsim," uviedol Rosberg pre portál autosport.com.
Po Mercedese môže na prvenstvo reálne pomýšľať aj majstrovský Red Bull, ktorý sa na predchádzajúcom podujatí v Španielsku predviedol v dobrom svetle. Ukázal sa najmä úradujúci a štvornásobný svetový šampión Sebastian Vettel, keď z 15. miesta finišoval na štvrtej pozícii.
Vettel vyštartuje vo farbách Red Bullu po stýkrát
"Uvidíme, či túto formu potvrdíme tu v Monaku a následne aj v Kanade. Samozrejme, trať v Monte Carle je odlišná od ostatných, nie je skutočná pretekárska. Vždy však dávala dobré referencie o tom, ako ste na tom vy a vaše auto. Nico a Lewis budú opäť vpredu, ale možno sa nám podarí priblížiť sa k nim. V Barcelone sme vykročili správnym smerom, prinajmenšom pokiaľ ide o pretekársku rýchlosť. Cieľom je najmä zvládnuť sobotňajšiu kvalifikáciu, je to polovica úspechu," uviedol Vettel, ktorý absolvuje v Monaku svoje sté preteky vo farbách Red Bullu.
Piloti sa obávajú nového povrchu
Dodávateľ pneumatík Pirelli privezie do Monackého kniežatstva mäkké a supermäkké zmesi. Na mestskom okruhu pred tohtoročnou veľkou cenou vymenili povrch a jazdci sa obávajú priľnavosti najmä mäkkých gúm.
Opotrebovanie a úroveň poklesu výkonu pneumatík sú tu najnižšie v sezóne, čo vracia do hry stratégiu jednej zastávky v boxoch. Meteorológovia hlásia na víkend pekné počasie s maximálnou teplotou 23 stupňov Celzia.
Na veľkej cene v Monte Carle sa pravidelne schádza svetová smotánka športu, kultúry, šoubiznisu, a to štýlovo na svojich jachtách. Pre mnohých pilotov je VC Monaka prakticky aj domácou, keďže v Monte Carle majú trvalé bydlisko.
Najkratšia trať v seriáli MS
Zákruty a úseky Ste devote, Mirabeau, Casino, vlásenka Loews či tunel patria ku klasickému koloritu pretekov na 3340 m dlhom okruhu. Keďže ide o najkratšiu trať v seriáli MS, jazdí sa na 78 kôl, čo je zasa najväčší počet.
Celková dĺžka pretekov je vzhľadom na náročnosť trate 260,520 km, takže ide o najkratšiu zo všetkých veľkých cien. Nedeľňajšie preteky sa začínajú tradične o 14.00 h, sobotňajšia kvalifikácia je na programe v rovnakom čase.
VC Monaka:
Dejisko: mestský okruh, dĺžka 3340 m
Dĺžka pretekov: 78 okruhov (260,520 km)
Minuloročný víťaz: Nico Rosberg (Nem.) Mercedes
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 1:14,439 min (2004)
Najviac víťazstiev - jazdec: 6 - Ayrton Senna (1987, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993)
Najviac víťazstiev - tím: 15 - McLaren
História: Preteky v uliciach Monte Carla a La Condamine sa uskutočnili prvýkrát v roku 1929.
Boli aj súčasťou prvého ročníka majstrovstiev svet F1 v roku 1950, potom na štyri roky z kalendára vypadli a od roku 1955 v ňom figurujú bez jedinej prestávky, čo ich radí hneď za VC Talianska na okruhu v Monze, ktoré mali len jedinú absenciu.
Okruh prešiel piatimi drobnými úpravami, súčasnú podobu a dĺžku má od roku 2003. Jazdcov čaká jazda úzkymi uličkami, po nábreží prístavu aj cez tunel.
Kuriozity:
- VC Monaka patrí spolu s pretekmi Indy 500 v americkom Indianapolise a 24-hodinovkou vo francúzskom Le Mans k trojici najznámejších automobilových pretekov na svete. Jediným jazdcom, ktorý dokázal vo všetkých troch zvíťaziť, je Graham Hill.
- Dvom pilotom sa podarilo vykúpať sa v prístave po tom, čo ich monoposty prerazili zvodidlá a skončili v Stredozemnom mori - Albertovi Ascarimu (1955) a Paulovi Hawkinsovi (1965). Obaja vyviazli bez zranení. Ascari sa zabil o štyri dni na to pri tréningu v Monze.
- Preteky si vyžiadali životy dvoch jazdcov - Luigiho Fagioliho (1952) a Lorenza Bandiniho (1967).
- Najdramatickejší záver videli diváci v roku 1982. Alain Prost na vedúcej pozícii havaroval štyri kolá pred cieľom.
Ricardo Patrese sa tešil z vedenia len pol druha kola, potom dostal hodiny. V poslednom kole došlo lídrovi Didierovi Pironimu palivo, rovnako dopadol aj za ním idúci Andrea de Cesaris, a tak triumf spadol do lona Patresemu, ktorému sa podarilo auto opäť naštartovať a dôjsť si po nečakané víťazstvo.
Prehľad posledných víťazov VC Monaka:
2013 - Nico Rosberg (Nem.) Mercedes
2012 - Mark Webber (Aus.) Red Bull
2011 - Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 - Mark Webber (Aus.) Red Bull
2009 - Jenson Button (V. Brit.) Brawn GP
2008 - Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2007 - Fernando Alonso (Šp.) McLaren
2006 - Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 - Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren
2004 - Jarno Trulli (Tal.) Renault
2003 - Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams
2002 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
2001 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
Poradie MS (po 5 pretekoch z 19): 1. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 100 bodov, 2. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 97, 3. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 49, 4. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 45, 5. Daniel Ricciardo (Aus.) Red Bull 39, 6. Nico Hülkenberg (Nem.) Force India 37
Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 197 bodov, 2. Red Bull 84, 3. Ferrari 66, 4. Force India 57, 5. Williams 46, 6. McLaren 43.