![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
15. októbra 2019
Firmy s dátami experimentujú, ale úžitok z nich často nemajú
Ilustračná snímka.
Zdieľať

Prieskum agentúry Go4insight na vyše dvoch stovkách respondentov zo slovenského podnikateľského prostredia ukázal, že takmer tretina podnikov na Slovensku v súčasnosti využíva prediktívnu analytiku a vyše štvrtiny strojové učenie. Prediktívna analytika umožňuje firmám lepšie sa rozhodovať na základe dátových analýz a vďaka strojovému učeniu sa softvér dokáže sám učiť a nadobudnuté znalosti následne autonómne aj využiť.
Samotným analyzovaním dát ani využívaním programov schopných samostatne nadobúdať vedomosti však firmy nič nezískajú. "Mnohé z podnikov, ktoré sa hrdo hlásia k využívaniu technológií umelej inteligencie v podobe prediktívnej analytiky a strojového učenia, v skutočnosti nemajú z vynaloženého úsilia a investícií adekvátny osoh," konštatuje na základe skúseností z praxe Richard Kraus zo spoločnosti SAS Slovakia.
Dôvodom je, že prácne vytvorené dátové modely, ktoré majú šancu zlepšiť obchodné výsledky, znížiť riziká alebo zlepšiť lojalitu zákazníkov, zostávajú neraz nevyužité v zásuvkách. Podľa celosvetových prieskumov spoločností SAS aj Gartner sa takmer polovica vytvorených dátových modelov do praxe nikdy nenasadí. Iná štúdia poradenskej agentúry IDC uvádza, že všetky vytvorené dátové modely má v reálnej prevádzke nasadené iba 35 % organizácií.
Podniky začínajú s pokročilými dátovými technológiami a strojovým učením experimentovať bez toho, aby mali jasno v tom, ako sa následne o dátové modely starať. To znamená, že dátové modely nedokážu rýchlo presúvať do reálnej prevádzky, sledovať ich výkonnosť, a prípadne ich aktualizovať. Dostať dátový model do produkcie trvá podľa štúdie IDC v priemere viac ako 3 mesiace. Dáta, na základe ktorých model vznikol, už vtedy môžu byť zastarané.
"Naskočiť na vlnu nadšenia a pustiť sa do zbierania či upratovania dát, aby sa následne dali analyzovať a zmysluplne využiť, je iba prvý krok. Ak firma nechce premrhať množstvo peňazí a úsilia, potrebuje mať tiež jasne stanovené procesy, delegované zodpovednosti a adekvátne nástroje, ktoré jej pomôžu zvládnuť celý životný cyklus analytiky," uzatvára Kraus.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR