|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
26. apríla 2015
Firmy na americkom trhu pôsobia priemerne len desať rokov
Ekonómovia zisťovali, koľko rokov dokážu pôsobiť firmy v americkej ekonomike. V Spojených štátoch žijú priemerne desať rokov. Informuje o tom portál rakúskeho denníka Die ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
New York 26. apríla (TASR) - Ekonómovia zisťovali, koľko rokov dokážu pôsobiť firmy v americkej ekonomike. V Spojených štátoch žijú priemerne desať rokov. Informuje o tom portál rakúskeho denníka Die Presse. Ich pomerne rýchly zánik svedčí o tom, že hospodárstvo krajiny napreduje svižným tempom. To potvrdzuje, že v ekonomike dochádza k výrazným inovačným zmenám.Profesor ekonómie Richard Foster z americkej Yale School of Management preskúmal index Standard & Poor's 500 newyorskej burzy, ktorý obsahuje akcie 500 najväčších firiem USA. Konštatoval, že pred sto rokmi mali firmy z indexu priemernú dĺžku existencie 67 rokov, v súčasnosti klesla na 15 rokov. Teraz sa každé dva týždne z neho stratí jedna firma. Do roku 2027 bude na ňom 75 % nových firiem.
Štúdia s názvom The Mortality of Companies ekonomického ústavu v Santa Fe sa zaoberá zánikom firiem. Vedci preskúmali príbehy 25.000 firiem USA, ktoré vznikli a zanikli v rokoch 1950 až 2009. Po preštudovaní komplexných údajov o nich vyšlo najavo, že priemerne nepôsobili na trhu dlhšie ako desať rokov. Prekvapilo aj to, že štátne firmy s verejnou účasťou nevydržali podnikať oveľa dlhšie. V USA štát totiž svoje firmy iba zriedka drží nad vodou dlhšie, ak nie sú ziskové.
"Je celkom jedno, či niekto predáva banány, lietadlá alebo niečo iné - dĺžka životnosti zostáva rovnaká," uviedol autor štúdie Marcus Hemilton. Vedci však výpovednú hodnotu svoje štúdie nepokladajú za všeobecne platnú. V Japonsku totiž pôsobí 50.000 firiem, ktorých história je dlhšia než storočie. Zvyčajne ide o podniky, v ktorých sa rozhodovacia moc sústreďuje v rukách rodinných dynastií. Na životnosť firiem v jednotlivých krajinách vplýva aj ich politická kultúra.
Základnou príčinou, prečo firmy zanikajú, sú prevzatia a fúzie. Spoločnosti neprestávajú existovať, ale včleňujú sa do iných celkov na princípe "kreatívneho rozbitia". V 30. rokoch. minulého storočia o ňom ako prvý hovoril ekonóm Ronald Coase, neskorší nositeľ Nobelovej ceny. Poukázal na to, že k spájaniu firiem dochádza vtedy, keď sa preukáže, že koordinácia pracovníkov a projektov pod jednou strechou je v mnohých smeroch výhodnejšia, efektívnejšia a rentabilnejšia.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR