|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 24.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Emília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. februára 2012
Firmám sa nepáči rozšírenie zákazu reklamy na lieky
Farmaceutickým firmám sa nepáči rozšírenie zákazu reklamy aj na lieky, ktoré nie sú na predpis, obsahujú však rovnaké liečivo alebo rovnakú kombináciu liečiv ako lieky na predpis. Proti zmene, ...
Zdieľať
BRATISLAVA 10. februára (WEBNOVINY) - Farmaceutickým firmám sa nepáči rozšírenie zákazu reklamy aj na lieky, ktoré nie sú na predpis, obsahujú však rovnaké liečivo alebo rovnakú kombináciu liečiv ako lieky na predpis. Proti zmene, ktorú Ministerstvo zdravotníctva SR navrhuje v rámci novely zákona o liekoch, protestujú v rámci pripomienkového konania.
Chcú pritom, aby systém fungoval tak ako doteraz. Keby totiž zmeny prešli, zákaz reklamy by sa podľa nich rozšíril na väčšinu aktuálne registrovaných liekov. "Takúto zmenu považujeme za neakceptovateľnú,“ tvrdia Asociácia dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok a Asociácia generických výrobcov liečiv.
Aktuálne sa pritom zákaz reklamy vzťahuje na lieky, ktoré sú na predpis, ďalej na lieky, ktoré nie sú registrované na Slovensku, na lieky, ktoré obsahujú omamné alebo psychotropné látky a na lieky, ktoré síce nie sú na predpis, avšak sú uhrádzané na základe verejného zdravotného poistenia podľa osobitného predpisu.
Na rozšírenie zákazu reklamy nie sú dôvody
Asociácie spoločne poukazujú predovšetkým na to, že v súčasnosti nie sú zrejmé žiadne dôvody na rozšírenie zákazu reklamy liekov na ďalší okruh liekov. "Osobitná časť dôvodovej správy neobsahuje absolútne žiadne vysvetlenie potreby takéhoto podstatného zásahu do zákonnej úpravy reklamy liekov. Aktuálne platné a účinné znenie zákona o reklame podľa nášho názoru dostatočne primerane a vhodným spôsobom vymedzuje okruh liekov, ktorých reklama má byť de lege zakázaná. Nepoznáme najmenší relevantný dôvod (argument) svedčiaci v prospech ministerstvom navrhovaného masívneho rozšírenia okruhu liekov, na ktoré sa má zákaz reklamy vzťahovať," konštatujú farmaceutické firmy.
Z predkladacej správy k novele zákona o liekoch vyplýva, že dôvodom jej prijatia je potreba prebratia smernice Európskej únie. Tá však podľa firiem neobsahuje žiadnu úpravu, z ktorej by vyplývala potreba zmeniť a sprísniť reklamu liekov na Slovensku. "Navrhovanú zmenu v zákaze reklamy liekov podľa novely zákona o liekoch považujeme za zmätočnú, nezrozumiteľnú a nevykonateľnú,“ uvádza v pripomienkach farmaceutický priemysel.
Jej prípadné prijatie by považoval za reštriktívny zásah do ústavného práva držiteľov povolenia na výrobu liekov a držiteľov registrácie lieku na podnikanie. Taktiež sa domnieva, že by nová úprava bola v rozpore so samotným zákonom o liekoch.
Rezort zdôvodňuje novelu smernicou EÚ
Ministerstvo zdravotníctva SR zverejnilo novelu zákona o liekoch koncom januára. Zákon pritom platí iba od decembra minulého roka. Rezort predloženie novely odôvodňuje nutnosťou prebrať smernicu Európskej únie, ako aj snahou spresniť ustanovenia vzťahujúce sa na marketingové aktivity. Jej osud je však neistý, platiť by mala od 21. júla tohto roka, v marci však Slovensko čakajú predčasné parlamentné voľby.
Zámerom rezortu je pritom podľa jeho hovorkyne schválenie návrhu vo vláde ešte pred voľbami. Okrem niektorých zmien vzťahujúcich sa na marketingové aktivity, novela mení aj správne poplatky, rozširuje zákaz reklamy na lieky, či spresňuje spôsob predpisovania liekov pri generickej preskripcii.
Chcú pritom, aby systém fungoval tak ako doteraz. Keby totiž zmeny prešli, zákaz reklamy by sa podľa nich rozšíril na väčšinu aktuálne registrovaných liekov. "Takúto zmenu považujeme za neakceptovateľnú,“ tvrdia Asociácia dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok a Asociácia generických výrobcov liečiv.
Aktuálne sa pritom zákaz reklamy vzťahuje na lieky, ktoré sú na predpis, ďalej na lieky, ktoré nie sú registrované na Slovensku, na lieky, ktoré obsahujú omamné alebo psychotropné látky a na lieky, ktoré síce nie sú na predpis, avšak sú uhrádzané na základe verejného zdravotného poistenia podľa osobitného predpisu.
Na rozšírenie zákazu reklamy nie sú dôvody
Asociácie spoločne poukazujú predovšetkým na to, že v súčasnosti nie sú zrejmé žiadne dôvody na rozšírenie zákazu reklamy liekov na ďalší okruh liekov. "Osobitná časť dôvodovej správy neobsahuje absolútne žiadne vysvetlenie potreby takéhoto podstatného zásahu do zákonnej úpravy reklamy liekov. Aktuálne platné a účinné znenie zákona o reklame podľa nášho názoru dostatočne primerane a vhodným spôsobom vymedzuje okruh liekov, ktorých reklama má byť de lege zakázaná. Nepoznáme najmenší relevantný dôvod (argument) svedčiaci v prospech ministerstvom navrhovaného masívneho rozšírenia okruhu liekov, na ktoré sa má zákaz reklamy vzťahovať," konštatujú farmaceutické firmy.
Z predkladacej správy k novele zákona o liekoch vyplýva, že dôvodom jej prijatia je potreba prebratia smernice Európskej únie. Tá však podľa firiem neobsahuje žiadnu úpravu, z ktorej by vyplývala potreba zmeniť a sprísniť reklamu liekov na Slovensku. "Navrhovanú zmenu v zákaze reklamy liekov podľa novely zákona o liekoch považujeme za zmätočnú, nezrozumiteľnú a nevykonateľnú,“ uvádza v pripomienkach farmaceutický priemysel.
Jej prípadné prijatie by považoval za reštriktívny zásah do ústavného práva držiteľov povolenia na výrobu liekov a držiteľov registrácie lieku na podnikanie. Taktiež sa domnieva, že by nová úprava bola v rozpore so samotným zákonom o liekoch.
Rezort zdôvodňuje novelu smernicou EÚ
Ministerstvo zdravotníctva SR zverejnilo novelu zákona o liekoch koncom januára. Zákon pritom platí iba od decembra minulého roka. Rezort predloženie novely odôvodňuje nutnosťou prebrať smernicu Európskej únie, ako aj snahou spresniť ustanovenia vzťahujúce sa na marketingové aktivity. Jej osud je však neistý, platiť by mala od 21. júla tohto roka, v marci však Slovensko čakajú predčasné parlamentné voľby.
Zámerom rezortu je pritom podľa jeho hovorkyne schválenie návrhu vo vláde ešte pred voľbami. Okrem niektorých zmien vzťahujúcich sa na marketingové aktivity, novela mení aj správne poplatky, rozširuje zákaz reklamy na lieky, či spresňuje spôsob predpisovania liekov pri generickej preskripcii.