|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. júla 2009
Finančné výsledky 20 najvýznamnejších globálnych výrobcov lietadiel sa oslabujú
V prvom štvrťroku 2009 klesli prevádzkové marže o 13,9 %
Zdieľať
Napriek nominálnemu nárastu tržieb zaznamenalo 20 najvýznamnejších globálnych spoločností pôsobiacich v leteckom a obrannom priemysle v prvom štvrťroku 2009 v porovnaní s rokom 2008 pokles výkonnosti. Hoci globálny letecký a obranný priemysel v roku 2008, keď tržby z predaja zaznamenali nárast o 7,9 % na 595 mld. USD a zisk o 54,2 mld. USD, zavŕšil päťročné obdobie s rekordnými výsledkami, v prvom štvrťroku 2009 dosiahol záporné finančné výsledky[2]. Sektor výroby osobných dopravných lietadiel zaznamenal dramatický pokles objednávok. Výrobcovia obchodných lietadiel sú pod finančným tlakom, výdavky na vojenské zariadenia utlmuje aj ministerstvo obrany USA.
„Globálny letecký a obranný priemysel je jednoznačne na zostupe v porovnaní s historickým vrcholom v roku 2008. Globálny ekonomický pokles najviac zasiahol segment obchodných lietadiel. Na druhej strane však významný pokles nových objednávok osobných dopravných lietadiel za obdobie od začiatku roka nemal významný vplyv na aktuálne finančné výsledky vďaka bezprecedentnému nahromadeniu objednávok počas predchádzajúcich piatich rokov,“ uviedol Tom Captain, globálny líder pre letecký a obranný priemysel spoločnosti DTT a člen globálnej skupiny DTT pre výrobné odvetvia.
Osobné dopravné lietadlá - Odvetvie výroby osobných dopravných lietadiel vykazuje známky oživenia vďaka najnovším správam o plánovaných nových, veľkých objednávkach lietadiel, a o dostupnosti úverov na pomoc zákazníkom, aby si mohli prevziať dodávku lietadla v roku 2009. Aj keď ide o náročnú úlohu, očakáva sa, že v roku 2010 bude k dispozícii ešte viac úverových prostriedkov na financovanie väčšiny nákupov lietadiel. Globálny letecký priemysel však prechádza možno najhoršími podmienkami, aké kedy zažil, pričom prognózy uvádzajú straty vo výške 9 mld. USD[3]. Okrem toho ukazovateľ množstva prepravených cestujúcich na dĺžku letu (RPK) poklesol o 7,5 % a nárast nákladnej dopravy sa znížil o 22,2 % za obdobie od začiatku roka do 30. apríla 2009[4]. Dlhodobá prognóza pre leteckú dopravu však zostáva optimistická s ročným rastom RPK vo výške 4,9 % počas nasledujúcich dvadsiatich rokov a zodpovedajúcim nárastom výroby lietadiel, aj napriek krátkodobým problémom tohto odvetvia[5].
Obchodné lietadlá – V prípade výrobcov obchodných lietadiel je prognóza oveľa nepriaznivejšia vzhľadom na rušenie objednávok alebo ich odklad na neskoršie obdobie. Vo významných spoločnostiach vyrábajúcich obchodné aj osobné dopravné lietadlá došlo k výraznému prepúšťaniu. Očakáva sa aj spomalenie tempa dodávok. Navyše, keďže veľké spoločnosti zasiahla recesia, hľadajú v súčasnosti iné prostriedky na prepravu svojich vedúcich pracovníkov. Preto krátkodobá prognóza pre segment obchodných lietadiel vyzerá aj naďalej nepriaznivo, hoci z dlhodobého hľadiska v predchádzajúcich obdobiach hospodárskej recesie tento segment preukázal svoju odolnosť, čo viedlo k ešte vyšším objemom výroby.
Obrana – „Finančné výsledky spoločností pôsobiacich v obrannom priemysle sa v priemere utlmili z dôvodu zníženia objednávok na doplnenie techniky pre vojnu v Iraku a z dôvodu zmien, ku ktorým začína dochádzať v prioritách zbraňových systémov,“ predpokladá Charles Wald, generál vo výslužbe, riaditeľ a senior poradca pre letecký a obranný priemysel spoločnosti Deloitte v USA (Deloitte LLP). Výmena zastaraných vojenských lietadiel dáva dodávateľom obrannej techniky dôvod na finančný optimizmus. Zameranie sa na inováciu výrobkov, zlepšovanie procesov a nové príležitosti na dosahovanie výnosov umožnia spoločnostiam v obrannom priemysle získať dobré východiskové postavenie po oživení ekonomiky.
Riešenia do budúcnosti
„Hoci v tomto neistom ekonomickom prostredí je ťažké zostavovať presné prognózy, existuje šesť spoľahlivých taktík, ktoré môžu pomôcť spoločnostiam v leteckom a obrannom priemysle stať sa úspešnými a napredovať, keď sa ekonomika ozdraví,“ vysvetľuje T. Captain. Medzi tieto taktiky patrí:
1. pomoc zákazníkom navrhnúť riešenia, ktoré sú cenovo dostupnejšie a vypracovať stratégie zvažovaných programov na ukončenie, nové výberové konanie alebo zdokonalenie;
2. ochrana nahromadených objednávok uplatňovaním alternatívnych riešení na znižovanie rizika a financovanie;
3. zostavenie globálneho podnikateľského modelu, konkrétne na Blízkom východe a v Indii, kde vznikajú príležitosti v oblasti dopravného a obranného priemyslu;
4. prísne riadenie nákladov a stanovenie účinných cieľov pri súčasnom plnení si záväzkov voči odberateľovi;
5. využívanie nových príležitostí v oblasti akvizícií;
6. identifikácia a nasledovanie aktuálneho smerovania technológií a financovania novovznikajúcich priorít v oblasti obrany a bezpečnosti;
Pôvodné znenie správy „Spomalenie rastu: polročný výhľad globálneho leteckého a obranného priemyslu“ (Throttling back: Midyear outlook for the global aerospace and defence industry), nájdete na webovej stránke www.deloitte.com/manufacturing.
Tom Captain je členom riadiaceho tímu globálnej skupiny pre výrobné odvetvia spoločnosti DTT, kde zodpovedá za globálny letecký a obranný sektor
Tabuľka 1: Top 20 výrobcov lietadiel, 1. kvartál 2009 verzus 1. kvartál 2008
Spoločnosť |
Medziročná zmena štvrťročných výnosov (%) |
Medziročná zmena štvrťročného prevádzkového zisku (%) |
Medziročná zmena štvrťročnej prevádzkovej marže (%) |
Boeing |
3.20% |
-43.02% |
-44.79% |
EADS |
-14.07% |
-71.50% |
-66.84% |
Lockheed Martin |
3.91% |
-10.27% |
-13.65% |
Northrop Grumman |
7.72% |
41.16% |
31.05% |
General Dynamics |
17.97% |
5.11% |
-10.90% |
Raytheon |
9.90% |
16.91% |
6.38% |
Finmeccanica |
34.12% |
75.61% |
30.93% |
General Electric* |
11.50% |
39.35% |
24.98% |
United Technologies* |
-9.87% |
-23.31% |
-14.91% |
L3 |
3.71% |
2.17% |
-1.48% |
Safran |
2.43% |
NA |
NA |
Thales |
-0.22% |
NA |
NA |
Bombardier* |
-3.45% |
38.27% |
43.20% |
Honeywell* |
-8.94% |
-13.32% |
-4.81% |
Textron |
-23.59% |
-80.89% |
-74.99% |
SAIC |
17.80% |
27.21% |
7.98% |
Goodrich |
-2.81% |
-2.44% |
0.38% |
ITT* |
0.06% |
7.53% |
7.46% |
Embraer |
-13.61% |
-44.15% |
-35.35% |
Dassault Aviation |
-27.68% |
NA |
NA |
Spolu |
1.68% |
-12.12% |
-13.87% |
*Čiastočné výsledky spoločnosti založenej na aktivity súvisiace s letectvom a obranou
[1] Analýza Deloitte Services LP na základe údajov o výsledkoch spoločností v USA za prvý štvrťrok 2009 a analogických verejne dostupných dokumentov európskych spoločností
[3] Tlačová agentúra Associated Press: IATA: „Odhadovaná strata globálneho leteckého odvetvia sa takmer zdvojnásobila na 9 mld. USD” (Global airline industry nearly double loss estimate to $9billion), 8. jún 2009
[4] Medzinárodná asociácia leteckej dopravy (IATA)
[5] Článok FT.com: „Boeing upravuje prognózu dodávok” (Boeing trims delivery outlook), 12. jún 2009