|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. februára 2009
Finančná kríza výrazne zasiahla aj prípravu PPP projektov
Realizácia projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 je krízou finančných inštitúcií zasiahnutá významným spôsobom. Finančná ...
Zdieľať
BRATISLAVA 18. februára (WEBNOVINY) - Realizácia projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 je krízou finančných inštitúcií zasiahnutá významným spôsobom. Finančná kríza zúžila možnosti bánk, ktoré sa mienia uchádzať o koncesiu, na minimum. Vyplýva to z informačného materiálu ministerstva dopravy o zabezpečení plnenia opatrenia vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch v podmienkach realizácie PPP projektov. Vláda na stredajšom zasadnutí vzala uvedený materiál na vedomie.
"Nedostatok likvidity na strane bánk má oveľa väčší dopad na rozhodovanie bánk o participácii na týchto projektoch ako kvalita projektov či bonita a rating Slovenskej republiky," tvrdí ďalej rezort dopravy v spomínanej informácii. Ministerstvo dopravy sa snaží v maximálnej možnej miere sprístupniť financovanie PPP projektov Európskej investičnej banke (EIB) a Európskej banke pre obnovu a rozvoj (EBRD) a aby obe banky v čo najväčšej miere participovali na financovaní týchto projektov. Participácia oboch multilaterálnych finančných inštitúcií by bola podľa rezortu dopravy významným prvkom vytvárania dôvery v celkovú financovateľnosť PPP projektov.
"Najvýznamnejším faktorom pri realizácii slovenských PPP projektov je doviesť do úspešného konca prvý pokus o PPP projekty - rýchlostnú cestu R1, a to tak, aby si nekonkuroval s ďalšími PPP projektmi. Toto je zlomový bod, ktorým sa SR môže etablovať na mape PPP projektov v rámci Európskej únie a súčasne sa na trhu určí veľkosť financovania rizika tohto projektu," uvádza ďalej v materiáli ministerstvo dopravy.
Financovanie výstavby R1 v rámci 2. balíka PPP projektov by malo byť podľa súčasných informácií z finančných trhov dosiahnuteľné. Ministerstvá dopravy a financií spolupracujú za účelom získania participácie EBRD a EIB na výstavbe úsekov D1 do výšky 50 % celkového objemu financovania projektov, presahujúceho 4 mld. €. "V každom prípade ale existuje riziko, že ani takáto participácia nebude dostatočná na finančné zabezpečenie projektov vzhľadom na ich veľkosť a aktuálnu situáciu na finančných trhoch," upozorňuje rezort dopravy. Výhľad bánk na budúcnosť financovania 1. a 3. balíka PPP projektov v tomto roku sa za posledné týždne k lepšiemu nezmenil. Ministerstvo dopravy naďalej vyvíja úsilie na získanie participácie spomínaných finančných inštitúcií na financovaní všetkých troch balíkov PPP projektov.
SITA
"Nedostatok likvidity na strane bánk má oveľa väčší dopad na rozhodovanie bánk o participácii na týchto projektoch ako kvalita projektov či bonita a rating Slovenskej republiky," tvrdí ďalej rezort dopravy v spomínanej informácii. Ministerstvo dopravy sa snaží v maximálnej možnej miere sprístupniť financovanie PPP projektov Európskej investičnej banke (EIB) a Európskej banke pre obnovu a rozvoj (EBRD) a aby obe banky v čo najväčšej miere participovali na financovaní týchto projektov. Participácia oboch multilaterálnych finančných inštitúcií by bola podľa rezortu dopravy významným prvkom vytvárania dôvery v celkovú financovateľnosť PPP projektov.
"Najvýznamnejším faktorom pri realizácii slovenských PPP projektov je doviesť do úspešného konca prvý pokus o PPP projekty - rýchlostnú cestu R1, a to tak, aby si nekonkuroval s ďalšími PPP projektmi. Toto je zlomový bod, ktorým sa SR môže etablovať na mape PPP projektov v rámci Európskej únie a súčasne sa na trhu určí veľkosť financovania rizika tohto projektu," uvádza ďalej v materiáli ministerstvo dopravy.
Financovanie výstavby R1 v rámci 2. balíka PPP projektov by malo byť podľa súčasných informácií z finančných trhov dosiahnuteľné. Ministerstvá dopravy a financií spolupracujú za účelom získania participácie EBRD a EIB na výstavbe úsekov D1 do výšky 50 % celkového objemu financovania projektov, presahujúceho 4 mld. €. "V každom prípade ale existuje riziko, že ani takáto participácia nebude dostatočná na finančné zabezpečenie projektov vzhľadom na ich veľkosť a aktuálnu situáciu na finančných trhoch," upozorňuje rezort dopravy. Výhľad bánk na budúcnosť financovania 1. a 3. balíka PPP projektov v tomto roku sa za posledné týždne k lepšiemu nezmenil. Ministerstvo dopravy naďalej vyvíja úsilie na získanie participácie spomínaných finančných inštitúcií na financovaní všetkých troch balíkov PPP projektov.
SITA
Súvisiace články:
Ponuku v prvom balíku PPP projektov podali dve konzorciá (4. 2. 2009)
PPP projekty sú podľa Počiatka dobrou možnosťou stimulácie (4. 2. 2009)
Kabinet schválil informáciu o výsledku ponúk v 2. balíku PPP (14. 1. 2009)
Projekty PPP ohrozujú verejné rozpočty (8. 12. 2008)
Analýza o realizácii PPP projektov stojí 8,5 mil. Sk bez dane (4. 12. 2008)
Rezort dopravy zaplatí za služby pre 3. balík PPP 105 mil. Sk (2. 10. 2008)
Rezort dopravy nepostupuje pri PPP podľa termínov (4. 5. 2008)
SDKÚ-DS opäť vyzýva Fica na opozičnú kontrolu PPP projektov (25. 4. 2008)