|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. júna 2011
Filmová legenda Carrière rozdával rady na Art Film Feste
Festivalový park v Trenčianskych Tepliciach sa dnes dočkal ďalšieho vzácneho hosťa. Francúzskeho filmového umelca Jeana-Claudea Carrièra na Art Film ...
Zdieľať
Jean-Claude CarriéreFoto: www.notanbulo.es
TRENČIANSKE TEPLICE 23. júna (SITA) - Festivalový park v Trenčianskych Tepliciach sa dnes dočkal ďalšieho vzácneho hosťa. Francúzskeho filmového umelca Jeana-Claudea Carrièra na Art Film Feste privítali riaditeľ festivalu Peter Nágel a viceprezident AFF Peter Hledík. Držiteľ najvýznamnejších ocenení vo svete filmu od Oscara, cez francúzsku cenu Cézar, britskú BAFTA až po Zlatú palmu z Cannes, si v sobotu do svojej zbierky pridá i festivalovú cenu Zlatá kamera.
Carriére s Milošom Formanom a jeho manželkouFoto: SITA/APKroky renomovaného európskeho scenáristu po príchode smerovali do Kúpeľnej dvorany, kde počas Master Class v rámci projektu Midpoint prítomným prezradil tipy, ktoré ho doviedli k svetovému úspechu. „Myslím si, že práca scenáristu je vlastne práca štartéra filmového dobrodružstva. Scenárista je filmár. A musí pracovať v tesnej blízkosti režiséra. A platí to aj naopak. Mnohí spisovatelia zlyhajú ako scenáristi, pretože si myslia, že písať film znamená len písať. Ale písať film znamená aj filmovať. Hoci len v mysli,“ vysvetlil Carrière, ktorý spolupracoval s režisérmi zvučných mien ako Buñuel, Etaix, Forman, Malle či Goddard.
Dnes už 80-ročný umelec začal svoju kariéru ako spisovateľ. V 23 rokoch mu vyšiel prvý román, vďaka ktorému sa dostal k slávnemu francúzskemu režisérovi Jacquesovi Tatimu. Do dejín svetovej kinematografie vstúpil predovšetkým vďaka spolupráci s legendou európskeho filmu Luisom Buñuelom. Ten si Carriéra vybral v roku 1963, keď hľadal spoluscenáristu k snímke Denník komornej. „Na začiatku som bol nesmierne šťastný a očarený, že pracujem s takým veľkým majstrom, až som si zamiloval každý Buñuelov nápad a bol som ochotný vzdať sa vlastných vízií. Ale Buñuel chcel, aby som mu z času na čas povedal aj nie. Aby bola naša práca 100-percentná, museli sme sa stať rovnocennými partnermi, hoci on bol ten slávny,“ uviedol Carriére. Spolu napísali deväť scenárov, šesť z nich sa premenilo na Buñuelove filmy. V prvom spoločnom filme Denník komornej (1964) si Carrière dokonca zahral dedinského farára. Spolu nakrútili aj filmy Kráska dňa (Belle de Jour 1967), Mliečna dráha (The Milky Way, 1969), Skrytý pôvab buržoázie (The Discreet Charm of the Bourgeoisie, 1972), Prízrak slobody (The Phantom of Liberty, 1974) a Ten tajomný predmet túžby (That Obscure Object of Desire, 1977).
„Mali sme veľmi blízky vzťah. Často sme boli spolu na odľahlých miestach sami, bez našich žien, zhovárali sme sa po francúzsky, španielsky. Nik navôkol. Iba my dvaja. Pracovali sme spolu, jedli spolu, pili spolu, filozofovali spolu, až sme sa stali napokon posadnutí scenárom, ktorý sme práve písali. Vypočítal som, že sme spolu, len my dvaja, jedli viac ako dvetisíc ráz. A dovolím si tvrdiť, že je to viac, ako môžu povedať aj niektoré manželské páry,“ zaspomínal si Carrière na ich vyše 20-ročnú spoluprácu.
Francúzsky umelec svoj podpis zanechal aj pod slávnou adaptáciou kultového diela českého spisovateľa Milana Kunderu Neznesiteľná ľahkosť bytia či na filme Cyrano de Bergerac, z ktorého sa stal medzinárodný hit. V poslednej dobe spolupracoval aj s režisérom Michaelom Henekem na scenári k filmu Biela stuha, ktorý sa stal Európskym filmom roka 2009, vyhral v Cannes a bol nemeckým národným kandidátom na Oscara.
Ani vo veku 80 rokov ho neopúšťa tvorivosť a nápady na nové filmy. Počas Master Class v Trenčianskych Tepliciach na otázku, či ho písanie scenárov udržiava mladým, odpovedal: „Skutočnosť, že sa necítim starý, tkvie možno v tom, že ešte SOM mladý.“ Divákom porozprával i o rôznych technikách, ktoré využíva pri tvorení filmu a ktoré udržiavajú jeho predstavivosť vo forme. „Ku každému novému scenáru sa snažím pristupovať tak, ako by to bol môj prvý, ale zároveň nezabúdam na skúsenosti, ktoré som už medzičasom nadobudol. Postoj začiatočníka v sebe totiž zahŕňa tisíce možnosti, kým postoj experta len zopár,“ prízvukoval Carriére dôležitosť otvorenej mysle. „Celý môj život chodím do kaviarní a cestujem metrom, pozorujem, počúvam a robím si poznámky, kreslím si skeče, snažím sa z každého dňa nájsť príbeh,“ prezradil základy techniky, ktorú ho naučil Jacques Tati a ktorú využíva dodnes.
Návštevníci Art Film Festu majú šancu pozrieť si výber ôsmich filmov z Carriérovej bohatej filmografie. Ocenenie Zlatá kamera si renomovaný umelec prevezme počas záverečného ceremoniálu filmového festivalu už túto sobotu.
Carriére s Milošom Formanom a jeho manželkouFoto: SITA/APKroky renomovaného európskeho scenáristu po príchode smerovali do Kúpeľnej dvorany, kde počas Master Class v rámci projektu Midpoint prítomným prezradil tipy, ktoré ho doviedli k svetovému úspechu. „Myslím si, že práca scenáristu je vlastne práca štartéra filmového dobrodružstva. Scenárista je filmár. A musí pracovať v tesnej blízkosti režiséra. A platí to aj naopak. Mnohí spisovatelia zlyhajú ako scenáristi, pretože si myslia, že písať film znamená len písať. Ale písať film znamená aj filmovať. Hoci len v mysli,“ vysvetlil Carrière, ktorý spolupracoval s režisérmi zvučných mien ako Buñuel, Etaix, Forman, Malle či Goddard.
Dnes už 80-ročný umelec začal svoju kariéru ako spisovateľ. V 23 rokoch mu vyšiel prvý román, vďaka ktorému sa dostal k slávnemu francúzskemu režisérovi Jacquesovi Tatimu. Do dejín svetovej kinematografie vstúpil predovšetkým vďaka spolupráci s legendou európskeho filmu Luisom Buñuelom. Ten si Carriéra vybral v roku 1963, keď hľadal spoluscenáristu k snímke Denník komornej. „Na začiatku som bol nesmierne šťastný a očarený, že pracujem s takým veľkým majstrom, až som si zamiloval každý Buñuelov nápad a bol som ochotný vzdať sa vlastných vízií. Ale Buñuel chcel, aby som mu z času na čas povedal aj nie. Aby bola naša práca 100-percentná, museli sme sa stať rovnocennými partnermi, hoci on bol ten slávny,“ uviedol Carriére. Spolu napísali deväť scenárov, šesť z nich sa premenilo na Buñuelove filmy. V prvom spoločnom filme Denník komornej (1964) si Carrière dokonca zahral dedinského farára. Spolu nakrútili aj filmy Kráska dňa (Belle de Jour 1967), Mliečna dráha (The Milky Way, 1969), Skrytý pôvab buržoázie (The Discreet Charm of the Bourgeoisie, 1972), Prízrak slobody (The Phantom of Liberty, 1974) a Ten tajomný predmet túžby (That Obscure Object of Desire, 1977).
„Mali sme veľmi blízky vzťah. Často sme boli spolu na odľahlých miestach sami, bez našich žien, zhovárali sme sa po francúzsky, španielsky. Nik navôkol. Iba my dvaja. Pracovali sme spolu, jedli spolu, pili spolu, filozofovali spolu, až sme sa stali napokon posadnutí scenárom, ktorý sme práve písali. Vypočítal som, že sme spolu, len my dvaja, jedli viac ako dvetisíc ráz. A dovolím si tvrdiť, že je to viac, ako môžu povedať aj niektoré manželské páry,“ zaspomínal si Carrière na ich vyše 20-ročnú spoluprácu.
Francúzsky umelec svoj podpis zanechal aj pod slávnou adaptáciou kultového diela českého spisovateľa Milana Kunderu Neznesiteľná ľahkosť bytia či na filme Cyrano de Bergerac, z ktorého sa stal medzinárodný hit. V poslednej dobe spolupracoval aj s režisérom Michaelom Henekem na scenári k filmu Biela stuha, ktorý sa stal Európskym filmom roka 2009, vyhral v Cannes a bol nemeckým národným kandidátom na Oscara.
Ani vo veku 80 rokov ho neopúšťa tvorivosť a nápady na nové filmy. Počas Master Class v Trenčianskych Tepliciach na otázku, či ho písanie scenárov udržiava mladým, odpovedal: „Skutočnosť, že sa necítim starý, tkvie možno v tom, že ešte SOM mladý.“ Divákom porozprával i o rôznych technikách, ktoré využíva pri tvorení filmu a ktoré udržiavajú jeho predstavivosť vo forme. „Ku každému novému scenáru sa snažím pristupovať tak, ako by to bol môj prvý, ale zároveň nezabúdam na skúsenosti, ktoré som už medzičasom nadobudol. Postoj začiatočníka v sebe totiž zahŕňa tisíce možnosti, kým postoj experta len zopár,“ prízvukoval Carriére dôležitosť otvorenej mysle. „Celý môj život chodím do kaviarní a cestujem metrom, pozorujem, počúvam a robím si poznámky, kreslím si skeče, snažím sa z každého dňa nájsť príbeh,“ prezradil základy techniky, ktorú ho naučil Jacques Tati a ktorú využíva dodnes.
Návštevníci Art Film Festu majú šancu pozrieť si výber ôsmich filmov z Carriérovej bohatej filmografie. Ocenenie Zlatá kamera si renomovaný umelec prevezme počas záverečného ceremoniálu filmového festivalu už túto sobotu.