|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. októbra 2009
FILM: Od piatku bude v novinových stánkoch Kým sa skončí táto noc
Druhým filmom edície Slovenský film 60. rokov - II je Kým sa skončí táto noc v réžii Petra Solana. V novinových stánok sa objaví v piatok 2. októbra.
Zdieľať
Solanov film, na ktorom opäť spolupracoval so scenáristom Tiborom Vichtom, zaujal v dobe svojho vzniku moderným výrazom a netradičným režijným spracovaním. V slovenskej kinematografii pôsobilo dielo ako ojedinelý autorský filmový experiment, ktorý nevznikal podľa presného scenára. Impulzom bola len základná osnova s rámcovo načrtnutými scénami. Aj stvárnenie jednotlivých situácií ponechal režisér na hercov a herečky, ktorí väčšinou improvizovali, pričom dodržiavali predpísanú tematickú líniu jednotlivých rozhovorov. Tvorivá improvizácia bola príznačná aj pre spôsob nakrúcania - jednotlivé scény sa snímali kontaktným zvukom a niekoľkými kamerami, čo umožnilo tvorcom zachytiť zvukovo aj obrazovo každú z neopakovateľných situácií z viacerých pohľadov.
Pre Mariána Labudu bol tento spôsob nakrúcania prejavom slobody - "nemuseli sme si dávať pozor na ústa". "Zvuk bol snímaný kontaktne, čo u nás v tej dobe nebolo zvykom. Kameraman Vinco Rosinec musel kamery obaliť dekami, aby nehučali. Herecky bol film postavený na improvizácii. Tibor Vichta napísal scenár, my sme však nič pevné v rukách nemali. Režisér Solan nám iba vysvetlil, o čom má byť tá-ktorá scéna, ostatné bolo na nás," vysvetlil. Ako dodal, nakrúcanie bolo úžasným zážitkom. "Niekoľko dní sme strávili vo Vysokých Tatrách, bývali sme v hoteli Bellevue. So Stanom Dančiakom sme chodili v kožených kabátoch, ktoré sme si kúpili na školskom zájazde v Istanbule, a cítili sme sa ako praví filmoví herci," zaspomínal si. Aj keď snímka vznikla v roku 1965, podľa Labudu osloví aj dnešné publikum. "Ten film má v sebe náboj protestu. Sila Pántikovho prejavu, postava, ktorú stvárňoval, a vlastne celý Vichtov scenár je zašifrovaným protestom. K nadčasovosti určite prispievajú aj herecké výkony. Skvelý je napríklad Vilo Polónyi ako zneuznaný vynálezca. Na naše pomery je to dosť neobvyklý film. Povedal by som, že pôsobí, akoby bol zo Západu," tvrdí.
(SITA)