Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

12. marca 2011

FIGEĽ: Revitalizácia zachráni železnice od krachu



Ak by ministerstvo dopravy nepristúpilo k revitalizácii železničných spoločností, je možné, že by zbankrotovali. V dnešných Sobotných dialógoch ...



Zdieľať
andrej durkovsky v kdh skoncil Predseda KDH Ján FigeľFoto: SITA/Nina Bednáriková BRATISLAVA 12. marca (WEBNOVINY) - Ak by ministerstvo dopravy nepristúpilo k revitalizácii železničných spoločností, je možné, že by zbankrotovali. V dnešných Sobotných dialógoch Slovenského rozhlasu to povedal minister dopravy Ján Fígeľ. "Nie je ťažké vyvolať bankrot napríklad v železničnej spoločnosti Cargo, tá zadlženosť siaha k úrovni 80 percent," uviedol. Železnice sú podľa ministra zadlžené a prezamestnané. Dnešná situácia v troch železničných spoločnostiach má pôvod, nielen v minulých rokoch, ale dlh ktorý sa naakumuloval je problémom dvoch desaťročí, pretože štát na jednej strane sľuboval, ale nenapĺňal svoje záväzky, myslí si Figeľ. Železnice tak pomaly upadali z hľadiska konkurencieschopnosti voči cestnej doprave a okolitej medzinárodnej doprave. "Tieto straty už ďalej nie je možné nabaľovať, a preto prijatie ozdraveného programu bolo nevyhnutné," vyhlásil.


Revitalizačné opatrenia, ktoré prinesú napríklad zdražovanie cestovného či prepúšťanie, líder opozičného Smeru-SD Robert Fico v diskusii označil za drastické. "My sme o 22 percent znížili počet zamestnancov v rámci železničnej nákladnej dopravy a tento postup bol veľmi vyvážený, išlo predovšetkým o odchod ľudí do dôchodku," vyhlásil. Vláda by sa podľa neho mala k železniciam správať ako k strategickému majetku, ktorý treba zušľachťovať. Fico uviedol, že jeho vláda si mohla dovoliť železnice dotovať, keďže v tom období krajina dosahovala hospodársky rast. "Hľadali sme finančné zdroje a našli sme ich, pretože my sme mali hospodársky rast," povedal. Dnes by situáciu riešil napríklad peniazmi z operačného programu doprava.

Podľa Figeľa však Cargo bolo v stave, že s dotáciami neviedlo hospodáriť a tie cez firmu len pretiekli. "Keď odchádzali vaši menežéri z tejto firmy, dostali neuveriteľné, neuveriteľné odstupné," poznamenal. Problémom je bolo podľa neho aj to, že preprava po slovenských železniciach bola najdrahšia v rámci celej Európskej únie. Tým, že rezort ceny znížil o dve tretiny sa hospodárenie opäť oživuje. Železničiarom, ktorí by mali prísť o prácu, má pomôcť nájsť nové uplatnenie národný program, ktorý pripravuje rezort práce, ešte kým pracujú na železniciach, uviedol Figeľ.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
ČT podáva po zásahu vojenskej polície trestné oznámenie
<< predchádzajúci článok
PREŠOV: Fakultná nemocnica investuje do techniky aj stavieb

FIGEĽ: Revitalizácia zachráni železnice od krachu - diskusné fórum čitateľov

havaj8.6. 18:56:53