|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. decembra 2010
Figeľ oceňuje, že doprava patrí k prioritám
Schválenie budúcoročného zvýšeného rozpočtu svojho rezortu s rozšírenými kompetenciami považuje prvý podpredseda vlády a minister dopravy, výstavby a regionálneho ...
Zdieľať
Foto: SITA/Ľudovít VaniherBRATISLAVA 30. decembra (WEBNOVINY) - Schválenie budúcoročného zvýšeného rozpočtu svojho rezortu s rozšírenými kompetenciami považuje prvý podpredseda vlády a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) za jedno z najdôležitejších rozhodnutí v roku 2010. Zdôraznil pritom, že doprava bude finančne aj rozpočtovo patriť k prioritám napriek 8-percentnému rozpočtovému deficitu a potrebnej výraznej konsolidácii verejných financií.
"Za najdôležitejšie považujem to, že sa nám podarilo vytvoriť a nájsť podporu pre rezort, ktorý nie je len o doprave. Je to veľký rezort, historicky snáď najväčší, kde sa spája aj výstavba, regionálny rozvoj a cestovný ruch a od nového roka aj koordinácia eurofondov. Je to veľká záťaž, veľa práce, ale aj jedna zo základných politických, ekonomických a snáď aj finančných odpovedí pre SR - hľadať synergiu a pridanú hodnotu," povedal Figeľ v rozhovore pre agentúru SITA pri hodnotení končiaceho sa roka. Spájanie viacerých odvetví, tvorivosť a inovatívnosť v rámci jedného ministerstva, ktoré má väčšie kompetencie, môže byť podľa neho východiskom aj z hospodárskej krízy. Taký veľký rozpočet, aký je pre dopravu a najmä cestnú na rok 2011, podľa ministra nikdy doteraz nebol. "Nechcem ho preceňovať, ale je to politické víťazstvo," poznamenal Figeľ.
Medzi hlavné rozhodnutia počas takmer šesťmesačného pôsobenia na poste ministra zaradil aj zastavenie dvoch veľkých predražených projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Išlo o prvý a tretí balík na výstavbu a prevádzku ôsmich úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom, ktoré mali byť financované zo súkromných peňazí a štát by ich následne počas 30 rokov splácal. "Podarilo sa nám zastaviť negatívne trendy a procesy, ktoré boli rozbehnuté na diaľniciach vo forme veľkých, predražených a svojim spôsobom blokovaných PPP balíkov, a prejsť k oveľa otvorenejšej, transparentnejšej a lacnejšej formy výstavby, ktorá sa už začala," dodal Figeľ.
Ministerstvo dopravy, ktoré má nový názov a posilnené právomoci od novembra, bude v roku 2011 hospodáriť so schválenými výdavkami 1,891 mld. eur. V porovnaní s rokom 2010 je to viac o 32,7 %. Príčinou nárastu je najmä presun kompetencií v oblasti podpory rozvoja bývania, technickej pomoci a podpory cestovného ruchu. Bez toho by výdavky rezortu vzrástli iba o 14,7 %. Z celkového rozpočtu ministerstva tvoria rozpočtové zdroje 1,153 mld. eur, prostriedky Európskej únie 607,54 mil. eur a domáce zdroje na ich spolufinancovanie 130,67 mil. eur. Pokiaľ prostriedky rozpočtu sú vyššie o 102 % kvôli presunu kompetencií, európske zdroje sú nižšie o 14,8 % a spolufinancovanie o 6,7 %. Prostriedky na cestnú infraštruktúru v objeme 946,28 mil. eur sú vyššie o 24,2 %, z čoho na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest má ísť 706,37 mil. eur, čo je oproti terajšiemu roku viac o 2,1 %.
"Za najdôležitejšie považujem to, že sa nám podarilo vytvoriť a nájsť podporu pre rezort, ktorý nie je len o doprave. Je to veľký rezort, historicky snáď najväčší, kde sa spája aj výstavba, regionálny rozvoj a cestovný ruch a od nového roka aj koordinácia eurofondov. Je to veľká záťaž, veľa práce, ale aj jedna zo základných politických, ekonomických a snáď aj finančných odpovedí pre SR - hľadať synergiu a pridanú hodnotu," povedal Figeľ v rozhovore pre agentúru SITA pri hodnotení končiaceho sa roka. Spájanie viacerých odvetví, tvorivosť a inovatívnosť v rámci jedného ministerstva, ktoré má väčšie kompetencie, môže byť podľa neho východiskom aj z hospodárskej krízy. Taký veľký rozpočet, aký je pre dopravu a najmä cestnú na rok 2011, podľa ministra nikdy doteraz nebol. "Nechcem ho preceňovať, ale je to politické víťazstvo," poznamenal Figeľ.
Medzi hlavné rozhodnutia počas takmer šesťmesačného pôsobenia na poste ministra zaradil aj zastavenie dvoch veľkých predražených projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Išlo o prvý a tretí balík na výstavbu a prevádzku ôsmich úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom, ktoré mali byť financované zo súkromných peňazí a štát by ich následne počas 30 rokov splácal. "Podarilo sa nám zastaviť negatívne trendy a procesy, ktoré boli rozbehnuté na diaľniciach vo forme veľkých, predražených a svojim spôsobom blokovaných PPP balíkov, a prejsť k oveľa otvorenejšej, transparentnejšej a lacnejšej formy výstavby, ktorá sa už začala," dodal Figeľ.
Ministerstvo dopravy, ktoré má nový názov a posilnené právomoci od novembra, bude v roku 2011 hospodáriť so schválenými výdavkami 1,891 mld. eur. V porovnaní s rokom 2010 je to viac o 32,7 %. Príčinou nárastu je najmä presun kompetencií v oblasti podpory rozvoja bývania, technickej pomoci a podpory cestovného ruchu. Bez toho by výdavky rezortu vzrástli iba o 14,7 %. Z celkového rozpočtu ministerstva tvoria rozpočtové zdroje 1,153 mld. eur, prostriedky Európskej únie 607,54 mil. eur a domáce zdroje na ich spolufinancovanie 130,67 mil. eur. Pokiaľ prostriedky rozpočtu sú vyššie o 102 % kvôli presunu kompetencií, európske zdroje sú nižšie o 14,8 % a spolufinancovanie o 6,7 %. Prostriedky na cestnú infraštruktúru v objeme 946,28 mil. eur sú vyššie o 24,2 %, z čoho na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest má ísť 706,37 mil. eur, čo je oproti terajšiemu roku viac o 2,1 %.