|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
02. septembra 2010
Figeľ nepredĺži termín pre uzavretie 1. balíka PPP
Tagy: PPP
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) rozhodol ďalej nepredlžovať termín finančného uzatvorenia 1. balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a ...
Zdieľať
Foto: SITA/Jozef Jakubčo
BRATISLAVA 2. septembra (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) rozhodol ďalej nepredlžovať termín finančného uzatvorenia 1. balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Zdôvodnil to tým, že koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s., ktorá mala diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov postaviť a 30 rokov prevádzkovať, nezabezpečila finančné uzavretie projektu ani do 30. augusta. Ako Figeľ ďalej uviedol na štvrtkovej tlačovej besede, termín pre finančné uzavretie projektu bol šesťkrát odložený a koncesná zmluva, podpísaná vlani v apríli, tak doteraz nenadobudla platnosť.
"Rozhodol som už ďalej nepredlžovať tento proces, pretože bol už viackrát a opakovane predlžovaný a stál aj Slovensko veľa času. Ministerstvo nemá ani po rokovaniach so zástupcami koncesionárov istotu, že prvý balík bude finančne zabezpečený v dohľadnej dobe a že týmto spôsobom bude reálne začať výstavbu v celom rozsahu," povedal Figeľ. To, že koncesná zmluva stratila platnosť, umožňuje podľa neho otvoriť prvý balík a jednotlivé úseky postaviť samostatne na základe nových tendrov.
Výstavba úsekov D1, ktoré boli súčasťou prvého balíka PPP, by sa mala začať v rokoch 2011 a 2012, dokončené však budú pravdepodobne až v budúcom volebnom období. Financované by mali byť najmä v kombinácii prostriedkov Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu, prípadne čiastočne zo súkromných zdrojov cez PPP. Na budúci rok by mala začať výstavba úsekov D1 Jánovce - Jablonov (18,5 kilometra) a Hubová - Ivachnová (15,5 kilometra). O dva roky by mala začať aj výstavba ďalších troch úsekov z prvého balíka PPP. Úsek Fričovce - Svinia (11,2 kilometra), rovnako ako spomínané dva úseky, by mal byť financovaný z Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu. Úseky Turany - Hubová (13,6 kilometra) a Dubná Skala - Turany (16,5 kilometra) majú byť financované z Kohézneho fondu a verejných, prípadne súkromných peňazí.
Ministerstvo dopravy v súvislosti s neplatnosťou koncesnej zmluvy pre prvý balík PPP sa bude musieť finančne vyrovnať s koncesionárom, ktorému s predbežne vykonanými prácami vznikli náklady. Podľa predbežných odhadov ide o desiatky miliónov eur. Rezort dopravy zároveň pokračuje v rokovaní o podmienkach takisto zatiaľ neuzavretého 3. balíka PPP na výstavbu štyroch úsekov D1 v okolí Žiliny v dĺžke 30 kilometrov.
Termín finančného uzavretia prvého balíka PPP závisel od toho, či Európskej komisia dá súhlas na uvoľnenie úveru Európskej investičnej banky (EIB) na financovanie projektu vo výške 1 mld. eur. To však bolo podmienené postojom Bruselu k vplyvu stavby jedného z piatich úsekov diaľnice Turany - Hubová na chránené územie Veľkej a Malej Fatry.
Päť úsekov D1 v rámci prvého balíka PPP mala postaviť a 30 rokov prevádzkovať koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. Jej členmi sú aj spoločnosti Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie by mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.
SITA
"Rozhodol som už ďalej nepredlžovať tento proces, pretože bol už viackrát a opakovane predlžovaný a stál aj Slovensko veľa času. Ministerstvo nemá ani po rokovaniach so zástupcami koncesionárov istotu, že prvý balík bude finančne zabezpečený v dohľadnej dobe a že týmto spôsobom bude reálne začať výstavbu v celom rozsahu," povedal Figeľ. To, že koncesná zmluva stratila platnosť, umožňuje podľa neho otvoriť prvý balík a jednotlivé úseky postaviť samostatne na základe nových tendrov.
Výstavba úsekov D1, ktoré boli súčasťou prvého balíka PPP, by sa mala začať v rokoch 2011 a 2012, dokončené však budú pravdepodobne až v budúcom volebnom období. Financované by mali byť najmä v kombinácii prostriedkov Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu, prípadne čiastočne zo súkromných zdrojov cez PPP. Na budúci rok by mala začať výstavba úsekov D1 Jánovce - Jablonov (18,5 kilometra) a Hubová - Ivachnová (15,5 kilometra). O dva roky by mala začať aj výstavba ďalších troch úsekov z prvého balíka PPP. Úsek Fričovce - Svinia (11,2 kilometra), rovnako ako spomínané dva úseky, by mal byť financovaný z Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu. Úseky Turany - Hubová (13,6 kilometra) a Dubná Skala - Turany (16,5 kilometra) majú byť financované z Kohézneho fondu a verejných, prípadne súkromných peňazí.
Ministerstvo dopravy v súvislosti s neplatnosťou koncesnej zmluvy pre prvý balík PPP sa bude musieť finančne vyrovnať s koncesionárom, ktorému s predbežne vykonanými prácami vznikli náklady. Podľa predbežných odhadov ide o desiatky miliónov eur. Rezort dopravy zároveň pokračuje v rokovaní o podmienkach takisto zatiaľ neuzavretého 3. balíka PPP na výstavbu štyroch úsekov D1 v okolí Žiliny v dĺžke 30 kilometrov.
Termín finančného uzavretia prvého balíka PPP závisel od toho, či Európskej komisia dá súhlas na uvoľnenie úveru Európskej investičnej banky (EIB) na financovanie projektu vo výške 1 mld. eur. To však bolo podmienené postojom Bruselu k vplyvu stavby jedného z piatich úsekov diaľnice Turany - Hubová na chránené územie Veľkej a Malej Fatry.
Päť úsekov D1 v rámci prvého balíka PPP mala postaviť a 30 rokov prevádzkovať koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. Jej členmi sú aj spoločnosti Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie by mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.
SITA
Tagy: PPP