|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. mája 2011
Figeľ mešká s prípravou programu výstavby diaľnic
Vypracovanie programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 mešká. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ ...
Zdieľať
Ján FigeľFoto: SITA/Diana ČernákováBRATISLAVA 3. mája (WEBNOVINY) - Vypracovanie programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 mešká. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH), ktorý zastáva tento post takmer desať mesiacov, mal projekt predložiť do vlády v apríli, zatiaľ ho však nepredstavil. Diaľničný plán nie je doposiaľ ani v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Ministerstvo dopravy meškanie zdôvodňuje tým, že tento týždeň vedie posledné rokovania s ministerstvom financií. "Koncom týždňa by sme ich chceli uzavrieť a následne prezentovať plán výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Pripomíname, že minulej vláde trvala podstatne dlhšie príprava takéhoto plánu a nebol splnený ani na polovicu," informoval agentúru SITA hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.
Poslanec a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) v polovici apríla vyhlásil, že ministerstvo dopravy by malo najprv vypracovať jasný plán prípravy a výstavby diaľnic. Ten ukáže, či bude schopné čerpať peniaze z eurofondov. Ak však minister Figeľ predloží program výstavby diaľnic, kde bude počítať s vnútorným presunom prostriedkov Operačného programu Doprava, bude podľa Vážneho nedôveryhodný. Figeľ po rokovaní vlády 13. apríla tvrdil, že program výstavby diaľnic predloží do vlády ešte v uplynulom mesiaci. "Finalizujeme celý projekt a zároveň ho spájame s niektorými ďalšími zámermi, aby sa výstavba diaľnic a modernizácia železníc prepájali aj v intenzite využitia," dodal s tým, že treba presunúť viac najmä nákladnej dopravy z ciest na železnice.
Vláda Roberta Fica (Smer-SD), ktorá sa ujala moci začiatkom júla 2006, schválila program výstavby diaľnic do roku 2010 na zasadnutí 19. decembra 2007. Stalo sa tak po roku a piatich mesiacoch od jej vzniku. Program počítal s odovzdaním približne 165 kilometrov diaľnic a 80 kilometrov rýchlostných ciest do roku. Expremiér chcel urýchliť výstavbu diaľnic cez projekty PPP, pričom diaľnica D1 z Bratislavy do Košíc mala byť bez tunelových častí dokončená do roku 2010. Ficov kabinet sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazal odovzdať za štyri roky sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. V skutočnosti bolo ukončených 136 kilometrov.
Príčiny spomalenia diaľničnej výstavby
Na spomalenie diaľničnej výstavby malo vplyv prehodnotenie jej doterajších zámerov aj spôsobu financovania. Súvisí to so zrušením prvého a tretieho balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).Foto: Ilustračné foto SITA V rámci nich mala byť zo súkromných zdrojov postavená väčšina chýbajúcich úsekov na diaľnici D1 medzi Žilinou, Martinom a Prešovom. Štát by následne tieto peniaze splácal koncesionárom počas 30 rokov. Minister Figeľ tieto projekty zastavil z dôvodu nevýhodných finančných podmienok pre štát.
Výstavba týchto diaľničných úsekov tak bude musieť byť financovaná najmä z európskych a domácich prostriedkov. Tie však na to nestačia a preto budú potrebné aj iné zdroje, z úverov či časti peňazí uložených v druhom dôchodkovom pilieri. Prípadné presunutie ďalších peňazí na diaľnice z eurofondov, ktoré sú určené pre iné operačné programy, nebude v tomto programovacom období pravdepodobne reálne. Najprv je totiž nutné ešte vyčerpať voľné zdroje na diaľnice v operačnom programe Doprava.
Od júna 2006 do júna 2010, počas Ficovej vlády, začala výstavba takmer 132 kilometrov diaľnic a rýchlociest a do konca minulého roka sa mala dĺžka začatých úsekov zvýšiť na 163 kilometrov. Začatých a ukončených v uvedenom štvorročnom období bolo, prípadne malo byť 33,6 kilometrov diaľnic a rýchlociest, do konca vlaňajška to malo byť 55,6 kilometrov. Príprava a majetkovo-právne vyrovnanie pre výstavbu diaľnic a rýchlociest od roku 2006 do polovice roka 2010 stáli spolu 339,095 mil. eur. Na výstavbu diaľnic a rýchlociest za štyroch roky bývalej vlády bolo použitých, alebo ešte malo byť použitých 2,297 mld. eur.
Na Slovensku bolo podľa ministerstva dopravy v rokoch 2007 až 2010 odovzdaných do prevádzky 122,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest namiesto plánovaných 250,9 kilometra.Foto: SITA/Jozef Hulka Štvorročný plán bol tak splnený na 48,9 %. Za predošlé štyri roky bolo odovzdaných 87,6 kilometra diaľnic, z toho 15,6 kilometra v polovičnom profile, a 35,2 kilometra rýchlociest, z čoho 16,9 kilometra v polovičnom profile. V spomínanom období zároveň začala výstavba 118,1 kilometra diaľnic a rýchlociest, čo je 32,6 % oproti predpokladaným 361,5 kilometra.
Hlavnými dôvodmi nenaplnenia programu na roky 2007 až 2010 bola podľa rezortu dopravy nedostatočná projektová príprava stavieb, ako aj zaradenie dobre pripravených úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 do troch veľkých projektov PPP, z ktorých dva na D1 boli zastavené. Do zásobníka projektov boli, naopak, zaradené úseky s oveľa nižšou projektovou prípravou, čo spôsobilo oneskorenie čerpania finančných prostriedkov z Operačného programu Doprava. Vyplynulo to zo správy ministerstva dopravy o plnení diaľničného programu na roky 2007 až 2010, ktorú vláda 12. januára vzala na vedomie. Správa bola zároveň východiskom pre program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014.
Poslanec a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) v polovici apríla vyhlásil, že ministerstvo dopravy by malo najprv vypracovať jasný plán prípravy a výstavby diaľnic. Ten ukáže, či bude schopné čerpať peniaze z eurofondov. Ak však minister Figeľ predloží program výstavby diaľnic, kde bude počítať s vnútorným presunom prostriedkov Operačného programu Doprava, bude podľa Vážneho nedôveryhodný. Figeľ po rokovaní vlády 13. apríla tvrdil, že program výstavby diaľnic predloží do vlády ešte v uplynulom mesiaci. "Finalizujeme celý projekt a zároveň ho spájame s niektorými ďalšími zámermi, aby sa výstavba diaľnic a modernizácia železníc prepájali aj v intenzite využitia," dodal s tým, že treba presunúť viac najmä nákladnej dopravy z ciest na železnice.
Vláda Roberta Fica (Smer-SD), ktorá sa ujala moci začiatkom júla 2006, schválila program výstavby diaľnic do roku 2010 na zasadnutí 19. decembra 2007. Stalo sa tak po roku a piatich mesiacoch od jej vzniku. Program počítal s odovzdaním približne 165 kilometrov diaľnic a 80 kilometrov rýchlostných ciest do roku. Expremiér chcel urýchliť výstavbu diaľnic cez projekty PPP, pričom diaľnica D1 z Bratislavy do Košíc mala byť bez tunelových častí dokončená do roku 2010. Ficov kabinet sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazal odovzdať za štyri roky sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. V skutočnosti bolo ukončených 136 kilometrov.
Príčiny spomalenia diaľničnej výstavby
Na spomalenie diaľničnej výstavby malo vplyv prehodnotenie jej doterajších zámerov aj spôsobu financovania. Súvisí to so zrušením prvého a tretieho balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).Foto: Ilustračné foto SITA V rámci nich mala byť zo súkromných zdrojov postavená väčšina chýbajúcich úsekov na diaľnici D1 medzi Žilinou, Martinom a Prešovom. Štát by následne tieto peniaze splácal koncesionárom počas 30 rokov. Minister Figeľ tieto projekty zastavil z dôvodu nevýhodných finančných podmienok pre štát.
Výstavba týchto diaľničných úsekov tak bude musieť byť financovaná najmä z európskych a domácich prostriedkov. Tie však na to nestačia a preto budú potrebné aj iné zdroje, z úverov či časti peňazí uložených v druhom dôchodkovom pilieri. Prípadné presunutie ďalších peňazí na diaľnice z eurofondov, ktoré sú určené pre iné operačné programy, nebude v tomto programovacom období pravdepodobne reálne. Najprv je totiž nutné ešte vyčerpať voľné zdroje na diaľnice v operačnom programe Doprava.
Od júna 2006 do júna 2010, počas Ficovej vlády, začala výstavba takmer 132 kilometrov diaľnic a rýchlociest a do konca minulého roka sa mala dĺžka začatých úsekov zvýšiť na 163 kilometrov. Začatých a ukončených v uvedenom štvorročnom období bolo, prípadne malo byť 33,6 kilometrov diaľnic a rýchlociest, do konca vlaňajška to malo byť 55,6 kilometrov. Príprava a majetkovo-právne vyrovnanie pre výstavbu diaľnic a rýchlociest od roku 2006 do polovice roka 2010 stáli spolu 339,095 mil. eur. Na výstavbu diaľnic a rýchlociest za štyroch roky bývalej vlády bolo použitých, alebo ešte malo byť použitých 2,297 mld. eur.
Na Slovensku bolo podľa ministerstva dopravy v rokoch 2007 až 2010 odovzdaných do prevádzky 122,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest namiesto plánovaných 250,9 kilometra.Foto: SITA/Jozef Hulka Štvorročný plán bol tak splnený na 48,9 %. Za predošlé štyri roky bolo odovzdaných 87,6 kilometra diaľnic, z toho 15,6 kilometra v polovičnom profile, a 35,2 kilometra rýchlociest, z čoho 16,9 kilometra v polovičnom profile. V spomínanom období zároveň začala výstavba 118,1 kilometra diaľnic a rýchlociest, čo je 32,6 % oproti predpokladaným 361,5 kilometra.
Hlavnými dôvodmi nenaplnenia programu na roky 2007 až 2010 bola podľa rezortu dopravy nedostatočná projektová príprava stavieb, ako aj zaradenie dobre pripravených úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 do troch veľkých projektov PPP, z ktorých dva na D1 boli zastavené. Do zásobníka projektov boli, naopak, zaradené úseky s oveľa nižšou projektovou prípravou, čo spôsobilo oneskorenie čerpania finančných prostriedkov z Operačného programu Doprava. Vyplynulo to zo správy ministerstva dopravy o plnení diaľničného programu na roky 2007 až 2010, ktorú vláda 12. januára vzala na vedomie. Správa bola zároveň východiskom pre program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014.