|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. septembra 2010
Figeľ dá prešetriť obstarávanie v Železniciach SR
Minister dopravy Ján Figeľ má podozrenie z manipulácie pri verejnom obstarávaní v Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR), preto dá prešetriť spôsob ...
Zdieľať
Ján Figeľ
Foto: SITA/Nina Bednáriková BRATISLAVA 14. septembra (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ján Figeľ má podozrenie z manipulácie pri verejnom obstarávaní v Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR), preto dá prešetriť spôsob nakupovania niektorých tovarov a služieb v uplynulom období. Zdôvodnil to podozrením z porušovania zákonov a predpisov pri verejnom obstarávaní, ako aj možnou korupciou a klientelizmom. Figeľ o tom informoval na utorňajšej tlačovej besede s tým, že dodávanie niektorých tovarov v ŽSR bolo vo viacerých prípadoch až dvojnásobne predražené. "Nehospodárnosť ba až tunelovanie v minulých rokoch boli skôr realitou v prostredí ministerstva dopravy," uviedol Figeľ.
Podľa ministra zoznam firiem na základe prieskumu trhu mohol byť v ŽSR upravovaný tak, že sa doň dostali odporúčané firmy na získanie zákaziek. V tejto súvislosti spomenul spoločnosti Stavstroj zo Serede a Dever, ktoré mali takto získať okolo 90 % zákaziek. Táto prax podľa ministra dopravy trvala približne do polovice júla, keď nastúpil do funkcie a svojimi rozhodnutiami ju zastavil. Politickú zodpovednosť za nehospodárne verejné obstarávanie mal podľa Figeľa bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny.
Niektoré praktiky v obstarávaní, ktoré používali ŽSR, nemožno podľa ministra dopravy nazvať inak ako zneužívaním a manipuláciou obstarávania v prospech vybraných firiem. "Tovary boli dodávané predražené nielen o niekoľko percent, ale aj o sto, ba aj viac než o sto percent," povedal ďalej Figeľ. Minister tiež priblížil schému pri obstarávaní. Podľa neho aby bol naoko dodržaný systém, pravidlá a vnútorné predpisy, boli referenti poverení prípravou výberového konania, ktorého výsledkom mal byť návrh na oslovenie firiem na predkladanie ponúk. Zástupcovia Centra logistiky a obstarávania v ŽSR podľa ministra dopravy mali upravovať zoznam týchto firiem tak, že navrhované firmy neboli akceptované a boli nahradené odporúčanými. "Nechávam to prešetriť tým, ktorí sú kompetentní na takéto verifikácie," dodal.
Ako pripomenul, len v prípade troch zákaziek na likvidáciu buriny chemickým postrekom, zváranie koľajníc a nedeštruktívne skúšanie subsystémov železníc by mohli ŽSR ušetriť spolu 2,23 mil. eur, keby si ich vykonali vlastnými kapacitami. Namiesto dodávateľskej ceny za tieto služby vo výške 4,79 mil. eur by totiž zaplatili len 2,56 mil. eur. Prvá spomínaná zákazka bola predražená o 566 %, druhá o 56 % a tretia o 41 %.
Minister Figeľ zaviedol v prvých 50 dňoch od nástupu do funkcie 9. júla v rezorte dopravy opatrenia, ktorých cieľom je zlepšiť hospodárenie firiem aj kultúru obstarávania na Slovensku. "V ŽSR je do zavedenia elektronických aukcií zavedený systém rokovaní o znížení ceny s víťazmi súťaží v prípadoch, keď sa porovnaním s trhovým prostredím zisťujú značné rozdiely. Pri týchto rokovaniach sú ceny účinne a úspešne znižované o 5 až 20 %," pokračoval Figeľ. Za dva mesiace od jeho nástupu na post ministra sa podľa neho podarilo ušetriť pri obstarávaní v rezorte dopravy takmer 743 tis. eur iba rokovaním už zazmluvnených dodávok tovarov a služieb.
Figeľ sa podľa vlastných slov neobáva žaloby, ktorú má naňho podať jeho predchodca Vážny kvôli výrokom o predraženom koberci a úprave priestorov kancelárie ministra dopravy v minulosti. "Reagoval som na jeho citát, pretože ma vyzýval odkryť, ak boli nehospodárne činnosti a zároveň ubezpečoval, že s istotou vyhrávali najlacnejšie ponuky. Nebolo to tak. Samozrejme, jeho zodpovednosť je politicky jednoznačná," uviedol Figeľ o Vážnom.
SITA
Podľa ministra zoznam firiem na základe prieskumu trhu mohol byť v ŽSR upravovaný tak, že sa doň dostali odporúčané firmy na získanie zákaziek. V tejto súvislosti spomenul spoločnosti Stavstroj zo Serede a Dever, ktoré mali takto získať okolo 90 % zákaziek. Táto prax podľa ministra dopravy trvala približne do polovice júla, keď nastúpil do funkcie a svojimi rozhodnutiami ju zastavil. Politickú zodpovednosť za nehospodárne verejné obstarávanie mal podľa Figeľa bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny.
Niektoré praktiky v obstarávaní, ktoré používali ŽSR, nemožno podľa ministra dopravy nazvať inak ako zneužívaním a manipuláciou obstarávania v prospech vybraných firiem. "Tovary boli dodávané predražené nielen o niekoľko percent, ale aj o sto, ba aj viac než o sto percent," povedal ďalej Figeľ. Minister tiež priblížil schému pri obstarávaní. Podľa neho aby bol naoko dodržaný systém, pravidlá a vnútorné predpisy, boli referenti poverení prípravou výberového konania, ktorého výsledkom mal byť návrh na oslovenie firiem na predkladanie ponúk. Zástupcovia Centra logistiky a obstarávania v ŽSR podľa ministra dopravy mali upravovať zoznam týchto firiem tak, že navrhované firmy neboli akceptované a boli nahradené odporúčanými. "Nechávam to prešetriť tým, ktorí sú kompetentní na takéto verifikácie," dodal.
Ako pripomenul, len v prípade troch zákaziek na likvidáciu buriny chemickým postrekom, zváranie koľajníc a nedeštruktívne skúšanie subsystémov železníc by mohli ŽSR ušetriť spolu 2,23 mil. eur, keby si ich vykonali vlastnými kapacitami. Namiesto dodávateľskej ceny za tieto služby vo výške 4,79 mil. eur by totiž zaplatili len 2,56 mil. eur. Prvá spomínaná zákazka bola predražená o 566 %, druhá o 56 % a tretia o 41 %.
Minister Figeľ zaviedol v prvých 50 dňoch od nástupu do funkcie 9. júla v rezorte dopravy opatrenia, ktorých cieľom je zlepšiť hospodárenie firiem aj kultúru obstarávania na Slovensku. "V ŽSR je do zavedenia elektronických aukcií zavedený systém rokovaní o znížení ceny s víťazmi súťaží v prípadoch, keď sa porovnaním s trhovým prostredím zisťujú značné rozdiely. Pri týchto rokovaniach sú ceny účinne a úspešne znižované o 5 až 20 %," pokračoval Figeľ. Za dva mesiace od jeho nástupu na post ministra sa podľa neho podarilo ušetriť pri obstarávaní v rezorte dopravy takmer 743 tis. eur iba rokovaním už zazmluvnených dodávok tovarov a služieb.
Figeľ sa podľa vlastných slov neobáva žaloby, ktorú má naňho podať jeho predchodca Vážny kvôli výrokom o predraženom koberci a úprave priestorov kancelárie ministra dopravy v minulosti. "Reagoval som na jeho citát, pretože ma vyzýval odkryť, ak boli nehospodárne činnosti a zároveň ubezpečoval, že s istotou vyhrávali najlacnejšie ponuky. Nebolo to tak. Samozrejme, jeho zodpovednosť je politicky jednoznačná," uviedol Figeľ o Vážnom.
SITA