|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. februára 2011
Ficove zníženie dane z nafty neprinieslo očakávaný efekt
Spotreba nafty na Slovensku po minuloročnom znížení spotrebnej dane stúpla o 14,5 %. Podľa analytikov ministerstva financií to však nestačilo na kompenzáciu výpadku na daňových príjmoch ...
Zdieľať
Foto: SITABRATISLAVA 22. februára (WEBNOVINY) - Spotreba nafty na Slovensku po minuloročnom znížení spotrebnej dane stúpla o 14,5 %. Podľa analytikov ministerstva financií to však nestačilo na kompenzáciu výpadku na daňových príjmoch štátu z titulu nižšej sadzby dane. Tá od februára minulého roka poklesla o 23,5 %. "Príjem štátneho rozpočtu bol v dôsledku opatrenia nižší o 73 mil. eur oproti scenáru so zachovaním pôvodnej sadzby dane. Nepotvrdili sa tak názory, že zníženie sadzby dane zvýši spotrebu do takej miery, že príjmy štátneho rozpočtu budú rovnaké, dokonca vyššie," uvádza v komentári Inštitút finančnej politiky (IFP) pri ministerstve financií s tým, že nárast spotreby kompenzoval len 50 % výpadku príjmov z titulu zníženia sadzby dane.
Zníženie spotrebnej dane z nafty navrhol začiatkom minulého roka vtedajší premiér Robert Fico ako kompenzáciu pre dopravcov za zvýšené náklady spôsobené zavedením elektronického výberu mýta. Vtedajší predseda vlády však podmienil tento krok znížením počtu ministerstiev. Nižšia daň z nafty mala podľa expremiéra zabezpečiť konkurencieschopnosť Slovenska z pohľadu konečných cien nafty aj v porovnaní s okolitými krajinami. Podľa vtedajších odhadov rezortu financií malo zníženie spotrebnej dane spôsobiť výpadok vo verejných financiách vo výške 60 až 102 mil. eur. Dnes už exminister financií Ján Počiatek označil tento predpokladaný výpadok za konzervatívny odhad, pričom nevylúčil, že konečný dopad na verejné financie môže byť aj pozitívny.
Celková spotreba nafty vlani stúpla o 26 %. IFP však upozorňuje, že zníženie sadzby dane malo približne len polovičný vplyv na celkový nárast spotreby. "Zvyšok je vďaka ostatným vplyvom ako je medziročné ekonomické oživenie, či apreciácia výmenných kurzov v okolitých krajinách," dodáva inštitút. Rok 2009 bol podľa IFP charakteristický ekonomickou krízou, ktorá sa výrazne podpísala pod spotrebu motorových palív na Slovensku a v okolitých krajinách. Týkalo sa to najmä malých a na exporte závislých ekonomík. Aj preto bol podľa inštitútu najväčší prepad spotreby práve na Slovensku, zatiaľ čo napríklad Poľsko dosiahlo rast spotreby motorových palív. "Navyše, vplyvom výrazného oslabenia mien okolitých krajín voči euru pohonné látky v SR v roku 2009 značne zdraželi oproti cenám v okolitých štátoch, čo motivovalo spotrebiteľov nakupovať v zahraničí," dodávajú analytici ministerstva financií.
Zníženie spotrebnej dane z nafty navrhol začiatkom minulého roka vtedajší premiér Robert Fico ako kompenzáciu pre dopravcov za zvýšené náklady spôsobené zavedením elektronického výberu mýta. Vtedajší predseda vlády však podmienil tento krok znížením počtu ministerstiev. Nižšia daň z nafty mala podľa expremiéra zabezpečiť konkurencieschopnosť Slovenska z pohľadu konečných cien nafty aj v porovnaní s okolitými krajinami. Podľa vtedajších odhadov rezortu financií malo zníženie spotrebnej dane spôsobiť výpadok vo verejných financiách vo výške 60 až 102 mil. eur. Dnes už exminister financií Ján Počiatek označil tento predpokladaný výpadok za konzervatívny odhad, pričom nevylúčil, že konečný dopad na verejné financie môže byť aj pozitívny.
Celková spotreba nafty vlani stúpla o 26 %. IFP však upozorňuje, že zníženie sadzby dane malo približne len polovičný vplyv na celkový nárast spotreby. "Zvyšok je vďaka ostatným vplyvom ako je medziročné ekonomické oživenie, či apreciácia výmenných kurzov v okolitých krajinách," dodáva inštitút. Rok 2009 bol podľa IFP charakteristický ekonomickou krízou, ktorá sa výrazne podpísala pod spotrebu motorových palív na Slovensku a v okolitých krajinách. Týkalo sa to najmä malých a na exporte závislých ekonomík. Aj preto bol podľa inštitútu najväčší prepad spotreby práve na Slovensku, zatiaľ čo napríklad Poľsko dosiahlo rast spotreby motorových palív. "Navyše, vplyvom výrazného oslabenia mien okolitých krajín voči euru pohonné látky v SR v roku 2009 značne zdraželi oproti cenám v okolitých štátoch, čo motivovalo spotrebiteľov nakupovať v zahraničí," dodávajú analytici ministerstva financií.