|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. marca 2011
Fico zásadne nesúhlasí s plánovaným predajom Carga
Predseda strany Smer-SD Robert Fico počas brífingu pred budovou spoločnosti Cargo po skončení stretnutia s jej vedením na tému: Prepúšťanie na železniciach a alternatívne spôsoby riešenia situácie. Bratislava, 11. marec 2011.Foto: ...
Zdieľať
Predseda strany Smer-SD Robert Fico počas brífingu pred budovou spoločnosti Cargo po skončení stretnutia s jej vedením na tému: Prepúšťanie na železniciach a alternatívne spôsoby riešenia situácie. Bratislava, 11. marec 2011.Foto: SITA/Nina Bednáriková BRATISLAVA 11. marca (WEBNOVINY) - Opozičný Smer-SD je proti pripravovanej privatizácii Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. a plánovanému prepusteniu 1 800 jej zamestnancov počas jedného roka. "Cítime, že na manažment je vytváraný silný politický tlak, aby došlo čo najrýchlejšie k necitlivému prepusteniu obrovského počtu zamestnancov, aby potom táto spoločnosť mohla byť čo najrýchlejšie predaná do zahraničných rúk. Nemôžeme s tým súhlasiť, lebo na jednej strane je tu určitý nárast výkonov Carga. Na druhej strane ešte naša vláda zabezpečila, že od 1. januára tohto roku klesla cena za poskytované služby, čo Cargo dostáva do konkurencieschopnosti," povedal predseda Smeru Robert Fico po piatkovom stretnutí s generálnym riaditeľom Carga Pavlom Ďuriníkom. Odmietanie predaja Carga predseda Smeru zdôvodnil zásadným nesúhlasom s privatizáciou strategických spoločností.
Zámer ministerstva dopravy na prepustenie okolo 5 tisíc ľudí v rámci revitalizácie železničných spoločností označil líder najväčšej opozičnej strany za veľmi necitlivý. Podľa neho existuje aj iný prístup v podobe prirodzeného odchodu ľudí do dôchodku. "My sme za štyri roky, čo sme boli vo vláde, takýmto spôsobom znížili počet zamestnancov v tejto spoločnosti o 22 % a nebolo to necitlivé prepúšťanie, ako to ide urobiť táto vláda," uviedol ďalej Fico.
Bývalý premiér pritom kritizoval ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) nielen za plánované prepustenie 5 tisíc železničiarov, ale aj za to, že navrhuje, aby bolo v Operačnom programe Doprava presunutých z prostriedkov na rozvoj železníc 350 mil. eur na výstavbu diaľnic. "Ako môže niekto, kto prepúšťa 5 tisíc ľudí ešte aj brať peniaze, ktoré boli určené na modernizáciu koridorov, aby železnice mohli lepšie fungovať a pôsobiť na trhu, ktorý je veľmi komplikovaný," dodal Fico. Postup ministra dopravy označil za absolútne neprofesionálny a necitlivý, preto ho Smer odmieta. "Určite bude predmetom tvrdej kritiky za kroky, ktoré sa pripravujú v súvislosti s privatizáciou tejto spoločnosti," povedal Fico.
"Kvôli kríze bol pokles výkonov v Cargu asi 40 %. Bol to problém všetkých prepravných spoločností v Európe," odvetil Fico na otázku, prečo jeho vláda neriešila existenčné finančné problémy Carga, ktorého záväzky dosahujú 75 % z jeho majetku. Zníženie poplatkov za využívanie železničnej cesty podľa neho môže ušetriť spoločnosti v tohtoročných nákladoch okolo 50 mil. eur. Predseda Smeru pripomenul, že jeho vláda v čase hospodárskej krízy odmietla prepustiť pracovníkov Carga a na zmiernenie jej dopadov poskytla spoločnosti pred dvoma rokmi návratnú štátnu finančnú výpomoc 166 mil. eur.
Postoj k privatizácii Carga označil Fico za zásadný rozdiel medzi jeho a súčasnou pravicovou vládou. "My sme nechceli privatizovať," uviedol. Na otázku, či to nebola s odstupom času chyba, Fico odvetil: "Nebláznite. Každá jedna privatizácia na Slovensku viete ako vyzerala. Zásadne odmietame privatizáciu. Nikdy by sme nesúhlasili s privatizáciou Carga." Poslanec parlamentu za Smer a bývalý štátny tajomník rezortu financií Peter Kažimír k tomu doplnil, že Cargo dosiahlo v roku 2006 stratu skoro 900 mil. Sk a v roku 2008 malo zisk okolo 100 mil. Sk. "Máme vážne podozrenie, že v rokoch 2005 a 2006 na objednávku privatizácie boli zhoršované hospodárske výsledky Carga. Je to dokázané postupom auditorov, keď sa na základe auditu čísla zlepšili," tvrdí Kažimír. Prepad výkonov v predchádzajúcich dvoch rokoch bol podľa neho dôsledkom hospodárskej krízy.
Fico uviedol, že Smer sa bude rôznymi prostriedkami snažiť zabrániť privatizácii Carga. "Sme za spoločné podniky. Nech idú do spolupráce s Českou republikou alebo východnými partnermi," dodal Fico. Za potrebné považuje aj stretnutia s vedením Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. a Železníc Slovenskej republiky.
Ministerstvo financií žiada sprivatizovať naraz celý 100-percentný podiel štátu vo vysoko zadlženom Cargu a aby sa tento proces začal okamžite. "Najväčšia hodnota Carga je totiž jeho trhový podiel, ktorý Cargo neustále stráca," vyjadril sa rezort financií v pripomienkovaní k programu revitalizácie železničných spoločností. Ministerstvo dopravy s tým nesúhlasí a chce dať na predaj najprv 66 % akcií Carga s tým, aby bol strategický partner známy do júna 2012. "V súčasnosti je hodnota Carga nízka. Výnos z predaja 100 % akcií Carga by bol malý, preto sa predaj 100 % akcií plánuje až po ozdravení Carga," uviedol rezort dopravy.
Zámer ministerstva dopravy na prepustenie okolo 5 tisíc ľudí v rámci revitalizácie železničných spoločností označil líder najväčšej opozičnej strany za veľmi necitlivý. Podľa neho existuje aj iný prístup v podobe prirodzeného odchodu ľudí do dôchodku. "My sme za štyri roky, čo sme boli vo vláde, takýmto spôsobom znížili počet zamestnancov v tejto spoločnosti o 22 % a nebolo to necitlivé prepúšťanie, ako to ide urobiť táto vláda," uviedol ďalej Fico.
Bývalý premiér pritom kritizoval ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) nielen za plánované prepustenie 5 tisíc železničiarov, ale aj za to, že navrhuje, aby bolo v Operačnom programe Doprava presunutých z prostriedkov na rozvoj železníc 350 mil. eur na výstavbu diaľnic. "Ako môže niekto, kto prepúšťa 5 tisíc ľudí ešte aj brať peniaze, ktoré boli určené na modernizáciu koridorov, aby železnice mohli lepšie fungovať a pôsobiť na trhu, ktorý je veľmi komplikovaný," dodal Fico. Postup ministra dopravy označil za absolútne neprofesionálny a necitlivý, preto ho Smer odmieta. "Určite bude predmetom tvrdej kritiky za kroky, ktoré sa pripravujú v súvislosti s privatizáciou tejto spoločnosti," povedal Fico.
"Kvôli kríze bol pokles výkonov v Cargu asi 40 %. Bol to problém všetkých prepravných spoločností v Európe," odvetil Fico na otázku, prečo jeho vláda neriešila existenčné finančné problémy Carga, ktorého záväzky dosahujú 75 % z jeho majetku. Zníženie poplatkov za využívanie železničnej cesty podľa neho môže ušetriť spoločnosti v tohtoročných nákladoch okolo 50 mil. eur. Predseda Smeru pripomenul, že jeho vláda v čase hospodárskej krízy odmietla prepustiť pracovníkov Carga a na zmiernenie jej dopadov poskytla spoločnosti pred dvoma rokmi návratnú štátnu finančnú výpomoc 166 mil. eur.
Postoj k privatizácii Carga označil Fico za zásadný rozdiel medzi jeho a súčasnou pravicovou vládou. "My sme nechceli privatizovať," uviedol. Na otázku, či to nebola s odstupom času chyba, Fico odvetil: "Nebláznite. Každá jedna privatizácia na Slovensku viete ako vyzerala. Zásadne odmietame privatizáciu. Nikdy by sme nesúhlasili s privatizáciou Carga." Poslanec parlamentu za Smer a bývalý štátny tajomník rezortu financií Peter Kažimír k tomu doplnil, že Cargo dosiahlo v roku 2006 stratu skoro 900 mil. Sk a v roku 2008 malo zisk okolo 100 mil. Sk. "Máme vážne podozrenie, že v rokoch 2005 a 2006 na objednávku privatizácie boli zhoršované hospodárske výsledky Carga. Je to dokázané postupom auditorov, keď sa na základe auditu čísla zlepšili," tvrdí Kažimír. Prepad výkonov v predchádzajúcich dvoch rokoch bol podľa neho dôsledkom hospodárskej krízy.
Fico uviedol, že Smer sa bude rôznymi prostriedkami snažiť zabrániť privatizácii Carga. "Sme za spoločné podniky. Nech idú do spolupráce s Českou republikou alebo východnými partnermi," dodal Fico. Za potrebné považuje aj stretnutia s vedením Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. a Železníc Slovenskej republiky.
Ministerstvo financií žiada sprivatizovať naraz celý 100-percentný podiel štátu vo vysoko zadlženom Cargu a aby sa tento proces začal okamžite. "Najväčšia hodnota Carga je totiž jeho trhový podiel, ktorý Cargo neustále stráca," vyjadril sa rezort financií v pripomienkovaní k programu revitalizácie železničných spoločností. Ministerstvo dopravy s tým nesúhlasí a chce dať na predaj najprv 66 % akcií Carga s tým, aby bol strategický partner známy do júna 2012. "V súčasnosti je hodnota Carga nízka. Výnos z predaja 100 % akcií Carga by bol malý, preto sa predaj 100 % akcií plánuje až po ozdravení Carga," uviedol rezort dopravy.