Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Auto moto

23. marca 2016

Ferrari šokuje: Monoposty F1 sa zmenia



Moderné pretekárske monoposty formuly sa budú opäť inovovať, zmeny sa dotknú aj bezpečnosti.



Zdieľať
Ferrari šokuje: Monoposty F1 sa zmenia

Minulý týždeň obleteli svet zábery z Austrálie, kde sa na pretekoch F1 stala hrozivo vyzerajúca nehoda. Pilot F1 Fernando Alonso sa dostal do menšej kolízie s jedným zo svojich rivalov, pričom sa mu odlomila časť prednej nápravy a po strate kontroly nad vozidlom ho celkom rozbil. Akoby zázrakom z celkom zničeného monopostu, z ktorého ostal prakticky iba kokpit, vyšiel pilot po vlastných nohách a zdanlivo bez zranení.


Aj takéto veci sa dejú v časoch, ktoré kladú na bezpečnosť pretekov najväčší dôraz v doterajšej histórii. Nie v nadväznosti na spomenutú nehodu, ale v snahe o aktívne zvyšovanie bezpečnosti pilotov rýchlych formúl, sa značky súperiace na okruhoch zaväzujú dizajnovať také vozidlá, ktoré splnia náročné požiadavky autorít. Napríklad tím Red Bull predstavil prvé oficiálne fotografie pripravovaného redizajnu svojho monopostu, ktorý plánuje začať testovať už budúci mesiac.

 

 
Novinka z dielne Red Bull môže byť považovaná aj za priamu reakciu na to, čo ešte začiatkom marca tohto roka predstavila automobilka Ferrari ako svoj “Halo cockpit”. Ten v motoristickej obci vzbudzuje veľké kontroverzie a rôznorodné kritiky, pretože veľmi zásadným spôsobom ovplyvňuje vzhľad športového vozidla a na prvý pohľad nevyzerá celkom prakticky. Riešenie od Ferrari totiž uprednostnilo bezpečnosť a aerodynamiku pred praktickosťou a pilot tak má priamo pred svojimi očami stĺpik. Slávny pilot F1 Lewis Hamilton sa riešeniu od Ferrari vyjadril, že podľa neho ide o jedno z najhoršie vyzerajúcich vylepšení monopostu v doterajšej histórii F1.

Ferrari plánuje novinku nasadiť na reálne okruhy niekedy v roku 2017.

 
 
Red Bull a jeho riešenie vyzerá byť o niečo praktickejšie, ako to od slávneho Ferrari. Pred tvár pilota dizajnéri tohto tímu umiestnili zakrivené sklo s odolnými vlastnosťami, vysokou pevnosťou a 100-percentnou priehľadnosťou. Pilotovi tak nič neprekáža vo výhľade a navyše nie je ohrozený prípadnými predmetmi, ktoré sa v prípade kolízie odlomia z vozidla idúceho pred ním.

Podľa slov tvorcov nového detailu na monoposte je toto sklo v podstate veľkým čelným sklom, avšak bez priameho napojenia na strechu. Vozidlo vybavené týmto novým doplnkom je tak naďalej verné trendu zachovávania otvoreného kokpitu, ale zároveň vylepšuje jeho bezpečnosť a tiež celkovú aerodynamiku. O tom, ako doplnok ovplyvňuje aerodynamický koeficient, teda mieru odporu vozidla k čelne prúdiacemu vzduchu, zatiaľ Red Bull neinformuje.

 
 
Jedno však vieme takmer s určitosťou. Aj napriek tomu, že sa novinka začne testovať už budúci mesiac, skôr ako v roku 2018 nebude súčasťou monopostov na reálnych okruhoch F1.


Zdroje: motorsport, grandprix247

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Ostrovom a hliadkou každého človeka je jeho svedomie
<< predchádzajúci článok
Ako používať Gmail efektívnejšie - prinášame zopár tipov