Fín Kimmi Räikkönen prichádza na Veľkú cenu Monaka automobilov formuly 1 síce v pozícii lídra šampionátu, jeho tímu Ferrari sa však v úzkych uliciach Monte Carla veľmi nedarí. Nedeľňajšie ...
MONTE CARLO 23. mája (WEBNOVINY) - Fín Kimmi Räikkönen prichádza na Veľkú cenu Monaka automobilov formuly 1 síce v pozícii lídra šampionátu, jeho tímu Ferrari sa však v úzkych uliciach Monte Carla veľmi nedarí. Nedeľňajšie preteky sa začínajú v tradičnom čase o 14.00 h, sledovať ich budú mnohí prominenti. Za posledných 30 rokov vyhrala Scuderia Ferrari Veľkú cenu Monaka iba päťkrát, naposledy v roku 2001. Na klasickej trati F1 v prostredí Francúzskej riviéry si však taliansky tím po posledných úspechoch verí, podporujú ho v tom aj výsledky nedávnych testov. Kým doteraz na pomalších okruhoch Ferrari za konkurenčným McLarenom zaostávalo, tentoraz by sa dva špičkové monoposty mali vyrovnať. "Auto F2008 je oveľa silnejšie ako predchádzajúce. Čaká nás nová výzva. Dúfam, že budeme bojovať o víťazstvo. Na tejto trati sa odohráva viacero dramatických súbojov, piloti musia byť neustále v strehu," poznamenal Räikkönen, ktorý skončil vlani v Monaku ôsmy, v roku 2005 tu však ako pilot McLarenu vyhral. V tejto sezóne už vyhral dvakrát, rovnako ako jeho tímový kolega Felipe Massa. V McLarene budú chcieť zastaviť víťazný postup Ferrari. Nahráva im k tomu aj fakt, že v posledných 25 rokoch vyhrali v najslávnejšej veľkej cene až štrnásťkrát. Po 2. mieste v Turecku si verí najmä Lewis Hamilton. Vicemajster sveta chce na klasickej trati prvýkrát v kariére vyhrať. "Bolo by to niečo špeciálne. Vždy som túžil po víťazstve v Monte Carle. Chcem získať čo najvyšší počet bodov, oproti vlaňajšku som v lepšej pozícii," tvrdí Hamilton. Preteky v Monaku budú špecifické, prvýkrát sa bude jazdiť bez trakčnej kontroly, ktorá v úzkych uličkách v minulosti výrazne pomáhala. Ak by počas víkendu zapršalo, potom by boli preteky ešte zaujímavejšie. Aj v tohtoročných pretekoch na cestách malého kniežatstva bude hrať veľkú úlohu kvalifikácia. Mestský okruh v Monaku síce ponúka veľa oku lahodiacich pohľadov pre divákov, prakticky tam však niet dobrého miesta na predbiehanie, preto bude veľmi dôležitým momentom umiestnenie na štartovom rošte a potom štart. O víťazovi tak rozhodne stratégia a taktika tímu počas celého víkendu. Samozrejme, na úzkych cestách, ktoré niekedy ani nespĺňajú bezpečnostné kritériá, sa vypomstí aj najmenšia chyba. O výsledkoch nerozhoduje najsilnejšie auto, ale jazdecké umenie pilota. Aj preto mohol v roku 1996 šokujúco vyhrať Francúz Olivier Panis z tímu Ligier, ktorý triumfoval po tom, ako do cieľa prišli len traja pretekári. Jazdci F1 zavítajú do prímorského kniežatstva na juhu Francúzska už po 65. raz, od roku 1955 sa tu jazdí bez prestávky. Na preteky v Monte Carle sa pravidelne schádza svetová smotánka športu, kultúry, šoubiznisu, a to štýlovo na svojich jachtách, takže burácanie motorov sleduje z prístavu pri Stredozemnom mori. Pre mnohých pilotov je VC Monaka prakticky aj domácou, keďže v Monte Carle majú trvalé bydlisko. Zákruty a úseky Ste devote, Mirabeau, Casino, vlásenka Loews či tunel patria ku koloritu pretekov na 3340 m dlhom okruhu. Keďže ide o najkratší okruh v seriáli MS, jazdí sa na 78 kôl, čo je zasa najviac. Celková dĺžka pretekov je vzhľadom na náročnosť trate 260,520 km, čo je najmenej zo všetkých veľkých cien. "V Monaku sa nesmiete dopustiť chýb. Na mokrej ceste sa riziko ešte zvyšuje, ale je v podstate jedno, či jazdíte na suchu alebo mokrej trati," povedal Räikkönenov tímový kolega Felipe Massa, ktorý má podobne ako Hamilton na 2. mieste hodnotenia MS sedembodové manko na Räikkönena. Vlani i predvlani vyhral Fernando Alonso, ktorého cieľom po návrate do Renaultu bude tentoraz dôjsť na bodovanej pozícii. VC Monaka - mestský okruh: dĺžka okruhu: 3 340 m počet kôl: 78 dĺžka pretekov: 260,520 km najrýchlejšie kolo: 2004 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 1:14,439 min Najviac víťazstiev: 6 - Ayrton Senna (1987, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993) Prehľad posledných víťazov VC Monaka: 2007 - Fernando Alonso (Šp.) McLaren 2006 - Fernando Alonso (Šp.) Renault 2005 - Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren 2004 - Jarno Trulli (Tal.) Renault 2003 - Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams 2002 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren 2001 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 2000 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren 1999 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 1998 - Mika Häkkinen (Fín.) McLaren 1997 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 1996 - Olivier Panis (Fr.) Ligier 1995 - Michael Schumacher (Nem.) Benetton 1994 - Michael Schumacher (Nem.) Benetton 1993 - Ayrton Senna (Braz.) McLaren 1992- Ayrton Senna (Braz.) McLaren 1991 - Ayrton Senna (Braz.) McLaren 1990 - Ayrton Senna (Braz.) McLaren Poradie v seriáli MS F1 (po 5 pretekoch): Jazdci: 1. Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 35 bodov, 2. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 28, 3. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 28, 4. Robert Kubica (Poľ.) BMW 24, 5. Nick Heidfeld (Nem.) BMW 20, 6. Heikki Kovalainen (Fín.) McLaren 14, 7. Mark Webber (Austr.) Red Bull 10, 8. Fernando Alonso (Šp.) Renault 9, 9. Jarno Trulli (Tal.) Toyota 9, 10. Nico Rosberg (Nem.) Williams 8, 11. Kazuki Nakadžima (Jap.) Williams 5, 12. Jenson Button (V. Brit.) Honda 3, 13. Sebastien Bourdais (Fr.) Toro Rosso 2 Pohár konštruktérov: 1. Ferrari 63 bodov, 2. BMW-Sauber 44, 3. McLaren-Mercedes 42, 4. Williams 13, 5. Red Bull 10, 6. Toyota 9, 7. Renault 9, 8. Honda 3, 9. Toro Rosso 2. SITA