![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Štvrtok 20.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Víťazoslav
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
11. októbra 2019
Federálny úrad nedostatočne preskúšal stabilizáciu Boeingov 737 MAX
Lietadlo Boeing 737 Max 8.
Zdieľať

Federálny úrad pre letectvo v apríli poveril JATR, aby preskúmal jeho postup týkajúci sa schvaľovania a dohľadu nad stabilizačným systémom MCAS pred spomínanými pádmi. Výbor vo svojej piatkovej správe tvrdo skritizoval postup FAA.
"Tím JATR zistil, že MCAS nebol v certifikačných dokumentoch, ktoré boli predložené FAA, hodnotený z hľadiska komplexnej a integrovanej funkčnosti," píše sa v 69-stranovej správe JATR. Podľa správy chýbal jednotný postupný vývoj a hodnotenie tohto systému a analýza jeho bezpečnosti, čo spoločne s rozsiahlou a fragmentárnou dokumentáciou spôsobilo, že nebolo možné plne dokázať, že systém plní požadované kritériá.
JATR odporúčal radikálnu reformu dlhoročnej praxe, delegovania mnohých náročných homologačných úloh na samotných výrobcov, ako je Boeing. "V prípade adekvátneho zapojenia a dohľadu FAA samotný rozsah delegovania nekompromituje bezpečnosť," uvádza sa v správe, ktorá však dodáva, že v prípade systému MCAS nebol FAA dostatočne oboznámený s jeho fungovaním, takže úrad nemohol nezávisle posúdiť adekvátnosť Boeingom navrhnutých homologizačných aktivít v súvislosti s týmto systémom.
Správa JATR takisto uviedla, že do certifikačného procesu týkajúceho sa modelu 737 MAX nebol zapojený dostatočný počet expertov FAA. Navyše zamestnanci Boeingu, ktorí robili túto prácu za FAA, boli pod nadmerným tlakom.
Šéf FAA Steve Dickson uviedol, že si preštuduje "neprikrášlené a nezávislé hodnotenie" certifikačného procesu rovnako ako odporúčania výboru a následne prijme potrebné opatrenia.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR