Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Šport    F1

13. marca 2010

F1: Zakáz dotankovania počas zastávok v depe - výzva pre Shell a Ferrari



Po prvý krát od roku 1993 bolo vo formule 1 zakázané dotankovanie počas zastávok v depe, čo znamená, že každé pretekárske auto bude musieť jazdiť s jednou nádržou paliva na celú dĺžku preteku.



Zdieľať
Táto zmena pravidiel ovplyvnila všetky tímy formuly 1, vrátane dizajnu auta, stratégie preteku a výrazne ovplyvnila aj spoločnosť Shell a jej pretekárske palivo Shell V-Power. Zákaz dotankovania vyústil do ešte užšej spolupráce medzi Shell a Ferrari ako kedykoľvek predtým. Spoločným cieľom bolo nájsť nové inovatívne riešenia vo vývoji paliva na nadchádzajúcu sezónu.
 
Spoločnosť Shell, ako oficiálny dodávateľ paliva pre tím Ferrari formuly 1, tvrdo pracovala mimo sezóny na naplnení nových výziev. Lisa Lilley, manažérka technológií Shell pre Ferrari, popisuje úlohu, s ktorú tím Shell V-Power riešil: „Zákaz dotankovania v roku 2010 je najväčšou výzvou, ktorú sme za 15 rokov vo vývoji palív zaznamenali, ale pre Shell je to skutočne pozitívna výzva. V uplynulom roku sme urobili veľa práce na vývoji pretekárskeho paliva Shell V-Power pre novú sezónu a našim hlavným cieľom bolo optimalizovať výhodu sily a výkonnosti pretekárskeho paliva Shell V-Power pre Ferrari.”
Ďalšou kľúčovou výzvou, ktorej vedci spoločnosti Shell čelili, bola nová špecifikácia paliva. To znamená, že palivo má širší priestor na vylepšenia, ktorý umožnil spoločnosti Shell testovať nové technológie, aby zvládla výzvy, ktoré vyplynuli zo zákazu dotankovania. Vedci spoločnosti Shell napríklad vyvinuli pretekárske palivo Shell V-Power tak, aby mohlo fungovať pri vyšších teplotách, keďže palivo v pretekárskom aute musí vydržať počas celého preteku. Lisa pokračuje: „Veríme, že sme vyvinuli nové pretekárske palivo Shell V-Power, ktoré podporí stratégiu Ferrari a jeho pokus o získanie Pohára konštruktérov v roku 2010.”
Efektívnosť paliva je veľmi dôležitým faktorom pre túto sezónu. Spoločnosť Shell musela nájsť tú správnu rovnováhu medzi optimalizáciou sily a výkonnosti a maximalizáciou uchovania paliva pri vývoji pretekárskeho paliva. Mike Evans, vedúci projektu Shell na vývoj palív pre formulu 1 vysvetľuje: „Motory sú z hľadiska výkonnosti nastavené na spaľovanie obohateného paliva, ale môžu fungovať aj pri skromnejšom zložení, ktoré spôsobí malý pokles vo výkonnosti, ale pomôže k vyššej efektívnosti. Ide o dosiahnutie tejto rovnováhy. Môžeme meniť zloženie komponentov v palive, aby sme umožnili motorom fungovať efektívnejšie, no stále podávať optimálny výkon. To je oblasť, na ktorej sme za posledných deväť mesiacov, pred sezónou 2010, v súvislosti s najnovšími zmenami v pravidlách FIA tvrdo pracovali.”
 
Takáto tesná spolupráca s Ferrari nie je pre Shell žiadnou novinkou. Dlhodobé technické partnerstvo trvá už šesťdesiat rokov a je vo formule 1 vzorom. Technológia Shell V-Power priviedla Ferrari
k 10 titulom svetových konštruktérov a 12 titulom svetových pretekárov formuly 1. Šéf tímu Ferrari Stefano Domenicali sa zamýšľa nad týmto partnerstvom: „Technické partnerstvo so spoločnosťou Shell  je kľúčom k nášmu porozumeniu vývoja paliva. Shell má jedinečné skúsenosti a znalosti v technológií palív. Náš blízky partnerský vzťah znamená, že môžeme neustále tlačiť palivo až na jeho hranice, aby sme dosiahli silu aj výkonnosť. Palivo je rozhodujúcim prvkom, ktorý bol pre Ferrari vždy veľmi dôležitý a zákaz dotankovania na rok 2010 znamená, že naše partnerstvo bude pre túto sezónu absolútne neodmysliteľné.”
Formula 1, ako jedno z najextrémnejších testovacích prostredí pre technické inovácie, umožňuje spoločnosti Shell získať informácie a reakcie z pretekárskej dráhy a aplikovať ich na cestách. Tento rok poskytuje zákaz dotankovania vo formule 1 novú príležitosť pre Shell ďalej vyvíjať technológiu pretekárskeho paliva Shell V-Power pre Ferrari a následne preniesť tieto poznatky do vývoja cestných palív pre zákazníkov Shell na celom svete.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
F1: Vettel víťazom kvalifikácie na VC Bahrajnu
<< predchádzajúci článok
WEISS: Guédé by mohol posilniť reprezentáciu