|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. marca 2011
F1: V nedeľu začína oneskorený štart sezóny
Po 133-dňovej prestávke sa v nedeľu 27. marca v melbournskom Albert Parku Veľkou cenou Austrálie začne nový ročník majstrovstiev sveta formuly 1. Titul obhajuje najmladší ...
Zdieľať
Foto: SITA/APMELBOURNE 24. marca (WEBNOVINY) - Po 133-dňovej prestávke sa v nedeľu 27. marca v melbournskom Albert Parku Veľkou cenou Austrálie začne nový ročník majstrovstiev sveta formuly 1.
Titul obhajuje najmladší šampión v histórii F1 23-ročný Nemec Sebastian Vettel na Red Bulle, pričom rakúska stajňa Dietera Mateschitza bude chcieť zopakovať aj triumf v Pohári konštruktérov. Ani jazdec, ani jeho tím sa však v Austrálii doteraz nikdy z víťazstva netešili.
Najpopulárnejší motoristický seriál mal mať pôvodne za sebou už prvú zastávku z 20 veľkých cien, ktoré boli v pôvodnom programe. Nepokojná politická situácia na Blízkom východe však zasiahla aj Bahrajn a tak tamojšiu veľkú cenu na okruhu v Sakhire museli organizátori zrušiť. Aktuálne nie je jasné, koľko pretekov bude mať sezóna 2011. Bahrajnské podujatie bolo zatiaľ odložené na neurčito. O jeho osude a prípadnom náhradnom termíne by mala Medzinárodná automobilová federácia FIA rozhodnúť 1. mája.
Bahrajn skomplikoval plány
Výnimočný stav aktuálne platiaci v ostrovnom kráľovstve v Perzskom zálive, ako aj vojenský zásah v Líbyi však pre osud VC Bahrajnu neveštia nič dobré. Otáznik visí aj nad Veľkou cenou Indie. Nové podujatie má premiéru naplánovanú na 30. októbra. Dovtedy však musí trať schváliť FIA. Pred rokom boli v podobnej situácii organizátori VC Kórejskej republiky, ktoré schválenie trate dosiahli až za dramatických okolností 11 dní pred konaním samotných pretekov a tamojšie podujatie sa išlo v podmienkach provizórnej infraštruktúry. India figurovala už v minuloročnom kalendári, no ešte pred začiatkom sezóny z neho vypadla, keďže výstavba nového okruhu výrazne meškala.
Okrem nového okruhu čaká na dva tucty pilotov v tucte tímov ešte niekoľko noviniek a zmien. Tou najväčšou je nový dodávateľ pneumatík. Po 14 rokoch, 6 z nich v monopolnej pozícii, sa z F1 stiahol japonský výrobca Bridgestone. Nahradí ho talianska značka Pirelli. Pre milánsku firmu je to už tretí návrat do sveta najrýchlejšej motoristickej disciplíny, kde pôsobila v rokoch 1950-58, 1981-86 a 1989-91.
Na konte má 44 víťazstiev z 200 štartov. Pneumatiky a zmesi pre F1 začala pripravovať ešte v uplynulej sezóne, keď ich na monoposte Dallara GP2 testovali Nick Heidfeld, Romain Grosjean a Pedro de la Rosa. Predsezónne testy tímov F1 ukazujú, že vo väčšine pretekov bude treba tri výmeny pneumatík. Ich vývoj bude pokračovať ďalej, spolupracovať budú všetky tímy, ktoré dostanú v piatkových tréningoch k dispozícii nový typ zmesi "extra hard" určený pre trate s extrémnym opotrebovaním pneumatík.Ilustračné foto. Foto: SITA/AP
Opäť sa vracia pravidlo 107 %. Jazdec, ktorý v prvej časti kvalifikácie budem mať svoj najlepší čas horší o viac ako 7% od absolútne najrýchlejšieho času v tejto časti kvalifikácie, sa do samotných pretekov nekvalifikuje. V technickej časti je najväčšou novinkou zavedenie "pohyblivého" zadného krídla.
Toto umožní zmenu jeho nastavenia priamo počas jazdy, čo prinesie zrýchlenie monopostu o približne 15 km/h. Toto nastavenie však budú môcť jazdci využiť len na určitých vyznačených miestach okruhu. FIA zmenšila rozmery technickej novinky spred dvoch rokov - difúzorov, ktoré môžu byť len jednoduché.
Pamätné dvojité difúzory, ktoré pomohli pred dvoma rokmi Brawnu GP k nečakanej dominancii v seriáli MS, sú definitívne zakázané. Rovnaký osud postihol aj takzvané "F-šachty" meniace prítok vzduchu na zadné krídlo, s ktorými prišiel vlani McLaren. Použitie systému akumulovania brzdnej energie KERS je pre každý tým dobrovoľné. Prevodovky budú musieť vydržať päť pretekov miesto minuloročných štyroch.
FIA upravila pravidlá
Úpravy sa dočkali aj "disciplinárne" pravidlá. FIA podstatne presnejšie a prísnejšie stanovila jazdecké pravidlá na trati, ktoré majú zabrániť nebezpečnému a bezohľadnému spôsobu pretekania sa. Traťový komisári budú môcť udeliť pri ich porušení pokuty od 100 000 do 250 000 USD. V kokpitoch elitného kvarteta tímov Red Bullu, McLarenu Ferrari a Mercedesu sa neudiali žiadne zmeny. Znamená to, že svetový šampión Kimi Räikkönen z roku 2007 bude už druhú sezónu po sebe vo F1 chýbať.
Odporúčame:
Ecclestone: FIA je len veľkým vtipom
Fínsky 31-ročný "Iceman" si dal totiž po vyplatení zmluvy vo Ferrari podmienku na pokračovanie kariéry len v tíme, ktorý má šancu na majstrovský titul. Spomedzi elitnej desiatky jazdcov uplynulej sezóny tak bude chýbať len 8. muž vlaňajšieho šampionátu Robert Kubica.
Poľský pilot sa vážne zranil 6. februára na Ronde di Andora Rally v talianskej Ligurii, kde po havárii takmer prišiel o ruku. Keďže na okruhy sa nevráti skôr ako o rok, jeho miesto v Renaulte získal Nemec Nick Heidfeld. V šampionáte sa objavia štyria úplní nováčikovia. V kokpite Williamsu sa predstaví 26-ročný víťaz minuloročnej série GP2 Pastor Maldonado z Venezuely. Force India angažovalo 26-ročného Brita Paula di Restu, ktorý bol v uplynulej sezóne šampiónom v pretekoch továrenských aut DTM.
Po piatich rokoch sa vrátil Ind
Vicemajster vlaňajšej série GP2 mladý 21-ročný Mexičan Sergio Pérez si vyskúša F1 v Sauberi a asi najväčším prekvapením je angažovanie 25-ročného Belgičana Jérôma d'Ambrosia tímom Virgin. Po 5-ročnej pauze sa do F1 vracia v tíme Hispania Ind Narain Karthikeyan. V sezóne 2011 sa predstavia aj dvaja jazdci, ktorí vedú historický rebríček odjazdených veľkých cien. S 307 štartami onedlho 39-ročný rekordér Brazílčan Rubens Barrichello vo Williamse a s 269 veľkými cenami na konte najúspešnejší jazdec všetkých čias už 42-ročný Michael Schumacher.Ind Narain Karthikeyan s tímom Hispania pred začatím novej sezóny pretekov F1.Foto: SITA/AP
V Pohári konštruktérov sa predstaví rovnakých 12 tímov ako pred rokom. Bernie Ecclestone chcel už v minulej sezóne na štartovom rošte 13 tímov, no vo výberovom procese, do ktorého sa vlani prihlásilo 15 kandidátov, neuspel nik.
Najzaujímavejšou vecou na štartovom rošte bude účasť dvoch tímov z názvom Lotus a motormi Renault.
Tím malajzijského leteckého magnáta Tonyho Fernandes získal vlani právo používať túto značku od malajzijského výrobcu športových áut Proton, ktorá ju v roku 1994 kúpila spolu s britskou továrňou na výrob luxusných áut. No práva na značku týmu F1 Lotus Racing patrili Davidovi Huntovi, od ktorého ich Fernandes v jeseni 2010 odkúpil a od zmluvy s Protonom odstúpil. Spoločnosť Proton Car Fernandesa a jeho tím zažalovala na britskom súde a ako "trucpodnik" odkúpila tím Renault, nazvala ho Lotus Renault a získala preň britskú licenciu. Fernandesova stajňa, ktorá bude tiež používať motory francúzskeho výrobcu Renault, bude niesť názov Team Lotus a bude jazdiť s malajzijskou licenciou.
V Austrálií kraľoval Schumacher
V Melbourne sa preteky F1 jazdia od roku 1996. Podujatie na okraji druhého najväčšieho austrálskeho mesta je špecifické, 5,303 km dlhý okruh vedie uzavretými verejnými komunikáciami v Albert Parku. Aj keď trať v hlavnom meste štátu Viktória nie je taká populárna ako jej predchodkyňa v Adelaide, na ktorej sa súťažilo od roku 1985 do roku 1995, pekné prostredie, dobrý servis a kvalitne vybudovaná infraštruktúra robia z okruhu dobrého hostiteľa. Maximálna rýchlosť v Albert Parku, ktorú môžu jazdci dosiahnuť, je okolo 300 km/h, priemerná 225 km/h. Rekordérom v Austrálii a aj na trati v Melbourne je Michael Schumacher, ktorý tu triumfoval štyrikrát. Famózny pilot F1 Nemec Michael Schumacher.Foto: SITA/AP
Od roku 2000 tu nepoznal premožiteľa dokonca trikrát za sebou. Na vyrovnanie tohto výkonu kandiduje Jenson Button. Majster sveta z roku 2009 tu zvíťazil v dvoch posledných ročníkoch, v roku 2009 vďaka revolučným dvojitým difúzorom, vlani sa v pretekoch plných kolízii, ktoré nedokončilo až 10 jazdcov, presadil v daždi.
Button si fandí
"Trať v Albert Parku mi sedí. Zvíťazil som tu v posledných dvoch ročníkoch. Je to skvelý pretekársky okruh, na ktorom sa každý rok odohrávajú nepredvídateľné preteky. Je to dané aj tým, že sú to obvykle úvodné preteky sezóny, keď ešte nič nie je dané a jasné. Často je tu vidieť rýchle autá mimo trate, čo prináša divákom vzrušujúci zážitok. Keď k tomu pridáme častejšie výmeny pneumatík, ktoré na nás budú v tejto sezóne čakať, je pred nami vzrušujúci a ťažko predvídateľný víkend. Každý sa ma pýta, či vyhrám aj po tretíkrát. Papierovo to tak nevyzerá, ale kto vie? Vylúčiť to nemôžem," poznamenal Jenson Button.
Nerentabilné preteky
Domáci organizátori síce pred dvoma rokmi odolali tlaku FIA a neposunuli začiatok pretekov až na večernú hodinu. Výmenou za potvrdenia zachovania pretekov v Melbourne až do roku 2015 však ustúpili Európe a preteky sa posunuli o 2,5 hodiny na 17.00 h austrálskeho času (8.00 SEČ). Foto: SITA/AP
Veľkú cenu odštartujú v rovnakom čase aj v tomto roku. Napriek končiacemu letu v Austrálii, by sa teploty v Melbourne mali pohybovať len tesne pod 20°C a v Albert Parku by malo byť polojasno, tentoraz bez zrážok.
Práve neochota Austrálčanov prispôsobiť sa pre kľúčovým európskym vysielacím spoločnostiam má na podujatie v Melbourne nepriaznivý ekonomický vplyv. Austrálska VC je už päť rokov stratová a štát Victoria odmieta ďalej niesť bremeno jej organizácie.
Po tohtotýždňovej kontroverzii s Berniem Ecclestoneom, ktorému sa nepáčili postoje predstaviteľov mesta a štátu požadujúce zrušenie pretekov, hrozí nepredĺženie zmluvy na organizovanie VC Austrálie, ktorá expiruje v roku 2015.
Keďže každoročná príprava trate v Albert Parku výrazne zvyšuje náklady usporiadateľov v porovnaní s permanentnými okruhmi, chceli by organizátori postaviť nový okruh v Avalone neďaleko Melbourne a presťahovať od roku 2016 VC Austrálie práve tam.
Veľká cena Austrálie
Dejisko: Albert Park v Melbourne, dĺžka okruhu 5 303 metrov
Dĺžka pretekov: 58 okruhov (307,574 km)
Minuloročný víťaz: Jenson Button (V. Brit) McLaren
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari - 1:24,125 min (2004)
Rekordér v počte víťazstiev - jazdec: Michael Schumacher 4 (2000 - 2002, 2004)
Rekordér v počte víťazstiev - tím: McLaren 10
Divácky rekord: 401 000 (1996)
História: Veľkú cenu Austrálie zaradili do programu MS F1 v roku 1985, keď sa jazdila na mestskom okruhu v
Adelaide ako posledné preteky sezóny. Od roku 1996 sa pretekári stretávajú v Melbourne a v termínovej listine
sa VC Austrálie presunula na začiatok sezóny.
Kuriozita: V roku 1991 sa v Adelaide uskutočnili najkratšie preteky v histórii MS F1, pretože Veľkú
cenu museli prerušiť už po 14 kolách pre silný dážď.
Prehľad posledných víťazov VC Austrálie:
2010 - Jenson Button (V. Brit.) McLaren
2009 - Jenson Button (V. Brit) Brawn GP
2008 - Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2007 - Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2006 - Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 - Giancarlo Fisichella (Tal.) Renault
2004 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2003 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
2002 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
Prehľad majstrov sveta v pretekoch automobilov formuly 1 (1950 - 2010):
Rok / jazdec (krajina) / tím
1950 Giuseppe Farina (Tal.) Alfa Romeo
1951 Juan Manuel Fangio (Arg.) Alfa Romeo
1952 Alberto Ascari (Tal.) Ferrari
1953 Alberto Ascari (Tal.) Ferrari
1954 Juan Manuel Fangio (Arg.) Maserati/Mercedes
1955 Juan Manuel Fangio (Arg.) Mercedes
1956 Juan Manuel Fangio (Arg.) Lancia-Ferrari
1957 Juan Manuel Fangio (Arg.) Maserati
1958 Mike Hawthorn (V. Brit.) Ferrari
1959 Jack Brabham (Aust.) Cooper-Climax
1960 Jack Brabham (Aust.) Cooper-Climax
1961 Phil Hill (USA) Ferrari
1962 Graham Hill (V. Brit.) BRM
1963 Jim Clark (V. Brit.) Lotus-Climax
1964 John Surtees (V. Brit.) Ferrari
1965 Jim Clark (V. Brit.) Lotus-Climax
1966 Jack Brabham (Aust.) Brabham-Repco
1967 Denis Hulme (N. Zel.) Brabham-Repco
1968 Graham Hill (V. Brit.) Lotus-Ford
1969 Jackie Stewart (V. Brit.) Matra-Ford
1970 Jochen Rindt (Aust.) Lotus-Ford
1971 Jackie Stewart (V. Brit.) Tyrell-Ford
1972 Emerson Fittipaldi (Braz.) Lotus-Ford
1973 Jackie Stewart (V. Brit.) Tyrell-Ford
1974 Emerson Fittipaldi (Braz.) McLaren-Ford
1975 Niki Lauda (Rak.) Ferrari
1976 James Hunt (V. Brit.) McLaren-Ford
1977 Niki Lauda (Rak.) Ferrari
1978 Mario Andretti (USA) Lotus-Ford
1979 Jody Scheckter (JAR) Ferrari
1980 Alan Jones (Aust.) Williams-Ford
1981 Nelson Piquet (Braz.) Brabham-Ford
1982 Keke Rosberg (Fín.) Williams-Ford
1983 Nelson Piquet (Braz.) Brabham-BMW
1984 Niki Lauda (Rak.) McLaren-TAG
1985 Alain Prost (Fr.) McLaren-TAG
1986 Alain Prost (Fr.) McLaren-TAG
1987 Nelson Piquet (Braz.) Williams-Honda
1988 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda
1989 Alain Prost (Fr.) McLaren-Honda
1990 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda
1991 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda
1992 Nigel Mansell (V. Brit.) Williams-Renault
1993 Alain Prost (Fr.) Williams-Renault
1994 Michael Schumacher (Nem.) Benetton-Ford
1995 Michael Schumacher (Nem.) Benetton-Renault
1996 Damon Hill (V. Brit.) Williams-Renault
1997 Jacques Villeneuve (Kan.) Williams-Renault
1998 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren-Mercedes
1999 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren-Mercedes
2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2003 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2004 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2005 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2006 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2008 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren-Mercedes
2009 Jenson Button (V. Brit.) Brawn GP-Mercedes
2010 Sebastian Vettel (Nem. ) Red Bull-Renault
Prehľad držiteľov Pohár konštruktérov v majstrovstvách sveta formuly 1 (1959 -2010):
1959 Cooper-Climax, 1960 Cooper-Climax, 1961 Ferrari, 1962 BRM, 1963 Lotus-Climax, 1964 Ferrari, 1965 Lotus-Climax, 1966 Brabham-Repco, 1967 Brabham-Repco, 1968 Lotus-Ford, 1969 Matra-Ford, 1970 Lotus-Ford, 1971 Tyrrell-Ford, 1972 Lotus-Ford, 1973 Lotus-Ford, 1974 McLaren-Ford, 1975 Ferrari, 1976 Ferrari, 1977 Ferrari, 1978 Lotus-Ford, 1979 Ferrari, 1980 Williams-Ford, 1981 Williams-Ford, 1982 Ferrari, 1983 Ferrari, 1984 McLaren-TAG, 1985 McLaren-TAG, 1986 Williams-Honda, 1987 Williams-Honda, 1988 McLaren-Honda, 1989 McLaren-Honda, 1990 McLaren-Honda, 1991 McLaren-Honda, 1992 Williams-Renault, 1993 Williams-Renault, 1994 Williams-Renault, 1995 Benetton-Renault, 1996 Williams-Renault, 1997 Williams-Renault, 1998 McLaren-Mercedes, 1999 Ferrari, 2000 Ferrari, 2001 Ferrari, 2002 Ferrari, 2003 Ferrari, 2004 Ferrari, 2005 Renault, 2006 Renault, 2007 Ferrari, 2008 Ferrari, 2009 Brawn-Mercedes, 2010 Red Bull-Renault
Rekordné prehľady za 61 rokov MS v pretekoch automobilov F1 (1950 - 2010), jazdci a tímy označené * sú stále aktívnymi účastníkmi:
Počet titulov MS - jazdci:
7 - Michael Schumacher* (Nem.)
5 - Juan Manuel Fangio (Arg.)
4 - Alain Prost (Fr.)
3 - Jack Brabham (Austr.), Jackie Stewart (V. Brit.), Niki Lauda (Rak.), Nelson Piquet, Ayrton Senna (obaja Braz.)
Počet jazdeckých titulov MS - tímy:
15 - Ferrari*
12 - McLaren*
7 - Williams*
6 - Lotus
4 - Brabham
Počet víťazstiev v Pohári konštruktérov (udeľuje sa až od roku 1959):
16 - Ferrari*
9 - Williams*
8 - McLaren*
7 - Lotus
2 - Cooper, Brabham, Renault*
Počet odjazdených VC - jazdci:
307 - Rubens Barrichello (Braz.)*
269 - Michael Schumacher* (Nem.)
257 - Riccardo Patrese (Tal.)
247 - David Coulthard (V. Brit.)
238 - Jarno Trulli* (Tal.)
231 - Giancarlo Fisichella (Tal.)
Počet odjazdených VC - tímy:
812 - Ferrari*
685 - McLaren*
539 - Williams*
489 - Lotus
430 - Tyrrell
402 - Brabham
Počet víťazstiev vo VC - jazdci:
91 - Michael Schumacher* (Nem.)
51 - Alain Prost (Fr.)
41 - Ayrton Senna (Braz.)
31 - Nigel Mansell (V. Brit.)
27 - Jackie Stewart (V. Brit.)
26 - Fernando Alonso (Šp.)
Počet víťazstiev vo VC - tímy:
215 - Ferrari*
169 - McLaren*
113 - Williams*
73 - Lotus
35 - Brabham, Renault*
Počet pole positions - jazdci:
68 - Michael Schumacher* (Nem.)
65 - Ayrton Senna (Braz.)
33 - Jim Clark (V. Brit), Alain Prost (Fr.)
32 - Nigel Mansell (V. Brit.)
29 - Juan Manuel Fangio (Arg.)
Počet pole positions - tímy:
205 - Ferrari*
146 - McLaren*
126 - Williams*
102 - Lotus
51 - Renault*
40 - Brabham
Počet najrýchlejších kôl - jazdci:
76 - Michael Schumacher* (Nem.)
41 - Alain Prost (Fr.)
35 - Kimi Räikkönen (Fín.)
30 - Nigel Mansell (V. Brit.)
28 - Jim Clark (V. Brit.)
25 - Mika Häkkinen (Fín.)
Počet najrýchlejších kôl - tímy:
224 - Ferrari*
143 - McLaren*
130 - Williams*
65 - Lotus
43 - Brabham
36 - Benetton
Počet hetrikov (víťazstvo, pole position a najrýchlejšie kolo vo VC):
22 - Michael Schumacher* (Nem.)
11 - Jim Clark (V. Brit.)
9 - Juan Manuel Fangio (Arg.)
8 - Alain Prost (Fr.)
7 - Alberto Ascari (Tal.), Ayrton Senna (Braz.)
Počet Grand Slamov (víťazstvo štart - cieľ, pole position a najrýchlejšie kolo vo VC):
8 - Jim Clark (V. Brit.)
5 - Alberto Ascari (Tal.), Michael Schumacher* (Nem.)
4 - Jackie Stewart (V. Brit.), Ayrton Senna (Braz.), Nigel Mansell (V. Brit.)
Najmladší jazdec štartujúci na VC:
Jaime Alguersuari* (Šp.), 19 rokov a 125 dní
Najstarší jazdec štartujúci na VC:
Louis Chiron (Monako), 55 rokov a 292 dní
Najmladší víťaz VC:
Sebastian Vettel* (Nem.), 21 rokov a 73 dní
Najstarší víťaz štartujúci na VC:
Luigi Fagioli (Tal.), 53 rokov a 22 dní
Najmladší víťaz pole position:
Sebastian Vettel* (Nem.), 21 rokov a 72 dní
Najstarší víťaz pole position:
Nino Farina (Tal.), 47 rokov a 79 dní
Najmladší jazdec s najrýchlejším kolom VC:
Nico Rosberg* (Nem.), 20 rokov a 258 dní
Titul obhajuje najmladší šampión v histórii F1 23-ročný Nemec Sebastian Vettel na Red Bulle, pričom rakúska stajňa Dietera Mateschitza bude chcieť zopakovať aj triumf v Pohári konštruktérov. Ani jazdec, ani jeho tím sa však v Austrálii doteraz nikdy z víťazstva netešili.
Najpopulárnejší motoristický seriál mal mať pôvodne za sebou už prvú zastávku z 20 veľkých cien, ktoré boli v pôvodnom programe. Nepokojná politická situácia na Blízkom východe však zasiahla aj Bahrajn a tak tamojšiu veľkú cenu na okruhu v Sakhire museli organizátori zrušiť. Aktuálne nie je jasné, koľko pretekov bude mať sezóna 2011. Bahrajnské podujatie bolo zatiaľ odložené na neurčito. O jeho osude a prípadnom náhradnom termíne by mala Medzinárodná automobilová federácia FIA rozhodnúť 1. mája.
Bahrajn skomplikoval plány
Výnimočný stav aktuálne platiaci v ostrovnom kráľovstve v Perzskom zálive, ako aj vojenský zásah v Líbyi však pre osud VC Bahrajnu neveštia nič dobré. Otáznik visí aj nad Veľkou cenou Indie. Nové podujatie má premiéru naplánovanú na 30. októbra. Dovtedy však musí trať schváliť FIA. Pred rokom boli v podobnej situácii organizátori VC Kórejskej republiky, ktoré schválenie trate dosiahli až za dramatických okolností 11 dní pred konaním samotných pretekov a tamojšie podujatie sa išlo v podmienkach provizórnej infraštruktúry. India figurovala už v minuloročnom kalendári, no ešte pred začiatkom sezóny z neho vypadla, keďže výstavba nového okruhu výrazne meškala.
Okrem nového okruhu čaká na dva tucty pilotov v tucte tímov ešte niekoľko noviniek a zmien. Tou najväčšou je nový dodávateľ pneumatík. Po 14 rokoch, 6 z nich v monopolnej pozícii, sa z F1 stiahol japonský výrobca Bridgestone. Nahradí ho talianska značka Pirelli. Pre milánsku firmu je to už tretí návrat do sveta najrýchlejšej motoristickej disciplíny, kde pôsobila v rokoch 1950-58, 1981-86 a 1989-91.
Na konte má 44 víťazstiev z 200 štartov. Pneumatiky a zmesi pre F1 začala pripravovať ešte v uplynulej sezóne, keď ich na monoposte Dallara GP2 testovali Nick Heidfeld, Romain Grosjean a Pedro de la Rosa. Predsezónne testy tímov F1 ukazujú, že vo väčšine pretekov bude treba tri výmeny pneumatík. Ich vývoj bude pokračovať ďalej, spolupracovať budú všetky tímy, ktoré dostanú v piatkových tréningoch k dispozícii nový typ zmesi "extra hard" určený pre trate s extrémnym opotrebovaním pneumatík.Ilustračné foto. Foto: SITA/AP
Opäť sa vracia pravidlo 107 %. Jazdec, ktorý v prvej časti kvalifikácie budem mať svoj najlepší čas horší o viac ako 7% od absolútne najrýchlejšieho času v tejto časti kvalifikácie, sa do samotných pretekov nekvalifikuje. V technickej časti je najväčšou novinkou zavedenie "pohyblivého" zadného krídla.
Toto umožní zmenu jeho nastavenia priamo počas jazdy, čo prinesie zrýchlenie monopostu o približne 15 km/h. Toto nastavenie však budú môcť jazdci využiť len na určitých vyznačených miestach okruhu. FIA zmenšila rozmery technickej novinky spred dvoch rokov - difúzorov, ktoré môžu byť len jednoduché.
Pamätné dvojité difúzory, ktoré pomohli pred dvoma rokmi Brawnu GP k nečakanej dominancii v seriáli MS, sú definitívne zakázané. Rovnaký osud postihol aj takzvané "F-šachty" meniace prítok vzduchu na zadné krídlo, s ktorými prišiel vlani McLaren. Použitie systému akumulovania brzdnej energie KERS je pre každý tým dobrovoľné. Prevodovky budú musieť vydržať päť pretekov miesto minuloročných štyroch.
FIA upravila pravidlá
Úpravy sa dočkali aj "disciplinárne" pravidlá. FIA podstatne presnejšie a prísnejšie stanovila jazdecké pravidlá na trati, ktoré majú zabrániť nebezpečnému a bezohľadnému spôsobu pretekania sa. Traťový komisári budú môcť udeliť pri ich porušení pokuty od 100 000 do 250 000 USD. V kokpitoch elitného kvarteta tímov Red Bullu, McLarenu Ferrari a Mercedesu sa neudiali žiadne zmeny. Znamená to, že svetový šampión Kimi Räikkönen z roku 2007 bude už druhú sezónu po sebe vo F1 chýbať.
Odporúčame:
Ecclestone: FIA je len veľkým vtipom
Fínsky 31-ročný "Iceman" si dal totiž po vyplatení zmluvy vo Ferrari podmienku na pokračovanie kariéry len v tíme, ktorý má šancu na majstrovský titul. Spomedzi elitnej desiatky jazdcov uplynulej sezóny tak bude chýbať len 8. muž vlaňajšieho šampionátu Robert Kubica.
Poľský pilot sa vážne zranil 6. februára na Ronde di Andora Rally v talianskej Ligurii, kde po havárii takmer prišiel o ruku. Keďže na okruhy sa nevráti skôr ako o rok, jeho miesto v Renaulte získal Nemec Nick Heidfeld. V šampionáte sa objavia štyria úplní nováčikovia. V kokpite Williamsu sa predstaví 26-ročný víťaz minuloročnej série GP2 Pastor Maldonado z Venezuely. Force India angažovalo 26-ročného Brita Paula di Restu, ktorý bol v uplynulej sezóne šampiónom v pretekoch továrenských aut DTM.
Po piatich rokoch sa vrátil Ind
Vicemajster vlaňajšej série GP2 mladý 21-ročný Mexičan Sergio Pérez si vyskúša F1 v Sauberi a asi najväčším prekvapením je angažovanie 25-ročného Belgičana Jérôma d'Ambrosia tímom Virgin. Po 5-ročnej pauze sa do F1 vracia v tíme Hispania Ind Narain Karthikeyan. V sezóne 2011 sa predstavia aj dvaja jazdci, ktorí vedú historický rebríček odjazdených veľkých cien. S 307 štartami onedlho 39-ročný rekordér Brazílčan Rubens Barrichello vo Williamse a s 269 veľkými cenami na konte najúspešnejší jazdec všetkých čias už 42-ročný Michael Schumacher.Ind Narain Karthikeyan s tímom Hispania pred začatím novej sezóny pretekov F1.Foto: SITA/AP
V Pohári konštruktérov sa predstaví rovnakých 12 tímov ako pred rokom. Bernie Ecclestone chcel už v minulej sezóne na štartovom rošte 13 tímov, no vo výberovom procese, do ktorého sa vlani prihlásilo 15 kandidátov, neuspel nik.
Najzaujímavejšou vecou na štartovom rošte bude účasť dvoch tímov z názvom Lotus a motormi Renault.
Tím malajzijského leteckého magnáta Tonyho Fernandes získal vlani právo používať túto značku od malajzijského výrobcu športových áut Proton, ktorá ju v roku 1994 kúpila spolu s britskou továrňou na výrob luxusných áut. No práva na značku týmu F1 Lotus Racing patrili Davidovi Huntovi, od ktorého ich Fernandes v jeseni 2010 odkúpil a od zmluvy s Protonom odstúpil. Spoločnosť Proton Car Fernandesa a jeho tím zažalovala na britskom súde a ako "trucpodnik" odkúpila tím Renault, nazvala ho Lotus Renault a získala preň britskú licenciu. Fernandesova stajňa, ktorá bude tiež používať motory francúzskeho výrobcu Renault, bude niesť názov Team Lotus a bude jazdiť s malajzijskou licenciou.
V Austrálií kraľoval Schumacher
V Melbourne sa preteky F1 jazdia od roku 1996. Podujatie na okraji druhého najväčšieho austrálskeho mesta je špecifické, 5,303 km dlhý okruh vedie uzavretými verejnými komunikáciami v Albert Parku. Aj keď trať v hlavnom meste štátu Viktória nie je taká populárna ako jej predchodkyňa v Adelaide, na ktorej sa súťažilo od roku 1985 do roku 1995, pekné prostredie, dobrý servis a kvalitne vybudovaná infraštruktúra robia z okruhu dobrého hostiteľa. Maximálna rýchlosť v Albert Parku, ktorú môžu jazdci dosiahnuť, je okolo 300 km/h, priemerná 225 km/h. Rekordérom v Austrálii a aj na trati v Melbourne je Michael Schumacher, ktorý tu triumfoval štyrikrát. Famózny pilot F1 Nemec Michael Schumacher.Foto: SITA/AP
Od roku 2000 tu nepoznal premožiteľa dokonca trikrát za sebou. Na vyrovnanie tohto výkonu kandiduje Jenson Button. Majster sveta z roku 2009 tu zvíťazil v dvoch posledných ročníkoch, v roku 2009 vďaka revolučným dvojitým difúzorom, vlani sa v pretekoch plných kolízii, ktoré nedokončilo až 10 jazdcov, presadil v daždi.
Button si fandí
"Trať v Albert Parku mi sedí. Zvíťazil som tu v posledných dvoch ročníkoch. Je to skvelý pretekársky okruh, na ktorom sa každý rok odohrávajú nepredvídateľné preteky. Je to dané aj tým, že sú to obvykle úvodné preteky sezóny, keď ešte nič nie je dané a jasné. Často je tu vidieť rýchle autá mimo trate, čo prináša divákom vzrušujúci zážitok. Keď k tomu pridáme častejšie výmeny pneumatík, ktoré na nás budú v tejto sezóne čakať, je pred nami vzrušujúci a ťažko predvídateľný víkend. Každý sa ma pýta, či vyhrám aj po tretíkrát. Papierovo to tak nevyzerá, ale kto vie? Vylúčiť to nemôžem," poznamenal Jenson Button.
Nerentabilné preteky
Domáci organizátori síce pred dvoma rokmi odolali tlaku FIA a neposunuli začiatok pretekov až na večernú hodinu. Výmenou za potvrdenia zachovania pretekov v Melbourne až do roku 2015 však ustúpili Európe a preteky sa posunuli o 2,5 hodiny na 17.00 h austrálskeho času (8.00 SEČ). Foto: SITA/AP
Veľkú cenu odštartujú v rovnakom čase aj v tomto roku. Napriek končiacemu letu v Austrálii, by sa teploty v Melbourne mali pohybovať len tesne pod 20°C a v Albert Parku by malo byť polojasno, tentoraz bez zrážok.
Práve neochota Austrálčanov prispôsobiť sa pre kľúčovým európskym vysielacím spoločnostiam má na podujatie v Melbourne nepriaznivý ekonomický vplyv. Austrálska VC je už päť rokov stratová a štát Victoria odmieta ďalej niesť bremeno jej organizácie.
Po tohtotýždňovej kontroverzii s Berniem Ecclestoneom, ktorému sa nepáčili postoje predstaviteľov mesta a štátu požadujúce zrušenie pretekov, hrozí nepredĺženie zmluvy na organizovanie VC Austrálie, ktorá expiruje v roku 2015.
Keďže každoročná príprava trate v Albert Parku výrazne zvyšuje náklady usporiadateľov v porovnaní s permanentnými okruhmi, chceli by organizátori postaviť nový okruh v Avalone neďaleko Melbourne a presťahovať od roku 2016 VC Austrálie práve tam.
Veľká cena Austrálie
Dejisko: Albert Park v Melbourne, dĺžka okruhu 5 303 metrov
Dĺžka pretekov: 58 okruhov (307,574 km)
Minuloročný víťaz: Jenson Button (V. Brit) McLaren
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari - 1:24,125 min (2004)
Rekordér v počte víťazstiev - jazdec: Michael Schumacher 4 (2000 - 2002, 2004)
Rekordér v počte víťazstiev - tím: McLaren 10
Divácky rekord: 401 000 (1996)
História: Veľkú cenu Austrálie zaradili do programu MS F1 v roku 1985, keď sa jazdila na mestskom okruhu v
Adelaide ako posledné preteky sezóny. Od roku 1996 sa pretekári stretávajú v Melbourne a v termínovej listine
sa VC Austrálie presunula na začiatok sezóny.
Kuriozita: V roku 1991 sa v Adelaide uskutočnili najkratšie preteky v histórii MS F1, pretože Veľkú
cenu museli prerušiť už po 14 kolách pre silný dážď.
Prehľad posledných víťazov VC Austrálie:
2010 - Jenson Button (V. Brit.) McLaren
2009 - Jenson Button (V. Brit) Brawn GP
2008 - Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2007 - Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2006 - Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 - Giancarlo Fisichella (Tal.) Renault
2004 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2003 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
2002 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
Prehľad majstrov sveta v pretekoch automobilov formuly 1 (1950 - 2010):
Rok / jazdec (krajina) / tím
1950 Giuseppe Farina (Tal.) Alfa Romeo
1951 Juan Manuel Fangio (Arg.) Alfa Romeo
1952 Alberto Ascari (Tal.) Ferrari
1953 Alberto Ascari (Tal.) Ferrari
1954 Juan Manuel Fangio (Arg.) Maserati/Mercedes
1955 Juan Manuel Fangio (Arg.) Mercedes
1956 Juan Manuel Fangio (Arg.) Lancia-Ferrari
1957 Juan Manuel Fangio (Arg.) Maserati
1958 Mike Hawthorn (V. Brit.) Ferrari
1959 Jack Brabham (Aust.) Cooper-Climax
1960 Jack Brabham (Aust.) Cooper-Climax
1961 Phil Hill (USA) Ferrari
1962 Graham Hill (V. Brit.) BRM
1963 Jim Clark (V. Brit.) Lotus-Climax
1964 John Surtees (V. Brit.) Ferrari
1965 Jim Clark (V. Brit.) Lotus-Climax
1966 Jack Brabham (Aust.) Brabham-Repco
1967 Denis Hulme (N. Zel.) Brabham-Repco
1968 Graham Hill (V. Brit.) Lotus-Ford
1969 Jackie Stewart (V. Brit.) Matra-Ford
1970 Jochen Rindt (Aust.) Lotus-Ford
1971 Jackie Stewart (V. Brit.) Tyrell-Ford
1972 Emerson Fittipaldi (Braz.) Lotus-Ford
1973 Jackie Stewart (V. Brit.) Tyrell-Ford
1974 Emerson Fittipaldi (Braz.) McLaren-Ford
1975 Niki Lauda (Rak.) Ferrari
1976 James Hunt (V. Brit.) McLaren-Ford
1977 Niki Lauda (Rak.) Ferrari
1978 Mario Andretti (USA) Lotus-Ford
1979 Jody Scheckter (JAR) Ferrari
1980 Alan Jones (Aust.) Williams-Ford
1981 Nelson Piquet (Braz.) Brabham-Ford
1982 Keke Rosberg (Fín.) Williams-Ford
1983 Nelson Piquet (Braz.) Brabham-BMW
1984 Niki Lauda (Rak.) McLaren-TAG
1985 Alain Prost (Fr.) McLaren-TAG
1986 Alain Prost (Fr.) McLaren-TAG
1987 Nelson Piquet (Braz.) Williams-Honda
1988 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda
1989 Alain Prost (Fr.) McLaren-Honda
1990 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda
1991 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda
1992 Nigel Mansell (V. Brit.) Williams-Renault
1993 Alain Prost (Fr.) Williams-Renault
1994 Michael Schumacher (Nem.) Benetton-Ford
1995 Michael Schumacher (Nem.) Benetton-Renault
1996 Damon Hill (V. Brit.) Williams-Renault
1997 Jacques Villeneuve (Kan.) Williams-Renault
1998 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren-Mercedes
1999 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren-Mercedes
2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2003 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2004 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2005 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2006 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2008 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren-Mercedes
2009 Jenson Button (V. Brit.) Brawn GP-Mercedes
2010 Sebastian Vettel (Nem. ) Red Bull-Renault
Prehľad držiteľov Pohár konštruktérov v majstrovstvách sveta formuly 1 (1959 -2010):
1959 Cooper-Climax, 1960 Cooper-Climax, 1961 Ferrari, 1962 BRM, 1963 Lotus-Climax, 1964 Ferrari, 1965 Lotus-Climax, 1966 Brabham-Repco, 1967 Brabham-Repco, 1968 Lotus-Ford, 1969 Matra-Ford, 1970 Lotus-Ford, 1971 Tyrrell-Ford, 1972 Lotus-Ford, 1973 Lotus-Ford, 1974 McLaren-Ford, 1975 Ferrari, 1976 Ferrari, 1977 Ferrari, 1978 Lotus-Ford, 1979 Ferrari, 1980 Williams-Ford, 1981 Williams-Ford, 1982 Ferrari, 1983 Ferrari, 1984 McLaren-TAG, 1985 McLaren-TAG, 1986 Williams-Honda, 1987 Williams-Honda, 1988 McLaren-Honda, 1989 McLaren-Honda, 1990 McLaren-Honda, 1991 McLaren-Honda, 1992 Williams-Renault, 1993 Williams-Renault, 1994 Williams-Renault, 1995 Benetton-Renault, 1996 Williams-Renault, 1997 Williams-Renault, 1998 McLaren-Mercedes, 1999 Ferrari, 2000 Ferrari, 2001 Ferrari, 2002 Ferrari, 2003 Ferrari, 2004 Ferrari, 2005 Renault, 2006 Renault, 2007 Ferrari, 2008 Ferrari, 2009 Brawn-Mercedes, 2010 Red Bull-Renault
Rekordné prehľady za 61 rokov MS v pretekoch automobilov F1 (1950 - 2010), jazdci a tímy označené * sú stále aktívnymi účastníkmi:
Počet titulov MS - jazdci:
7 - Michael Schumacher* (Nem.)
5 - Juan Manuel Fangio (Arg.)
4 - Alain Prost (Fr.)
3 - Jack Brabham (Austr.), Jackie Stewart (V. Brit.), Niki Lauda (Rak.), Nelson Piquet, Ayrton Senna (obaja Braz.)
Počet jazdeckých titulov MS - tímy:
15 - Ferrari*
12 - McLaren*
7 - Williams*
6 - Lotus
4 - Brabham
Počet víťazstiev v Pohári konštruktérov (udeľuje sa až od roku 1959):
16 - Ferrari*
9 - Williams*
8 - McLaren*
7 - Lotus
2 - Cooper, Brabham, Renault*
Počet odjazdených VC - jazdci:
307 - Rubens Barrichello (Braz.)*
269 - Michael Schumacher* (Nem.)
257 - Riccardo Patrese (Tal.)
247 - David Coulthard (V. Brit.)
238 - Jarno Trulli* (Tal.)
231 - Giancarlo Fisichella (Tal.)
Počet odjazdených VC - tímy:
812 - Ferrari*
685 - McLaren*
539 - Williams*
489 - Lotus
430 - Tyrrell
402 - Brabham
Počet víťazstiev vo VC - jazdci:
91 - Michael Schumacher* (Nem.)
51 - Alain Prost (Fr.)
41 - Ayrton Senna (Braz.)
31 - Nigel Mansell (V. Brit.)
27 - Jackie Stewart (V. Brit.)
26 - Fernando Alonso (Šp.)
Počet víťazstiev vo VC - tímy:
215 - Ferrari*
169 - McLaren*
113 - Williams*
73 - Lotus
35 - Brabham, Renault*
Počet pole positions - jazdci:
68 - Michael Schumacher* (Nem.)
65 - Ayrton Senna (Braz.)
33 - Jim Clark (V. Brit), Alain Prost (Fr.)
32 - Nigel Mansell (V. Brit.)
29 - Juan Manuel Fangio (Arg.)
Počet pole positions - tímy:
205 - Ferrari*
146 - McLaren*
126 - Williams*
102 - Lotus
51 - Renault*
40 - Brabham
Počet najrýchlejších kôl - jazdci:
76 - Michael Schumacher* (Nem.)
41 - Alain Prost (Fr.)
35 - Kimi Räikkönen (Fín.)
30 - Nigel Mansell (V. Brit.)
28 - Jim Clark (V. Brit.)
25 - Mika Häkkinen (Fín.)
Počet najrýchlejších kôl - tímy:
224 - Ferrari*
143 - McLaren*
130 - Williams*
65 - Lotus
43 - Brabham
36 - Benetton
Počet hetrikov (víťazstvo, pole position a najrýchlejšie kolo vo VC):
22 - Michael Schumacher* (Nem.)
11 - Jim Clark (V. Brit.)
9 - Juan Manuel Fangio (Arg.)
8 - Alain Prost (Fr.)
7 - Alberto Ascari (Tal.), Ayrton Senna (Braz.)
Počet Grand Slamov (víťazstvo štart - cieľ, pole position a najrýchlejšie kolo vo VC):
8 - Jim Clark (V. Brit.)
5 - Alberto Ascari (Tal.), Michael Schumacher* (Nem.)
4 - Jackie Stewart (V. Brit.), Ayrton Senna (Braz.), Nigel Mansell (V. Brit.)
Najmladší jazdec štartujúci na VC:
Jaime Alguersuari* (Šp.), 19 rokov a 125 dní
Najstarší jazdec štartujúci na VC:
Louis Chiron (Monako), 55 rokov a 292 dní
Najmladší víťaz VC:
Sebastian Vettel* (Nem.), 21 rokov a 73 dní
Najstarší víťaz štartujúci na VC:
Luigi Fagioli (Tal.), 53 rokov a 22 dní
Najmladší víťaz pole position:
Sebastian Vettel* (Nem.), 21 rokov a 72 dní
Najstarší víťaz pole position:
Nino Farina (Tal.), 47 rokov a 79 dní
Najmladší jazdec s najrýchlejším kolom VC:
Nico Rosberg* (Nem.), 20 rokov a 258 dní