|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. júna 2011
F1: Pred VC Európy Vettel - McLaren 5:2
V nedeľu sa na mestskom okruhu vo Valencii pôjde Veľká cena Európy formuly 1. Tento okruh je pokladaný pre minimálne možnosti predbiehania za jeden z najnudnejších ...
Zdieľať
Prví traja z minulého roka.Foto: SITA/APVALENCIA 22. júna (WEBNOVINY) - V nedeľu sa na mestskom okruhu vo Valencii pôjde Veľká cena Európy formuly 1. Tento okruh je pokladaný pre minimálne možnosti predbiehania za jeden z najnudnejších v seriáli majstrovstiev sveta F1.
Preto o úspechu na ňom rozhodne najmä sobotňajšia kvalifikácia a v nedeľňajších pretekoch stratégia použitia pneumatík, práca mechanikov pri zastávkach v boxoch a technická spoľahlivosť monopostov pri vysokej teplote vzduchu a trate.
Po siedmich pretekoch seriálu majstrovstiev sveta F1 je neohrozene na čele priebežného poradia obhajca titulu Nemec Sebastian Vettel. Dvadsaťtriročný jazdec rakúskeho tímu Red Bull zvíťazil v 5 zo 7 doterajších pretekov. Vettela dokázali poraziť v tomto roku len jazdci tímu McLaren - v Číne Lewis Hamilton, pred dvoma týždňami v upršanom Montreale v infarktovom závere Jenson Button. Vettel má však na čele poradia MS priepastný 60-bodový náskok práve pred svojím posledným premožiteľom Buttonom.
Hamilton dotieral
,
Na rozdiel od ostatných dvoch pretekov v Monaku a Montreale, ktoré boli pre mladého Nemca výzvou k prvému triumfu na týchto tratiach, vo Valencii sa tešil z víťazstva už pred rokom. Vtedy zvíťazil v kvalifikácii a spôsobom štart - cieľ uhájil prvenstvo pred Lewisom Hamiltonom na McLarene, ktorý aj napriek trestu prejazdu boxovou uličkou na Vettela až do konca pretekov nepríjemne dotieral.
Mestský okruh v uliciach prístavu vo Valencii bude tentoraz výzvou pre jazdcov konkurenčného McLarenu, keďže ani Button, ani Hamilton a ani ich súčasný tím tu ešte nezvíťazili. Rovnaký fakt musí frustrovať aj domáceho matadora Fernanda Alonsa. Ten sa na pretekoch, ktoré sa vo Valencii jazdia prakticky len kvôli nemu, dostal do cieľa z troch pokusov iba dvakrát, aj to na nelichotivom 6. a 8. mieste. Navyše aktuálne možnosti jeho monopostu Ferrari mu o lepšom umiestnení aj v tomto roku dovolia len snívať.
Jenson ButtonFoto: SITA/APPrestupový kolotoč sa rozbieha
Kolotoč F1 sa dostáva do obdobia, kedy sa rozhoduje o obsadení kokpitov v jednotlivých tímoch pre budúcu sezónu. Zatiaľ čo Button si víťazstvom v Montreale výrazne zlepšil vyhliadky na ďalší viacročný kontrakt v McLarene, Vettelov tímový kolega Mark Webber zatiaľ svojimi výsledkami nepresvedčil vedenie Red Bullu o oprávnenosti sedieť aj v budúcej sezóne v aktuálne najlepšom aute štartového poľa. Tento voľný kokpit je veľkým lákadlom aj pre Lewisa Hamiltona, ten má však ešte na rok zmluvu v McLarene.
Veľkú dilemu majú aj vo Ferrari. Tímová dvojka Felipe Massa už nemá potrebnú výkonnosť na to, aby mohol byť spoľahlivou podporou pre Fernanda Alonsa na ceste za titulom majstra sveta. Britský bulvár News of the World tento týždeň informoval, že sa predstavitelia Ferrari stretli s Jensonom Buttonom, aby s ním debatovali o spoločnej budúcnosti. Predstava, že by Button, ktorý v posledných troch sezónach ukázal oveľa viac jazdeckého umenia ako Alonso, dobrovoľne "tlačil" Španiela k titulu, je viac zábavná ako reálna.
Preteky vo Valencii bude sprevádzať niekoľko technických noviniek
Na okruhu sa bude dať používať systém pohyblivého krídla DRS pri predbiehaní až na dvoch rovinkách. Už od VC Európy začína platiť zákaz zmeny tzv. mapovania motorov medzi kvalifikáciou a pretekmi. Ide o technológiu, ktorá umožňuje vytváranie výfukových plynov len na zlepšenie aerodynamiky zadného krídla bez zvyšovania výkonu motora, čo pochopiteľne zvyšuje spotrebu aj opotrebovanie agregátu.
Túto technológiu využívali spomedzi tímov najmä Red Bull špeciálne počas kvalifikácií, v ktorých tento tím ešte nepoznal v aktuálnej sezóne premožiteľa.
"Atmosféra v prístave vo Valencii pripomína Monako, len s tým rozdielom, že paddock a garáže sú väčšie. Ide o typický mestský okruh, ktorý však má vysokú priemernú rýchlosť, takže je to ťažké. Potrebujete väčší prítlak v zákrutách a menší na dlhých rovinkách, čo znamená nájsť ten správny kompromis pri nastavení auta. Nie sú tu výjazdové zóny, takže chyba znamená náraz do múra a koniec pretekov. Predbiehanie je veľmi ťažké, jediné vhodné miesto je v zákrute dvanásť. Vlani sa nám tu darilo, mohli by sme mať dobré auto aj tento rok, takže sa na preteky teším," skonštatoval vedúci muž priebežného poradia MS a obhajca minuloročného víťazstva Sebastian Vettel.
"To, že sme v Montreale dokázali poraziť Sebastiana, nás uistilo, že môžeme bojovať o titul. Teším sa na Valenciu. Pred rokom som tu šiel dobré preteky a skončil som tretí. Myslím si, že trať má niektoré zhodné charakteristiky s Monakom či Montrealom, takže som si istý, že tu budeme konkurencieschopní. Otázkou je, či dokážeme v pretekoch prekonať všetky prípadné problémy z kvalifikácie. Ťažko sa tu predbieha. A aj keď na trati budú dve DRS zóny, nemyslím si, že by nám to v pretekoch nejako výrazne pomohlo," skonštatoval víťaz predchádzajúcej VC Kanady a druhý muž priebežného poradia MS Jenson Button.
Fernando AlonsoFoto: AP Photo/Antonio Calanni"Na tomto okruhu v uliciach Valencie som nikdy nemal šťastie. Najmä vlani, keď sme mali výborné auto, no výjazd safety caru v najnevhodnejšom čase ma odsunul až na 8. priečku. Viem, že naši fanúšikovia sa nevedia dočkať nášho prvého víťazstva v sezóne a môžeme ich uistiť, že rovnako sme na tom aj my v našom tíme. V posledných dvoch veľkých cenách sme sa priblížili k víťazstvu. Predovšetkým v Monaku sme boli veľmi blízko. Aj v Kanade sme mali bojovať o stupne víťazov až do konca vzhľadom na to, ako sa nám vydarila kvalifikácia. Teraz sa bude jazdiť na trati, ktorá ma podobný charakter ako v Montreale, takže nevidím dôvod, prečo by sme aj tu nemali byť konkurencieschopní. Autá budeme mať rovnako nastavené ako pred dvoma týždňami, jediným novým momentom budú prvýkrát použité stredne mäkké zmesi pneumatík Pirelli, ktoré budú k dispozícii spolu s mäkkými zmesami," poznamenal na margo VC Valencie domáci jazdec Fernando Alonso.
VC Európy vo Valencii by malo počas celých troch dní sprevádzať teplé a polooblačné počasie. Teploty by sa mali pohybovať tesne pod 30 °C a v oblasti prístavu sa môžu vyskytnúť hmly. Štart je na programe v nedeľu o 14.00 h SELČ.
Veľká cena Európy:
Dejisko: mestský okruh vo Valencii (Španielsko)
Dĺžka okruhu: 5,419 km
Dĺžka pretekov: 308,883 km (57 kôl)
Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
Najrýchlejšie kolo v pretekoch (okruh vo Valencii): 1:38,683 min - Timo Glock (2009)
Najviac víťazstiev - jazdec: 6 - Michael Schumacher
Najviac víťazstiev - tím: 6 - Ferrari
História: čestný titul Veľká cena Európy dostávala už od roku 1923 jedna z veľkých cien na európskych okruhoch. Táto tradícia pretrvávala aj v novodobom seriály MS F1 až do roku 1977. Neskôr ju využil Bernie Ecclestone na obídenie pravidla, ktoré hovorilo o tom, že jedna krajina môže organizovať len jedny preteky F1. Finančný a marketingový potenciál motoristických veľmocí, ako sú Veľká Británia, Španielsko či Nemecko, tak mohol byť lepšie využitý. Prvá VC Európy sa išla v roku 1983 v britskom Brands Hatch, neskôr vystriedala okruhy v britskom Donigtone, španielskom Jereze a nemeckom Nürburgringu, kde sa od roku 1999 v "schumacherovskom" období udržala až do roku 2007. V tomto roku stavil Bernie Ecclestone po odchode Michaelea Schumachera z F1 na marketingový potenciál nového španielskeho šampióna Fernanda Alonsa a podpísal zmluvu s organizátormi vo Valencii až do roku 2014. Nový okruh v prístave vo Valencii naprojektoval staviteľ tratí F1 Nemec Hermann Tilke, dokončili ho v roku 2007 a o rok neskôr privítal VC F1.
Kuriozity:
Súčasťou okruhu je most nad jedným z kanálov v prístave. Na okruhu sa dosahuje jedna z najvyšších maximálnych rýchlostí v celom seriáli MS - až 321 km/h.
Preteky v roku 2009 sa neslávne zapísali do análov F1, keď v nich diváci nevideli jediný predbiehací manéver. Poradie sa menilo len po odstúpení pretekárov a po zastávkach v boxoch. Stalo sa tak prvýkrát od kontroverznej VC USA v roku 2005, v ktorej štartovali len 4 monoposty.
Prehľad posledných víťazov (na okruhu vo Valencii):
2010 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2009 Rubens Barrichello (Braz.) Brawn GP
2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari
Poradie MS (po 7 z 20 pretekov): 1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 161 bodov, 2. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 101, 3. Mark Webber (Aus.) Red Bull 94, 4. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 85, 5. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 69, 6. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 32, 7. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 31, 8. Nick Heidfeld (Nem.) Renault 29, 9. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 26, 10. Nico Rosberg (Mercedes) 26, 11. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 25, 12. Adrian Sutil (Nem.) Force India 8, 13. Sébastien Buemi (Švaj.) Toro Rosso 8, 14. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso 4, 15. Rubens Barrichello (Braz.) Williams 4, 16. Sergio Pérez (Mex.) Sauber 2, 17. Paul Di Resta (V. Brit.) Force India 2
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 255, 2. McLaren 186, 3. Ferrari 101, 4. Renault 60, 5. Mercedes 52, 6. Sauber 27, 7. Toro Rosso 12, 8. Force India 10, 9. Williams 4.
Preto o úspechu na ňom rozhodne najmä sobotňajšia kvalifikácia a v nedeľňajších pretekoch stratégia použitia pneumatík, práca mechanikov pri zastávkach v boxoch a technická spoľahlivosť monopostov pri vysokej teplote vzduchu a trate.
Po siedmich pretekoch seriálu majstrovstiev sveta F1 je neohrozene na čele priebežného poradia obhajca titulu Nemec Sebastian Vettel. Dvadsaťtriročný jazdec rakúskeho tímu Red Bull zvíťazil v 5 zo 7 doterajších pretekov. Vettela dokázali poraziť v tomto roku len jazdci tímu McLaren - v Číne Lewis Hamilton, pred dvoma týždňami v upršanom Montreale v infarktovom závere Jenson Button. Vettel má však na čele poradia MS priepastný 60-bodový náskok práve pred svojím posledným premožiteľom Buttonom.
Hamilton dotieral
,
Na rozdiel od ostatných dvoch pretekov v Monaku a Montreale, ktoré boli pre mladého Nemca výzvou k prvému triumfu na týchto tratiach, vo Valencii sa tešil z víťazstva už pred rokom. Vtedy zvíťazil v kvalifikácii a spôsobom štart - cieľ uhájil prvenstvo pred Lewisom Hamiltonom na McLarene, ktorý aj napriek trestu prejazdu boxovou uličkou na Vettela až do konca pretekov nepríjemne dotieral.
Mestský okruh v uliciach prístavu vo Valencii bude tentoraz výzvou pre jazdcov konkurenčného McLarenu, keďže ani Button, ani Hamilton a ani ich súčasný tím tu ešte nezvíťazili. Rovnaký fakt musí frustrovať aj domáceho matadora Fernanda Alonsa. Ten sa na pretekoch, ktoré sa vo Valencii jazdia prakticky len kvôli nemu, dostal do cieľa z troch pokusov iba dvakrát, aj to na nelichotivom 6. a 8. mieste. Navyše aktuálne možnosti jeho monopostu Ferrari mu o lepšom umiestnení aj v tomto roku dovolia len snívať.
Jenson ButtonFoto: SITA/APPrestupový kolotoč sa rozbieha
Kolotoč F1 sa dostáva do obdobia, kedy sa rozhoduje o obsadení kokpitov v jednotlivých tímoch pre budúcu sezónu. Zatiaľ čo Button si víťazstvom v Montreale výrazne zlepšil vyhliadky na ďalší viacročný kontrakt v McLarene, Vettelov tímový kolega Mark Webber zatiaľ svojimi výsledkami nepresvedčil vedenie Red Bullu o oprávnenosti sedieť aj v budúcej sezóne v aktuálne najlepšom aute štartového poľa. Tento voľný kokpit je veľkým lákadlom aj pre Lewisa Hamiltona, ten má však ešte na rok zmluvu v McLarene.
Veľkú dilemu majú aj vo Ferrari. Tímová dvojka Felipe Massa už nemá potrebnú výkonnosť na to, aby mohol byť spoľahlivou podporou pre Fernanda Alonsa na ceste za titulom majstra sveta. Britský bulvár News of the World tento týždeň informoval, že sa predstavitelia Ferrari stretli s Jensonom Buttonom, aby s ním debatovali o spoločnej budúcnosti. Predstava, že by Button, ktorý v posledných troch sezónach ukázal oveľa viac jazdeckého umenia ako Alonso, dobrovoľne "tlačil" Španiela k titulu, je viac zábavná ako reálna.
Preteky vo Valencii bude sprevádzať niekoľko technických noviniek
Na okruhu sa bude dať používať systém pohyblivého krídla DRS pri predbiehaní až na dvoch rovinkách. Už od VC Európy začína platiť zákaz zmeny tzv. mapovania motorov medzi kvalifikáciou a pretekmi. Ide o technológiu, ktorá umožňuje vytváranie výfukových plynov len na zlepšenie aerodynamiky zadného krídla bez zvyšovania výkonu motora, čo pochopiteľne zvyšuje spotrebu aj opotrebovanie agregátu.
Túto technológiu využívali spomedzi tímov najmä Red Bull špeciálne počas kvalifikácií, v ktorých tento tím ešte nepoznal v aktuálnej sezóne premožiteľa.
"Atmosféra v prístave vo Valencii pripomína Monako, len s tým rozdielom, že paddock a garáže sú väčšie. Ide o typický mestský okruh, ktorý však má vysokú priemernú rýchlosť, takže je to ťažké. Potrebujete väčší prítlak v zákrutách a menší na dlhých rovinkách, čo znamená nájsť ten správny kompromis pri nastavení auta. Nie sú tu výjazdové zóny, takže chyba znamená náraz do múra a koniec pretekov. Predbiehanie je veľmi ťažké, jediné vhodné miesto je v zákrute dvanásť. Vlani sa nám tu darilo, mohli by sme mať dobré auto aj tento rok, takže sa na preteky teším," skonštatoval vedúci muž priebežného poradia MS a obhajca minuloročného víťazstva Sebastian Vettel.
"To, že sme v Montreale dokázali poraziť Sebastiana, nás uistilo, že môžeme bojovať o titul. Teším sa na Valenciu. Pred rokom som tu šiel dobré preteky a skončil som tretí. Myslím si, že trať má niektoré zhodné charakteristiky s Monakom či Montrealom, takže som si istý, že tu budeme konkurencieschopní. Otázkou je, či dokážeme v pretekoch prekonať všetky prípadné problémy z kvalifikácie. Ťažko sa tu predbieha. A aj keď na trati budú dve DRS zóny, nemyslím si, že by nám to v pretekoch nejako výrazne pomohlo," skonštatoval víťaz predchádzajúcej VC Kanady a druhý muž priebežného poradia MS Jenson Button.
Fernando AlonsoFoto: AP Photo/Antonio Calanni"Na tomto okruhu v uliciach Valencie som nikdy nemal šťastie. Najmä vlani, keď sme mali výborné auto, no výjazd safety caru v najnevhodnejšom čase ma odsunul až na 8. priečku. Viem, že naši fanúšikovia sa nevedia dočkať nášho prvého víťazstva v sezóne a môžeme ich uistiť, že rovnako sme na tom aj my v našom tíme. V posledných dvoch veľkých cenách sme sa priblížili k víťazstvu. Predovšetkým v Monaku sme boli veľmi blízko. Aj v Kanade sme mali bojovať o stupne víťazov až do konca vzhľadom na to, ako sa nám vydarila kvalifikácia. Teraz sa bude jazdiť na trati, ktorá ma podobný charakter ako v Montreale, takže nevidím dôvod, prečo by sme aj tu nemali byť konkurencieschopní. Autá budeme mať rovnako nastavené ako pred dvoma týždňami, jediným novým momentom budú prvýkrát použité stredne mäkké zmesi pneumatík Pirelli, ktoré budú k dispozícii spolu s mäkkými zmesami," poznamenal na margo VC Valencie domáci jazdec Fernando Alonso.
VC Európy vo Valencii by malo počas celých troch dní sprevádzať teplé a polooblačné počasie. Teploty by sa mali pohybovať tesne pod 30 °C a v oblasti prístavu sa môžu vyskytnúť hmly. Štart je na programe v nedeľu o 14.00 h SELČ.
Veľká cena Európy:
Dejisko: mestský okruh vo Valencii (Španielsko)
Dĺžka okruhu: 5,419 km
Dĺžka pretekov: 308,883 km (57 kôl)
Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
Najrýchlejšie kolo v pretekoch (okruh vo Valencii): 1:38,683 min - Timo Glock (2009)
Najviac víťazstiev - jazdec: 6 - Michael Schumacher
Najviac víťazstiev - tím: 6 - Ferrari
História: čestný titul Veľká cena Európy dostávala už od roku 1923 jedna z veľkých cien na európskych okruhoch. Táto tradícia pretrvávala aj v novodobom seriály MS F1 až do roku 1977. Neskôr ju využil Bernie Ecclestone na obídenie pravidla, ktoré hovorilo o tom, že jedna krajina môže organizovať len jedny preteky F1. Finančný a marketingový potenciál motoristických veľmocí, ako sú Veľká Británia, Španielsko či Nemecko, tak mohol byť lepšie využitý. Prvá VC Európy sa išla v roku 1983 v britskom Brands Hatch, neskôr vystriedala okruhy v britskom Donigtone, španielskom Jereze a nemeckom Nürburgringu, kde sa od roku 1999 v "schumacherovskom" období udržala až do roku 2007. V tomto roku stavil Bernie Ecclestone po odchode Michaelea Schumachera z F1 na marketingový potenciál nového španielskeho šampióna Fernanda Alonsa a podpísal zmluvu s organizátormi vo Valencii až do roku 2014. Nový okruh v prístave vo Valencii naprojektoval staviteľ tratí F1 Nemec Hermann Tilke, dokončili ho v roku 2007 a o rok neskôr privítal VC F1.
Kuriozity:
Súčasťou okruhu je most nad jedným z kanálov v prístave. Na okruhu sa dosahuje jedna z najvyšších maximálnych rýchlostí v celom seriáli MS - až 321 km/h.
Preteky v roku 2009 sa neslávne zapísali do análov F1, keď v nich diváci nevideli jediný predbiehací manéver. Poradie sa menilo len po odstúpení pretekárov a po zastávkach v boxoch. Stalo sa tak prvýkrát od kontroverznej VC USA v roku 2005, v ktorej štartovali len 4 monoposty.
Prehľad posledných víťazov (na okruhu vo Valencii):
2010 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2009 Rubens Barrichello (Braz.) Brawn GP
2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari
Poradie MS (po 7 z 20 pretekov): 1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 161 bodov, 2. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 101, 3. Mark Webber (Aus.) Red Bull 94, 4. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 85, 5. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 69, 6. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 32, 7. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 31, 8. Nick Heidfeld (Nem.) Renault 29, 9. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 26, 10. Nico Rosberg (Mercedes) 26, 11. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 25, 12. Adrian Sutil (Nem.) Force India 8, 13. Sébastien Buemi (Švaj.) Toro Rosso 8, 14. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso 4, 15. Rubens Barrichello (Braz.) Williams 4, 16. Sergio Pérez (Mex.) Sauber 2, 17. Paul Di Resta (V. Brit.) Force India 2
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 255, 2. McLaren 186, 3. Ferrari 101, 4. Renault 60, 5. Mercedes 52, 6. Sauber 27, 7. Toro Rosso 12, 8. Force India 10, 9. Williams 4.