![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
21. apríla 2015
F. Fröbel vytvoril koncepciu materskej školy, prvú založil v roku 1840
Už takmer výlučne rómske deti udržujú chod základnej a materskej školy v obci Hrnčiarska Ves v okrese Poltár. Kým ešte v 90. rokoch uplynulého storočia boli tieto deti v škole v menšine, dnes tvoria až 98 % zo 62 žiakov. Do obnovy ...
Zdieľať

Friedrich Wilhelm August Fröbel (1782-1852) sa narodil ako šieste dieťa v rodine evanjelického farára Johanna Jakoba Fröbela a jeho manželky Jacobiny Eleonory Friederiky Fröbelovej. Friedrich Fröbel už v útlom detstve osirel, matka mu zomrela, keď mal šesť mesiacov. Výrazne ho to poznačilo na celý život, lebo od malička bol odkázaný na seba. Nevlastná matka totiž o neho nejavila veľmi záujem.
Okrem skorej straty matky jeho detstvo a mladosť poznačila láska k prírode a viera v Boha. Pre Fröbela bol Boh nielen základom každej bytosti, ale aj základný a posledný cieľ každého ľudského snaženia a konania. Nadobudol hlboké presvedčenie, že človeka zásadne ovplyvňuje výchova. Práve výchova má v človeku rozvinúť jeho osobnosť v súlade s Bohom a s prírodou. Fröbel na prechádzkach po poliach a v lese uvažoval o tajomstvách prírody.
Postupom času spozoroval, že pre rozvoj dieťaťa je nanajvýš dôležité obdobie od troch do siedmich rokov života. Vytvoril koncepciu materskej školy venujúcej sa výchove detí v tom veku. Nemecké zložené slovo Kindergarten (detská záhrada, záhrada pre deti) neskôr do svojho jazyka prevzali mnohé krajiny, v ktorých sa systém škôlky začal rozvíjať.
Prvú materskú školu založil v roku 1840 v Blankenburgu. Deti v rovnakom veku sa tam pod vedením vychovávateliek hrali a zamestnávali najmä hračkami, ktoré vytvoril sám Fröbel. Išlo o drevené stavebnice, tvarovo pozostávali z kociek, hranolov, gúľ a valcov rôznych veľkostí. Podobné hračky vytvoril aj pre mladšie deti. Odvtedy až doteraz sa v mnohých deťoch práve cez hru načrtávajú technické, bádateľské a ďalšie schopnosti. Ide o dnes už známy princíp učenia hrou. Z viacerých detí sa neskôr stali vedci, výskumníci, novátori, tvoriví ľudia. Medzi takých napríklad patrí aj americký architekt Frank Lloyd Wright (1867-1959), zakladateľ modernej architektúry, čerpajúci inšpiráciu z kubických hračiek, vytvorených Fröbelom. O Wrightovom talente svedčí napríklad aj Guggenheimovo múzeum v New Yorku.
Ďalšou dôležitou činnosťou v materskej škole boli spoločné hry a tanec. Pri nich sa rozvíja vzájomná komunikácia. Ďalej práca v záhradke, ktorou sa vytváral vzťah k prírode. Fröbel prikladal veľký význam aj vyjadrovaniu pozitívneho vzťahu rodičov a vychovávateľov k deťom.
Fröbelove názory na výchovu sa rýchlo rozšírili aj mimo európsky kontinent. Na základe jeho učenia vytvorili v roku 1861 prvú škôlku v Amerike.
Ako je táto inštitúcia pre človeka dôležitá aj v súčasnosti, vyjadril okrem iných i americký spisovateľ Robert Fulghum. Podľa neho sa všetko dôležité pre život naučíme práve v materskej škôlke.
V súčasnosti v Nemecku Fröbelovo meno nesú viaceré základné i stredné školy a gymnáziá. V Bad Blankenburgu existuje Fröbelovo múzeum a mesto Oberweissbach sa označuje za "Fröbelstadt".
Zdroje: http://paed.com/froebel, www.encyclopedia.com, www.oberweissbach.de, www.britannica.com, ww.newworldencyclopedia.org, www.kindergartenpaedagogik.de, www.friedrichfroebel.com, www.froebelweb.org, www.bad-blankenburg.de, www.froebelsociety.de, www.intfroebelsoc.org, http://froebel-museum.de, www.froebelkindergarten-hechendorf.de
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR