|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. novembra 2013
Expertka zdôrazňuje dôležitosť verbálnej i neverbálnej komunikácie
Mikrofóny/Ilustračné foto.
Zdieľať
Mikrofóny/Ilustračné foto. Foto: TASR/Michal Svítok
Bratislava 15. novembra (TASR) - Vzťah médií s protagonistami súťažných výkonov vo svete športu bol vždy komplikovaný. Nárastom vplyvu nových médií situácia ešte viac nabrala na neprehľadnosti a to nielen na úrovni bulvárnej žurnalistiky. Informácie sú čoraz rýchlejšie, je ich viac a táto mašinéria akosi prirodzene tvorí aj viac nepresností, či menej šťastných formulácií a obsahových kontextov. Automaticky sa v niektorých sférach vytvára ešte väčšia bariéra medzi oboma tábormi a to medzi nimi ešte vibruje postreh, reakcia, názor fanúšika, laickej i odbornej verejnosti. Nie vždy je vytvorená báza na komplexné pochopenie daného problému, či sporu. Na druhej strane je tu problematika prístupu športovcov a ich okolia ku komunikácii s médiami.
Komunikácia už dávno nie je len prostriedkom, ktorý slúži na výmenu informácií, tvrdí PhDr. Bernardína Borsíková, PhD., z Fakulty masmediálne komunikácie trnavskej Univerzity Sv. Cyrila a Metoda. Podľa nej sa postupne rozvinula do podoby modernej multifunkčnej disciplíny, ktorej úlohou je presvedčiť, predať a vytvoriť novú hodnotu: "V marketingovej komunikácii ide predovšetkým o Public relations - vytváranie a pestovanie dobrých vzťahov s verejnosťou prostredníctvom priaznivej publicity, ktorá zvýrazňuje dobrý imidž a potiera škodlivé informácie," konštatovala pre TASR.
Borsíková zdôrazňuje, že vo svete športu sú médiá významným sprostredkovateľom informácií a zároveň mienkotvorným činiteľom. Pravidelná komunikácia a budovanie dobrých vzťahov športových klubov a individuálnych športovcov s novinármi zaujímajúcimi sa o danú problematiku vedie k výslednej publicite. O tom, či sa informácia objaví v médiu, a v akom znení a obsahu, rozhoduje novinár a jeho médium: "Produktom mediálnej komunikácie však nie je len spravodajstvo, ale patria sem aj spoty, napríklad informácie o športovom klube, alebo športovcovi, ďalej oznamy o pripravovaných športových podujatiach, personálnych zmenách v kluboch a tímoch , sponzoring, ale aj rozhovor vhodný na prezentáciu klubu, či jednotlivca.
Odborníčka v oblasti marketingovej komunikácie upozorňuje, že práve rozhovor býva často "kameňom úrazu", keďže dynamika prostredia športu spôsobuje nepripravenosť respondenta, čo môže značne poškodiť jeho imidž: ""Čoraz viac sa dostáva do popredia nevyhnutnosť prípravy nielen v príslušnej športovej disciplíne, ale aj v oblasti komunikácie s médiami. Základom pre zvládnutie aj tejto disciplíny športovcami môžu byť etické a komunikačné kódexy športových klubov, ale aj tréningy komunikácie. Práve v situáciách, keď významnú úlohu zohrávajú emócie, je okrem verbálnej, teda slovnej komunikácie dôležitá pripravenosť na zvládnutie neverbálnej komunikácie, teda zásadná je aj mimika, gestá, pohľady, kinezika, gestika. ""
Borsíková si myslí, že pre efektívnu mediálnu komunikáciu by malo aj vo svete športu platiť niekoľko základných pravidiel - pravidlo pravdivosti, pravidlo jasnosti a pravidlo jednoty slova a činu: "Dodržanie týchto pravidiel, ako aj výborné komunikačné schopnosti môžu často aj z menej talentovaného športovca urobiť 'hviezdu' a naopak. Vo svete športu práve hviezdy majú svoju vysokú trhovú hodnotu a ak ide o kolektívne športy, významne prispievajú aj k budovaniu značky svojho klubu. Vyplatí sa preto investovať do cieľavedomého formovania mediálnych hviezd z radov športovcov, pretože sú konštruktom, ktorý priťahuje publikum a prináša komerčný zisk. Zároveň personifikujú konkrétny klub, alebo športové odvetvie, čím opäť prinášajú zisk prostredníctvom zvyšovania trhovej hodnoty týchto subjektov."
Športové podujatia sú miestom identifikácie sa veľkej skupiny ľudí so svojimi športovými hrdinami. "Je to dosť veľký dôvod na to, aby tlačové konferencie, rozhovory so športovcami a ich trénermi neboli poznačené neprofesionalitou v oblasti komunikácie," hovorí Borsíkova s poukázaním na prípady nepripravenosti respondentov, neochoty odpovedať na otázky novinárov, arogantnosťou, či inými nevhodnými postojmi: "Čím skôr bude venovaná adekvátna pozornosť komunikácii s médiami vo svete športu, tým väčší úžitok to prinesie všetkým zainteresovaným stranám."
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR