|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. augusta 2014
Exminister Jurzyca: Školstvo ohrozuje sedem hlavných rizík
Školstvo ohrozuje sedem hlavných rizík, tvrdí poslanec ...
Zdieľať
Rozpočet ministerstva školstva je odklonom od praktík krajín s najvyššou kvalitou života, myslí si bývalý minister školstva Eugen Jurzyca.BRATISLAVA 23. augusta (WEBNOVINY) - Školstvo ohrozuje sedem hlavných rizík, tvrdí poslanec Národnej rady SR a bývalý minister školstva Eugen Jurzyca (SDKÚ-DS). Medzi tieto riziká v prvom rade patrí centralistické plánovanie vzdelávacích odborov a kapacít škôl.
Rizikom je, že sa strednodobo nevyužívajú možnosti na zvýšenie platov učiteľov. Tretím rizikom je nevyužívanie merania kvality v školstve na správne informovanie verejnosti a následne i to, že sa nepracuje na znižovaní rozdielov medzi základnými školami.
Za riziká v školstve Jurzyca považuje i malú transparentnosť, nekorigovanie nesprávnych informácií o školstve a napokon i to, že dvaja ministri tejto vlády priamo menili texty v učebniciach a učebných pomôckach, konkrétne v šlabikári a jednej učebnej pomôcke.
Plán Pellegriniho vraj nebude stačiť
Ako ďalej konkretizoval na stredajšej tlačovej besede Eugen Jurzyca (SDKÚ-DS), školy by mali pripravovať absolventov v prostredí so správne stanovenými normatívmi a zároveň v prostredí, kde je dostatok informácií o kvalite vzdelávania na jednotlivých školách.
Plán ministra školstva Petra Pellegriniho (Smer-SD) na šetrenie v rámci rezortu, ktoré má pokryť zvyšovanie platov učiteľov, nie je podľa Jurzycu postačujúci. Situáciu učiteľov možno zmeniť len tým, že dá viac štát. Zároveň treba na zvýšenie platov učiteľov využívať eurofondy. Jurzyca si myslí, že meranie kvality vzdelávania a zverejňovanie týchto výsledkov je zanedbávané.
Len s kvalitným meraním úrovne školstva si spoločnosť uvedomí, že lepšie financované školy sú pre štát prínosnejšie, ako školy zápasiace s nedostatkom financií. Verejnosť pochopí, na čo je dobré dávať na školy. Bez kvalitného systému zisťovania skutočného stavu v školstve podľa Jurzycu nemožno napríklad zvýšiť zamestnanosť absolventov.
Základné školy na okraji záujmu
Exminister školstva kritizuje nezáujem o základné školy, o riešenie veľkých rozdielov medzi nimi a meranie ich kvality. Z prvých slov nového šéfa rezortu však má Jurzyca pocit, že Pellegrini má chuť sa do toho pustiť, porovnať študijné výsledky, testovania žiakov základných škôl. Zároveň treba však mať plán, čo s tými najhoršími školami, upozorňuje Eugen Jurzyca. Jedným z nápadov je, aby učitelia z najlepších škôl chodili na stáže na problematické školy.
Základné školy ako odrazový mostík pre ďalšie vyššie vzdelávanie ostávajú na pokraji záujmu. Ministerstvo sa podľa Jurzycu v poslednom období málo snažilo o otvorenú komunikáciu s verejnosťou. Málo sa tiež venovalo vyvracaniu, resp. korigovaniu nesprávnych informácií o školstve. Následkom je prijímanie nesprávnych rozhodnutí, rozhodnutí na základe mylných alebo nesprávnych informácií.
Jurzyca je proti zmenám textov v učebniciach a učebných pomôckach priamo ministrami. Ako Jurzyca konkretizoval pre SITA, konkrétne má na mysli úpravu textu v šlabikári bývalým ministrom Dušanom Čaplovičom (Smer-SD) a zmenu v obsahu pracovného zošita na etickú výchovu pre 4. ročník ZŠ Čaplovičovým nástupcom Petrom Pellegrinim (Smer-SD).
Odklon od krajín s vysokou kvalitou života
Ak minister zmení text v učebnici, pre školstvo to znamená, že sa nemá púšťať do kontroverzných tém, myslí si. Bývalý minister školstva Jurzyca pritom hodnotí prvé vyjadrenia nového ministra školstva Petra Pellegriniho (Smer-SD) ako sympatické. Pri ich realizácii však vidí aj riziká politické, technické a legislatívne. Ak chce Pellegrini uskutočniť všetko to, čo avizuje, mal by mať už vypracované legislatívne návrhy, dodal pre agentúru SITA Eugen Jurzyca.
S odborármi Pellegrini zatiaľ nerokoval
Rozpočet rezortu školstva pre roky 2014 a 2015 sa presne porovnať nedá, sú to však podobné sumy, povedal počas stredajšieho rokovania vlády pre médiá minister školstva Peter Pellegrini. Vysvetlil to tým, že v roku 2015 je časť prostriedkov na školstvo v kapitole ministerstva vnútra, prostredníctvom ktorého ich dostávajú samosprávy.
Pripomenul, že o definitívnej podobe rozpočtu pre rok 2015 môže ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu rokovať s ministerstvom financií do 15. októbra. "Budeme ministerstvo financií žiadať, aby nám vyšlo v ústrety, minimálne na zvýšenie platov učiteľov, pretože takto zostavený rozpočet neumožňuje v roku 2016 zvýšenie platov," povedal Pellegrini, ktorý zatiaľ s odborármi podrobne o rozpočte nerokoval.
Učitelia si privyrábajú
Ak bude zvýšenie platov učiteľov, tak to podľa Pellegriniho bude od 1. januára 2015. "Ak nájdeme spôsob, ako sa vyrovnať s dlhovou brzdou v samospráve, ak nájdeme prostriedky, ja by som bol rád, keby sme pokračovali aspoň v takom tempe zvyšovania platov, ako tomu bolo posledné dva roky," doplnil. V súčasnosti je veľa učiteľov zapojených do projektov štrukturálnych fondov a tým si privyrábajú.
Pellegrini bude rád, ak aj "ďalšie programovacie obdobie 2014 - 2020 bude primárne zamerané na posilnenie škôl. Hlavne, aby sme výkony a pomoc objednávali nie u externých agentúr, ale primárne u učiteľov, čo by mohlo pomôcť zvýšiť platy učiteľov tým, že si privyrobia cez štrukturálne fondy". Podľa Pellegriniho o zvyšovaní platov cez eurofondy treba hovoriť veľmi citlivo a asi by to neprešlo ani cez Európsku komisiu. Skôr je to možnosť privyrobenia.
Rozpočet ministerstva školstva je odklonom od praktík krajín s najvyššou kvalitou života, zhodnotil Jurzyca návrh rozpočtu ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu na budúci rok. Školstvo by v roku 2015 malo hospodáriť so sumou 1,465 miliardy eur.
Táto čiastka je v porovnaní s odhadovaným stavom rozpočtu na tento rok približne o 100 miliónov eur nižšia. Vyplýva to z prvého návrhu štátneho rozpočtu na rok 2015, ktorý zverejnilo ministerstvo financií. Prostriedky zo štátneho rozpočtu predstavujú 1,032 miliardy eur, zo štrukturálnych fondov 433 miliónov eur.
Výdavky kapitoly na rok 2015 oproti schválenému rozpočtu roku 2014 klesajú o 16,6 milióna eur. Na regionálne školstvo je na budúci rok v návrhu vyčlenených 462,630 milióna eur, na vysoké školy 455,804 milióna, na šport 42,878 milióna eur. S nižším navrhovaným rozpočtom pre školstvo školské odbory nesúhlasia. Návrh analyzujú a berú ho ako prvý návrh. Veria, že do školstva napokon poputuje v roku 2015 viac peňazí, odborári to budú žiadať od členov vlády.
Rizikom je, že sa strednodobo nevyužívajú možnosti na zvýšenie platov učiteľov. Tretím rizikom je nevyužívanie merania kvality v školstve na správne informovanie verejnosti a následne i to, že sa nepracuje na znižovaní rozdielov medzi základnými školami.
Za riziká v školstve Jurzyca považuje i malú transparentnosť, nekorigovanie nesprávnych informácií o školstve a napokon i to, že dvaja ministri tejto vlády priamo menili texty v učebniciach a učebných pomôckach, konkrétne v šlabikári a jednej učebnej pomôcke.
Plán Pellegriniho vraj nebude stačiť
Ako ďalej konkretizoval na stredajšej tlačovej besede Eugen Jurzyca (SDKÚ-DS), školy by mali pripravovať absolventov v prostredí so správne stanovenými normatívmi a zároveň v prostredí, kde je dostatok informácií o kvalite vzdelávania na jednotlivých školách.
Plán ministra školstva Petra Pellegriniho (Smer-SD) na šetrenie v rámci rezortu, ktoré má pokryť zvyšovanie platov učiteľov, nie je podľa Jurzycu postačujúci. Situáciu učiteľov možno zmeniť len tým, že dá viac štát. Zároveň treba na zvýšenie platov učiteľov využívať eurofondy. Jurzyca si myslí, že meranie kvality vzdelávania a zverejňovanie týchto výsledkov je zanedbávané.
Len s kvalitným meraním úrovne školstva si spoločnosť uvedomí, že lepšie financované školy sú pre štát prínosnejšie, ako školy zápasiace s nedostatkom financií. Verejnosť pochopí, na čo je dobré dávať na školy. Bez kvalitného systému zisťovania skutočného stavu v školstve podľa Jurzycu nemožno napríklad zvýšiť zamestnanosť absolventov.
Základné školy na okraji záujmu
Exminister školstva kritizuje nezáujem o základné školy, o riešenie veľkých rozdielov medzi nimi a meranie ich kvality. Z prvých slov nového šéfa rezortu však má Jurzyca pocit, že Pellegrini má chuť sa do toho pustiť, porovnať študijné výsledky, testovania žiakov základných škôl. Zároveň treba však mať plán, čo s tými najhoršími školami, upozorňuje Eugen Jurzyca. Jedným z nápadov je, aby učitelia z najlepších škôl chodili na stáže na problematické školy.
Základné školy ako odrazový mostík pre ďalšie vyššie vzdelávanie ostávajú na pokraji záujmu. Ministerstvo sa podľa Jurzycu v poslednom období málo snažilo o otvorenú komunikáciu s verejnosťou. Málo sa tiež venovalo vyvracaniu, resp. korigovaniu nesprávnych informácií o školstve. Následkom je prijímanie nesprávnych rozhodnutí, rozhodnutí na základe mylných alebo nesprávnych informácií.
Jurzyca je proti zmenám textov v učebniciach a učebných pomôckach priamo ministrami. Ako Jurzyca konkretizoval pre SITA, konkrétne má na mysli úpravu textu v šlabikári bývalým ministrom Dušanom Čaplovičom (Smer-SD) a zmenu v obsahu pracovného zošita na etickú výchovu pre 4. ročník ZŠ Čaplovičovým nástupcom Petrom Pellegrinim (Smer-SD).
Odklon od krajín s vysokou kvalitou života
Ak minister zmení text v učebnici, pre školstvo to znamená, že sa nemá púšťať do kontroverzných tém, myslí si. Bývalý minister školstva Jurzyca pritom hodnotí prvé vyjadrenia nového ministra školstva Petra Pellegriniho (Smer-SD) ako sympatické. Pri ich realizácii však vidí aj riziká politické, technické a legislatívne. Ak chce Pellegrini uskutočniť všetko to, čo avizuje, mal by mať už vypracované legislatívne návrhy, dodal pre agentúru SITA Eugen Jurzyca.
S odborármi Pellegrini zatiaľ nerokoval
Rozpočet rezortu školstva pre roky 2014 a 2015 sa presne porovnať nedá, sú to však podobné sumy, povedal počas stredajšieho rokovania vlády pre médiá minister školstva Peter Pellegrini. Vysvetlil to tým, že v roku 2015 je časť prostriedkov na školstvo v kapitole ministerstva vnútra, prostredníctvom ktorého ich dostávajú samosprávy.
Pripomenul, že o definitívnej podobe rozpočtu pre rok 2015 môže ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu rokovať s ministerstvom financií do 15. októbra. "Budeme ministerstvo financií žiadať, aby nám vyšlo v ústrety, minimálne na zvýšenie platov učiteľov, pretože takto zostavený rozpočet neumožňuje v roku 2016 zvýšenie platov," povedal Pellegrini, ktorý zatiaľ s odborármi podrobne o rozpočte nerokoval.
Učitelia si privyrábajú
Ak bude zvýšenie platov učiteľov, tak to podľa Pellegriniho bude od 1. januára 2015. "Ak nájdeme spôsob, ako sa vyrovnať s dlhovou brzdou v samospráve, ak nájdeme prostriedky, ja by som bol rád, keby sme pokračovali aspoň v takom tempe zvyšovania platov, ako tomu bolo posledné dva roky," doplnil. V súčasnosti je veľa učiteľov zapojených do projektov štrukturálnych fondov a tým si privyrábajú.
Pellegrini bude rád, ak aj "ďalšie programovacie obdobie 2014 - 2020 bude primárne zamerané na posilnenie škôl. Hlavne, aby sme výkony a pomoc objednávali nie u externých agentúr, ale primárne u učiteľov, čo by mohlo pomôcť zvýšiť platy učiteľov tým, že si privyrobia cez štrukturálne fondy". Podľa Pellegriniho o zvyšovaní platov cez eurofondy treba hovoriť veľmi citlivo a asi by to neprešlo ani cez Európsku komisiu. Skôr je to možnosť privyrobenia.
Rozpočet ministerstva školstva je odklonom od praktík krajín s najvyššou kvalitou života, zhodnotil Jurzyca návrh rozpočtu ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu na budúci rok. Školstvo by v roku 2015 malo hospodáriť so sumou 1,465 miliardy eur.
Táto čiastka je v porovnaní s odhadovaným stavom rozpočtu na tento rok približne o 100 miliónov eur nižšia. Vyplýva to z prvého návrhu štátneho rozpočtu na rok 2015, ktorý zverejnilo ministerstvo financií. Prostriedky zo štátneho rozpočtu predstavujú 1,032 miliardy eur, zo štrukturálnych fondov 433 miliónov eur.
Výdavky kapitoly na rok 2015 oproti schválenému rozpočtu roku 2014 klesajú o 16,6 milióna eur. Na regionálne školstvo je na budúci rok v návrhu vyčlenených 462,630 milióna eur, na vysoké školy 455,804 milióna, na šport 42,878 milióna eur. S nižším navrhovaným rozpočtom pre školstvo školské odbory nesúhlasia. Návrh analyzujú a berú ho ako prvý návrh. Veria, že do školstva napokon poputuje v roku 2015 viac peňazí, odborári to budú žiadať od členov vlády.