|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. marca 2011
Exekúcia dlhu Frucony by bola podľa opozície retroaktívna
Kauza neuhradenej časti spotrebných daní spoločnosťou Frucona spôsobuje problémy aj zákonodarcom. Potvrdilo to aj rokovanie parlamentného finančného výboru o prezidentom vetovanej novele zákona o ...
Zdieľať
BRATISLAVA 16. marca (WEBNOVINY) - Kauza neuhradenej časti spotrebných daní spoločnosťou Frucona spôsobuje problémy aj zákonodarcom. Potvrdilo to aj rokovanie parlamentného finančného výboru o prezidentom vetovanej novele zákona o štátnej pomoci. Ňou chcela vláda dosiahnuť efektívnu vymožiteľnosť týchto prostriedkov od košickej firmy, čo prezident považuje za retroaktívny postup. S tým sa stotožňujú aj poslanci súčasnej opozície a ako uviedol počas rokovania výboru Jozef Burian zo Smeru-SD, ak sa predložené znenie schváli bez zmien navrhovaných prezidentom, je namieste pochybovať o Slovensku ako právnom štáte.
Ministerstvo financií ako predkladateľ návrhu však má na vec opačný pohľad. Tvrdí, že doterajšie rozhodnutia slovenských súdov, ktoré mali potvrdiť oprávnenosť vyrovnania daňového úradu s Fruconou, a teda dohodu zníženia daňovej povinnosti, nebrali vôbec do úvahy skutočnosť, že o tom, čo je štátna pomoc, môže rozhodnúť iba Európska komisia. Podľa štátneho tajomníka ministerstva Branislava Ďurajku je pre rezort smerodajné rozhodnutie Európskeho súdneho dvora z minulého roku, ktoré je právoplatné a potvrdilo, že Slovensko poskytlo úľavou na spotrebnej dani neoprávnenú štátnu pomoc. "Ak Slovenská republika túto neoprávnenú štátnu pomoc nevymôže, bude platiť sankcie, ktoré narastajú každým dňom,“ povedal počas rokovania výboru. O retroaktivite nemôže byť podľa neho reč, keďže európske práve pre Slovensko platilo už od jeho vstupu do únie.
Osud novely zákona o štátnej pomoci tak je nateraz otázny. Určité pochybnosti totiž vyjadrili aj niektorí zástupcovia koalície. Výsledkom tak je, že výbor napokon uznesenie k prezidentovým námietkam o retroaktivite neprijal, keď opozícia hlasovala za a koaliční poslanci až na jedného, ktorý prezidentom navrhované zmeny nepodporil, sa hlasovania zdržali. Osud novely tak bude v rukách pléna Národnej rady SR, bez odporučenia gestorského finančného výboru. Otázniky však zrejme neskončia ani po prípadnom prelomení prezidentovho veta. "V konečnom dôsledku bude ústavný súd rozhodovať o tom, či to je retroaktívne alebo nie, lebo sa to určite podá na ústavný súd,“ povedal Burian.
V celej novele sa pritom priamo názov spoločnosti Frucona nikde nespomína, ministerstvo financií však otvorene hovorí, že jej cieľom je okrem napravenia stavu do budúcnosti práve aj vymoženie pohľadávky voči Frucone. Novela totiž navrhuje, aby bola štátna pomoc označená Európskou komisiou za neoprávnenú exekučným titulom.
Štát chce novelou zákona o štátnej pomoci od firmy Frucona dosiahnuť urýchlené vrátenie neoprávnenej štátnej pomoci, a tým sa vyhnúť možnej pokute zo strany Európskej komisie. Keby parlament neprijal túto novelu zákona, Slovenská republika môže podľa ministra financií Ivana Mikloša utrpieť značné hospodárske škody. Ako vyplýva z rozsudku Súdneho dvora Európskej únie, "Slovenská republika nepredložila dostatočné dôkazy, na základe ktorých by sa dalo domnievať, že v stanovenej lehote podnikla všetky kroky, ktoré boli v jej kompetencii, na vymoženie nezákonnej pomoci". Slovensko preto musí uhradiť všetky trovy vyplývajúce zo súdneho konania. Súdny dvor v rozsudku uviedol, že opatrenia prijaté príslušnými slovenskými orgánmi neviedli k okamžitému a účinnému vymoženiu protiprávnej pomoci, keďže ani 29 mesiacov od oznámenia rozhodnutia komisie Slovensko pomoc nevymohlo. Okrem toho sa Súdny dvor domnieva, že "Slovenská republika dostatočne neuviedla, prečo nepoužila aj ďalšie procesné prostriedky podľa vnútroštátneho práva, ktoré má k dispozícii a ktorých dôsledné uplatnenie by umožnilo vymoženie spornej pomoci."
Akciová spoločnosť Frucona Košice v roku 2004 informovala košický daňový úrad, že nebude môcť uhradiť svoje daňové záväzky v plnej výške, ale len do 35 percent. Následne Frucona podala na krajský košický súd oznámenie na začatie vyrovnávacieho konania, v ktorom navrhla vyrovnanie vo výške 35 percent. Návrh sa týkal vyrovnania dlhu 644,6 milióna vtedajších slovenských korún, z ktorého prevažnú časť tvorili daňové nedoplatky, najmä na spotrebnej dani z liehu. Košický daňový úrad aj košický krajský súd akceptovali návrh spoločnosti Frucona a dlh jej odpustili. Komisia vo svojom rozhodnutí z roku 2007 konštatovala, že opatrenia, ktoré Slovensko vykonalo v prospech košickej spoločnosti, predstavujú štátnu pomoc a že táto pomoc nie je zlučiteľná so spoločným trhom. Daňový úrad vyzval Fruconu na vrátenie pomoci, no spoločnosť nereagovala. Preto proti nej 21. júna 2006 podal žalobu na Okresnom súde Košice II na vymáhanie pomoci s cieľom zrušiť účinky uznesenia súdu o potvrdení vyrovnania.
Európska komisia evidovala podnet týkajúci sa neoprávnenej pomoci poskytnutej spoločnosti Frucona od októbra 2004. Komisia prijala rozhodnutie o tom, že Slovensko schválením vyrovnania poskytlo neoprávnene štátnu pomoc 416,6 milióna slovenských korún. To podľa komisie bolo nezlučiteľné s vnútorným trhom. Spoločnosť Frucona sa proti rozhodnutiu Komisie odvolala a žiadala jej rozhodnutie zrušiť. Začiatkom decembra minulého roka Súdny dvor Európskej únie úplne zamietol žalobu spoločnosti Frucona voči rozhodnutiu komisie, ktorú zároveň zaviazal aj na náhradu trov konania.
Spoločnosť Frucona sa zaoberá produkciou alkoholických a nealkoholických nápojov, sirupov, sterilizovanej zeleniny a ovocia a octu. Súčasná akciová spoločnosť Frucona vznikla v roku 1995. Podľa výpisu z Obchodného registra SR eviduje základne imanie vo výške 1,361 mil. eur.
Ministerstvo financií ako predkladateľ návrhu však má na vec opačný pohľad. Tvrdí, že doterajšie rozhodnutia slovenských súdov, ktoré mali potvrdiť oprávnenosť vyrovnania daňového úradu s Fruconou, a teda dohodu zníženia daňovej povinnosti, nebrali vôbec do úvahy skutočnosť, že o tom, čo je štátna pomoc, môže rozhodnúť iba Európska komisia. Podľa štátneho tajomníka ministerstva Branislava Ďurajku je pre rezort smerodajné rozhodnutie Európskeho súdneho dvora z minulého roku, ktoré je právoplatné a potvrdilo, že Slovensko poskytlo úľavou na spotrebnej dani neoprávnenú štátnu pomoc. "Ak Slovenská republika túto neoprávnenú štátnu pomoc nevymôže, bude platiť sankcie, ktoré narastajú každým dňom,“ povedal počas rokovania výboru. O retroaktivite nemôže byť podľa neho reč, keďže európske práve pre Slovensko platilo už od jeho vstupu do únie.
Osud novely zákona o štátnej pomoci tak je nateraz otázny. Určité pochybnosti totiž vyjadrili aj niektorí zástupcovia koalície. Výsledkom tak je, že výbor napokon uznesenie k prezidentovým námietkam o retroaktivite neprijal, keď opozícia hlasovala za a koaliční poslanci až na jedného, ktorý prezidentom navrhované zmeny nepodporil, sa hlasovania zdržali. Osud novely tak bude v rukách pléna Národnej rady SR, bez odporučenia gestorského finančného výboru. Otázniky však zrejme neskončia ani po prípadnom prelomení prezidentovho veta. "V konečnom dôsledku bude ústavný súd rozhodovať o tom, či to je retroaktívne alebo nie, lebo sa to určite podá na ústavný súd,“ povedal Burian.
V celej novele sa pritom priamo názov spoločnosti Frucona nikde nespomína, ministerstvo financií však otvorene hovorí, že jej cieľom je okrem napravenia stavu do budúcnosti práve aj vymoženie pohľadávky voči Frucone. Novela totiž navrhuje, aby bola štátna pomoc označená Európskou komisiou za neoprávnenú exekučným titulom.
Štát chce novelou zákona o štátnej pomoci od firmy Frucona dosiahnuť urýchlené vrátenie neoprávnenej štátnej pomoci, a tým sa vyhnúť možnej pokute zo strany Európskej komisie. Keby parlament neprijal túto novelu zákona, Slovenská republika môže podľa ministra financií Ivana Mikloša utrpieť značné hospodárske škody. Ako vyplýva z rozsudku Súdneho dvora Európskej únie, "Slovenská republika nepredložila dostatočné dôkazy, na základe ktorých by sa dalo domnievať, že v stanovenej lehote podnikla všetky kroky, ktoré boli v jej kompetencii, na vymoženie nezákonnej pomoci". Slovensko preto musí uhradiť všetky trovy vyplývajúce zo súdneho konania. Súdny dvor v rozsudku uviedol, že opatrenia prijaté príslušnými slovenskými orgánmi neviedli k okamžitému a účinnému vymoženiu protiprávnej pomoci, keďže ani 29 mesiacov od oznámenia rozhodnutia komisie Slovensko pomoc nevymohlo. Okrem toho sa Súdny dvor domnieva, že "Slovenská republika dostatočne neuviedla, prečo nepoužila aj ďalšie procesné prostriedky podľa vnútroštátneho práva, ktoré má k dispozícii a ktorých dôsledné uplatnenie by umožnilo vymoženie spornej pomoci."
Akciová spoločnosť Frucona Košice v roku 2004 informovala košický daňový úrad, že nebude môcť uhradiť svoje daňové záväzky v plnej výške, ale len do 35 percent. Následne Frucona podala na krajský košický súd oznámenie na začatie vyrovnávacieho konania, v ktorom navrhla vyrovnanie vo výške 35 percent. Návrh sa týkal vyrovnania dlhu 644,6 milióna vtedajších slovenských korún, z ktorého prevažnú časť tvorili daňové nedoplatky, najmä na spotrebnej dani z liehu. Košický daňový úrad aj košický krajský súd akceptovali návrh spoločnosti Frucona a dlh jej odpustili. Komisia vo svojom rozhodnutí z roku 2007 konštatovala, že opatrenia, ktoré Slovensko vykonalo v prospech košickej spoločnosti, predstavujú štátnu pomoc a že táto pomoc nie je zlučiteľná so spoločným trhom. Daňový úrad vyzval Fruconu na vrátenie pomoci, no spoločnosť nereagovala. Preto proti nej 21. júna 2006 podal žalobu na Okresnom súde Košice II na vymáhanie pomoci s cieľom zrušiť účinky uznesenia súdu o potvrdení vyrovnania.
Európska komisia evidovala podnet týkajúci sa neoprávnenej pomoci poskytnutej spoločnosti Frucona od októbra 2004. Komisia prijala rozhodnutie o tom, že Slovensko schválením vyrovnania poskytlo neoprávnene štátnu pomoc 416,6 milióna slovenských korún. To podľa komisie bolo nezlučiteľné s vnútorným trhom. Spoločnosť Frucona sa proti rozhodnutiu Komisie odvolala a žiadala jej rozhodnutie zrušiť. Začiatkom decembra minulého roka Súdny dvor Európskej únie úplne zamietol žalobu spoločnosti Frucona voči rozhodnutiu komisie, ktorú zároveň zaviazal aj na náhradu trov konania.
Spoločnosť Frucona sa zaoberá produkciou alkoholických a nealkoholických nápojov, sirupov, sterilizovanej zeleniny a ovocia a octu. Súčasná akciová spoločnosť Frucona vznikla v roku 1995. Podľa výpisu z Obchodného registra SR eviduje základne imanie vo výške 1,361 mil. eur.