|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 16.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Agnesa
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. marca 2017
Európske spotrebiteľské centrum v SR riešilo problémy s online nákupmi
Online nakupovanie - Ilustračné foto
Zdieľať
Online nakupovanie - Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Bratislava 14. marca (TASR) - Nakupovanie on-line zažíva boom, preto aj väčšina prípadov, ktorými sa v roku 2016 zaoberalo Európske spotrebiteľské centrum (ESC) v Slovenskej republike, súvisela s nákupmi na internete.Toto centrum poskytuje bezplatne informácie, poradenstvo a pomoc spotrebiteľom, ktorí majú problémy s cezhraničnými nákupmi v EÚ, na Islande alebo v Nórsku.
Podľa právnika ESC v SR Pavla Pavlovkina sa na centrum vlani celkovo obrátilo 891 spotrebiteľov. Pomoc pri riešení cezhraničného spotrebiteľského sporu poskytlo centrum 439 ľuďom a ukončilo 375 prípadov s celkovou úspešnosťou 70,93 %. "Riešenie jedného prípadu trvalo v priemere 59 dní," vyčíslil Pavlovkin.
Najviac Slovákov malo cezhraničné problémy s obchodníkmi z Česka, Maďarska, Poľska a Nemecka. "Spory sa najčastejšie týkali odškodnenia letových problémov cestujúcich, nevybavených reklamácií nábytku a vybavenia do domácnosti," dodal Pavlovkin. Úspešne sa podľa neho podarilo ukončiť 74 % prípadov a tam, kde sa nepodarilo nájsť riešenie, boli spotrebitelia informovaní o iných formách riešenia sporov.
"Osobitými kategóriami sporov - bez úspešného konca - sú prípady spotrebiteľov, ktorí sa zapojili do pyramídových hier, a tiež tých, ktorí bez dostatočného overenia zaslali platbu 'anonymným e-shopom', registrovaným v tretích krajinách," dodal právnik.
ESC na Slovensku v takýchto prípadoch podľa neho nie je schopné pomôcť, pretože prevádzkovatelia týchto obchodných schém spravidla nemajú akýkoľvek záujem na zmierlivom ukončení prípadov a rešpektovaní práv spotrebiteľov.
Čo sa týka sťažností na slovenských obchodníkov, najviac ich vlani podľa Pavlovkina prišlo z okolitých krajín, a to z Maďarska, Česka, Rakúska a Poľska. "Úspešnosť riešenia týchto sťažností bola pomerne dobrá, pohybovala sa na úrovni 65 %," doplnil. Európski spotrebitelia najčastejšie riešili problematické reklamácie nábytku, vybavenia do domácnosti, elektroniky a vybavenia pre outdoorové či voľnočasové aktivity.
V najbližších dňoch pritom Európska komisia oficiálne zverejní štatistiky za celú sieť európskych spotrebiteľských centier ECC-Net. Tá pozostáva z 30 centier vo všetkých 28 členských štátoch EÚ, na Islande a v Nórsku.
Centrum na Slovensku zverejnilo aktuálne štatistiky za minulý rok práve pri príležitosti Svetového dňa spotrebiteľských práv, ktorý pripadá každoročne na 15. marca. História tohto medzinárodného dňa spotrebiteľov sa spája s menom Johna F. Kennedyho a Deklaráciou na ochranu práv spotrebiteľov z 15. marca 1962. Táto deklarácia obsahovala štyri základné práva spotrebiteľov: právo na bezpečnosť, právo byť informovaný, právo vybrať si a právo byť vypočutý.
Organizácia Consumers International pridala v roku 1983 ďalšie štyri práva: právo na uspokojenie základných potrieb, právo na nápravu, právo na spotrebiteľské vzdelávanie a právo na zdravé životné prostredie a vyhlásila 15. marec za Svetový deň spotrebiteľských práv.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR