|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. marca 2010
Európania nenakupujú pre krízu menej
Tagy: Európania hospodárska kríza
Obyvatelia Európy vplyvom hospodárskej krízy zmenili svoj postoj k spotrebiteľskému správaniu, čo sa prejavuje predovšetkým snahou o nákup kvalitnejších výrobkov, ...
Zdieľať
Foto: Ilustračné foto SITA
BRATISLAVA 30. marca (WEBNOVINY) - Obyvatelia Európy vplyvom hospodárskej krízy zmenili svoj postoj k spotrebiteľskému správaniu, čo sa prejavuje predovšetkým snahou o nákup kvalitnejších výrobkov, ekologickejším prístupom k jednotlivým produktom, nárastom nakupovania prostredníctvom internetu ale taktiež zvýšeným záujmom o použitý tovar. Vyplýva to z výsledkov prieskumu Cetelem Barometer 2010, ktoré na dnešnej tlačovej konferencii prezentoval Pascal Roussarie zo spoločnosti Cetelem.
Prieskum Cetelem Barometer 2010 sa uskutočnil anketovou metódou v septembri a októbri 2009 na celkovej vzorke 8000 respondentov vo veku nad 18 rokov z 12 európskych krajín (Veľká Británia, Francúzsko, Španielsko, Portugalsko, Nemecko, Belgicko, Slovensko, Taliansko, Poľsko, Česká republika, Maďarsko a Rusko), pričom v každej krajine bolo najmenej 500 respondentov. Z výsledkov vyplýva, že nálada Európanov v celkové zlepšenie ekonomickej situácie v ich krajine sa pohybuje na úrovni 4,5 bodu z 10-bodovej škály, čo predstavuje v porovnaní s minulými dvoma rokmi mierny nárast. Najoptimistickejším národom v tomto ukazovateli sú pritom Rusi, ktorých priemerná hodnota dosiahla 5,6 bodu. Naopak v Maďarsku to bolo iba 3,1 bodu. Celková nálada Slovákov a Sloveniek v celkové zlepšenie ekonomickej situácie sa pohybuje na úrovni 4,6 bodu.
Troma najdôležitejšími kritériami súčasných európskych spotrebiteľov sú cena výrobku, jeho kvalita a rôznorodosť ponuky. Naopak rady zo strany predavačov už nie sú pre kupujúcich tak dôležité ako v minulosti, pretože väčšina spotrebiteľov si dokáže všetky potrebné informácie o produktoch nájsť vopred na internete. Spotrebitelia sú v súčasnosti taktiež omnoho vnímavejší, ktorý obchodník ponúka nižšie ceny, čím sa znižuje počet takzvaných stálych zákazníkov jednotlivých obchodov. Predajcovia preto v snahe dlhodobo si udržať zákazníkov musia poskytovať rôzne výhody, akými sú napríklad zľavy alebo poukážky so zľavou. Spotrebitelia sú naopak ochotní ustúpiť z niektorých svojich nárokov v prípade, že sa tým zníži cena, avšak kvalita produktu sa znížiť nesmie.
Hospodárska kríza sa prejavila aj zvýšenou vôľou šetriť finančnými prostriedkami, keď celkovo v 12 skúmaných krajinách až 34 percent opýtaných vyjadrilo názor, že počas nasledujúceho roka zvýšia svoje úspory. V roku 2008 to bolo iba 22 percent respondentov. Na Slovensku tento názor v najnovšom prieskume vyjadrilo 22 percent respondentov, čo je deväťpercentný nárast oproti roku 2008. Najvyššie hodnoty dosiahlo v tomto ukazovateli Rusko, kde sa až 63 percent opýtaných vyjadrilo, že sa im podarí zvýšiť svoje úspory. To je oproti predchádzajúcemu roku až 41-percentný nárast. Naopak v Belgicku, Francúzsku, Veľkej Británii a Českej republike zaznamenali v tomto ukazovateli oproti roku 2008 pokles. V súvislosti s celkovým percentuálnym nárastom vôle šetriť sa znížilo percento ľudí, ktorí si myslia, že v nasledujúcom roku zvýšia svoje výdavky. Zatiaľ čo v roku 2008 s týmto názorom súhlasilo celkovo 65 percent opýtaných, minulý rok to bolo už iba 53 percent. Na Slovensku však došlo k opačnému trendu. Kým v roku 2008 si 67 percent respondentov myslelo, že sa ich výdavky zvýšia, minulý rok to bolo až 80 percent. Vyššiu hodnotu zaznamenalo spomedzi 12 skúmaných krajín už iba Maďarsko s 86 percentami.
Celkovo sa až 64 percent opýtaných vyjadrilo, že súčasná hospodárska kríza natrvalo zmení ich postoj k spotrebe, pričom najvyššie percento (80 percent) zaznamenalo Maďarsko a najnižšie Poľsko (41 percent). Na Slovensku zdieľa tento názor 53 percent respondentov. V porovnaní spotreby produktov fair trade (takzvaného spravodlivého obchodu) a bioproduktov zaznamenali vo všetkých 12 krajinách výraznú prevahu bioprodukty, ktorých nákup potvrdilo 38 percent opýtaných. Výrobky fair trade pritom v minulosti kúpilo len 10 percent respondentov. Jedinou krajinou, kde existuje tradícia nakupovania fair trade produktov, je Veľká Británia, kde tieto výrobky nakupuje až 28 percent opýtaných. Hlavnou príčinou, prečo sú bioprodukty populárnejšie, je fakt, že tieto výrobky sú prospešné priamo pre spotrebiteľa, zatiaľ čo fair trade produkty sú prospešné len pre výrobcu.
Vplyvom hospodárskej krízy sa taktiež výrazne posilnil obchod s použitým tovarom (takzvaný second hand), pričom často takéto výrobky predávajú aj priamo samotní spotrebitelia. Medzi použitými výrobkami, ktoré Európania kupujú najčastejšie, vedú osobné automobily, po nich nasledujú produkty súvisiace s kultúrou (knihy, hudba, filmy, videohry) a oblečenie. Tento druh obchodovania vďačí za svoj rozmach aj internetu, ktorý uľahčuje vyhľadávanie a prezentáciu konkrétnych výrobkov.
Internet sa taktiež počas uplynulých rokov stal často používaným nástrojom spotrebiteľov pri vyhľadávaní najlepšieho pomeru kvality a ceny výrobkov. Okrem toho spotrebitelia čoraz častejšie nakupujú priamo prostredníctvom internetu, čím nepriamo nútia aj veľké obchodné reťazce, aby týmto spôsobom ponúkali svoj tovar. Z 12 sledovaných krajín dosiahlo najvyššie hodnoty ochoty nakupovať jednotlivé produkty prostredníctvom internetu práve Slovensko, kde sa až 92 percent opýtaných vyjadrilo, že by si dokázali predstaviť nákup produktov súvisiacich s kultúrou prostredníctvom internetu. V tejto kategórii produktov bol pritom celoeurópsky priemer 68 percent.
SITA
Prieskum Cetelem Barometer 2010 sa uskutočnil anketovou metódou v septembri a októbri 2009 na celkovej vzorke 8000 respondentov vo veku nad 18 rokov z 12 európskych krajín (Veľká Británia, Francúzsko, Španielsko, Portugalsko, Nemecko, Belgicko, Slovensko, Taliansko, Poľsko, Česká republika, Maďarsko a Rusko), pričom v každej krajine bolo najmenej 500 respondentov. Z výsledkov vyplýva, že nálada Európanov v celkové zlepšenie ekonomickej situácie v ich krajine sa pohybuje na úrovni 4,5 bodu z 10-bodovej škály, čo predstavuje v porovnaní s minulými dvoma rokmi mierny nárast. Najoptimistickejším národom v tomto ukazovateli sú pritom Rusi, ktorých priemerná hodnota dosiahla 5,6 bodu. Naopak v Maďarsku to bolo iba 3,1 bodu. Celková nálada Slovákov a Sloveniek v celkové zlepšenie ekonomickej situácie sa pohybuje na úrovni 4,6 bodu.
Troma najdôležitejšími kritériami súčasných európskych spotrebiteľov sú cena výrobku, jeho kvalita a rôznorodosť ponuky. Naopak rady zo strany predavačov už nie sú pre kupujúcich tak dôležité ako v minulosti, pretože väčšina spotrebiteľov si dokáže všetky potrebné informácie o produktoch nájsť vopred na internete. Spotrebitelia sú v súčasnosti taktiež omnoho vnímavejší, ktorý obchodník ponúka nižšie ceny, čím sa znižuje počet takzvaných stálych zákazníkov jednotlivých obchodov. Predajcovia preto v snahe dlhodobo si udržať zákazníkov musia poskytovať rôzne výhody, akými sú napríklad zľavy alebo poukážky so zľavou. Spotrebitelia sú naopak ochotní ustúpiť z niektorých svojich nárokov v prípade, že sa tým zníži cena, avšak kvalita produktu sa znížiť nesmie.
Hospodárska kríza sa prejavila aj zvýšenou vôľou šetriť finančnými prostriedkami, keď celkovo v 12 skúmaných krajinách až 34 percent opýtaných vyjadrilo názor, že počas nasledujúceho roka zvýšia svoje úspory. V roku 2008 to bolo iba 22 percent respondentov. Na Slovensku tento názor v najnovšom prieskume vyjadrilo 22 percent respondentov, čo je deväťpercentný nárast oproti roku 2008. Najvyššie hodnoty dosiahlo v tomto ukazovateli Rusko, kde sa až 63 percent opýtaných vyjadrilo, že sa im podarí zvýšiť svoje úspory. To je oproti predchádzajúcemu roku až 41-percentný nárast. Naopak v Belgicku, Francúzsku, Veľkej Británii a Českej republike zaznamenali v tomto ukazovateli oproti roku 2008 pokles. V súvislosti s celkovým percentuálnym nárastom vôle šetriť sa znížilo percento ľudí, ktorí si myslia, že v nasledujúcom roku zvýšia svoje výdavky. Zatiaľ čo v roku 2008 s týmto názorom súhlasilo celkovo 65 percent opýtaných, minulý rok to bolo už iba 53 percent. Na Slovensku však došlo k opačnému trendu. Kým v roku 2008 si 67 percent respondentov myslelo, že sa ich výdavky zvýšia, minulý rok to bolo až 80 percent. Vyššiu hodnotu zaznamenalo spomedzi 12 skúmaných krajín už iba Maďarsko s 86 percentami.
Celkovo sa až 64 percent opýtaných vyjadrilo, že súčasná hospodárska kríza natrvalo zmení ich postoj k spotrebe, pričom najvyššie percento (80 percent) zaznamenalo Maďarsko a najnižšie Poľsko (41 percent). Na Slovensku zdieľa tento názor 53 percent respondentov. V porovnaní spotreby produktov fair trade (takzvaného spravodlivého obchodu) a bioproduktov zaznamenali vo všetkých 12 krajinách výraznú prevahu bioprodukty, ktorých nákup potvrdilo 38 percent opýtaných. Výrobky fair trade pritom v minulosti kúpilo len 10 percent respondentov. Jedinou krajinou, kde existuje tradícia nakupovania fair trade produktov, je Veľká Británia, kde tieto výrobky nakupuje až 28 percent opýtaných. Hlavnou príčinou, prečo sú bioprodukty populárnejšie, je fakt, že tieto výrobky sú prospešné priamo pre spotrebiteľa, zatiaľ čo fair trade produkty sú prospešné len pre výrobcu.
Vplyvom hospodárskej krízy sa taktiež výrazne posilnil obchod s použitým tovarom (takzvaný second hand), pričom často takéto výrobky predávajú aj priamo samotní spotrebitelia. Medzi použitými výrobkami, ktoré Európania kupujú najčastejšie, vedú osobné automobily, po nich nasledujú produkty súvisiace s kultúrou (knihy, hudba, filmy, videohry) a oblečenie. Tento druh obchodovania vďačí za svoj rozmach aj internetu, ktorý uľahčuje vyhľadávanie a prezentáciu konkrétnych výrobkov.
Internet sa taktiež počas uplynulých rokov stal často používaným nástrojom spotrebiteľov pri vyhľadávaní najlepšieho pomeru kvality a ceny výrobkov. Okrem toho spotrebitelia čoraz častejšie nakupujú priamo prostredníctvom internetu, čím nepriamo nútia aj veľké obchodné reťazce, aby týmto spôsobom ponúkali svoj tovar. Z 12 sledovaných krajín dosiahlo najvyššie hodnoty ochoty nakupovať jednotlivé produkty prostredníctvom internetu práve Slovensko, kde sa až 92 percent opýtaných vyjadrilo, že by si dokázali predstaviť nákup produktov súvisiacich s kultúrou prostredníctvom internetu. V tejto kategórii produktov bol pritom celoeurópsky priemer 68 percent.
SITA
Tagy: Európania hospodárska kríza