|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. júna 2009
Eurofondy podľa Slotu nestačia na financovanie PPP projektov
Predseda SNS Ján Slota je za to, aby sa časť výstavby diaľnic financovala aj z eurofondov. V eurofondoch však podľa neho nie je toľko finančných prostriedkov, aby sa použili na realizáciu všetkých ...
Zdieľať
BRATISLAVA 16. júna (WEBNOVINY) - Predseda SNS Ján Slota je za to, aby sa časť výstavby diaľnic financovala aj z eurofondov. V eurofondoch však podľa neho nie je toľko finančných prostriedkov, aby sa použili na realizáciu všetkých troch balíkov verejno-súkromného partnerstva (PPP). "PPP projekty sú pre nás veľmi výhodné, aj z titulu inflácie. Za desať rokov bude taká vysoká inflácia, že skutočne bude možno dvojnásobná ako teraz," povedal šéf národniarov v utorok pre agentúru SITA.
Podľa Slotu je lepšie postaviť diaľnice čím skôr za relatívne lacnejšiu cenu cez PPP projekty a používať ich desať rokov na rozvoj hospodárstva, ako čakať a hovoriť, že sú to zlé projekty. Najlepšie je pripravený, tvrdí Slota, tretí balík PPP na výstavbu a prevádzku diaľnice D1 v okolí Žiliny, kde je s výnimkou Bratislavy najviac vyťažená cestná sieť na Slovensku.
Výstavba diaľničných úsekov v rámci PPP projektov je podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho stále reálnym a prioritným riešením. Rýchlostná cesta R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami je podľa neho nastavená tak, že do konca júna má dospieť víťazné konzorcium k finančnému uzatvoreniu. Ak nepríde k finančnému uzatvoreniu, tak platnosť koncesnej zmluvy sa automaticky ruší. Podľa ministra je tam sankcia, ktorú môže pýtať štát od koncesionára, a to 10 miliónov eur.
"PPP je prioritný spôsob vlády aj ministerstva a chcem dotiahnuť tento spôsob do finálneho štádia. Je predčasné hovoriť, že sa skončí PPP projektovanie tejto rýchlostnej cesty. V prípade, že by k tomu došlo, musím prejsť z PPP na konvenčné obstarávanie, vtedy môže prísť k sklzom v termínoch. Tieto problémy nám spôsobila svetová finančná kríza, čo je dostatočne zrejmé", zdôvodnil Vážny ťažkosti so zabezpečením financovania výstavby R1. Ministerstvo dopravy má v zásobníku zhruba o 30 % vyšší zoznam projektov. Aj komunikácie, ktoré by neboli vyriešené cez PPP, sú zahrnuté v zásobníku projektov. Minister dopravy zároveň zdôraznil, že vláda SR aj rezort dopravy naplní programové vyhlásenie vlády, ktoré hovorí o 100 kilometroch nových diaľnic a rýchlociest, čo je trojnásobne viac ako odovzdala minulá vláda. Vážny dodal, že terajšia vláda neodovzdá len 100 kilometrov, ale 60 % navyše - spolu 164 km diaľnic a rýchlostných ciest.
Uprednostnenie projektov PPP pred využívaním eurofondov označil poslanec SDKÚ-DS Pavol Prokopovič za hlavnú chybu stratégie vlády pri financovaní výstavby diaľnic. PPP projekty mali byť podľa neho len doplnkom. Tvrdenie ministerstva dopravy o tom, že ak sa nepodarí realizovať PPP projekty, budú sa diaľnice financovať z eurofondov, je podľa Prokopoviča totálne nezmyselné, nepravdivé a nerealizovateľné. "Považujem to za politickú zásterku toho, že vláda, ministerstvo dopravy a hlavne vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. nie je schopné, kompetentné a ani nemá odborný potenciál na to, aby mohli takéto dôležité úlohy riešiť," informoval exminister dopravy. Podľa neho fondy Európskej únie (EÚ) sa čerpajú dlhodobým spôsobom, od začiatku prípravy projektu až po jeho finálne ukončenie s účasťou zástupcov EÚ v tendrových komisiách.
SITA
Podľa Slotu je lepšie postaviť diaľnice čím skôr za relatívne lacnejšiu cenu cez PPP projekty a používať ich desať rokov na rozvoj hospodárstva, ako čakať a hovoriť, že sú to zlé projekty. Najlepšie je pripravený, tvrdí Slota, tretí balík PPP na výstavbu a prevádzku diaľnice D1 v okolí Žiliny, kde je s výnimkou Bratislavy najviac vyťažená cestná sieť na Slovensku.
Výstavba diaľničných úsekov v rámci PPP projektov je podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho stále reálnym a prioritným riešením. Rýchlostná cesta R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami je podľa neho nastavená tak, že do konca júna má dospieť víťazné konzorcium k finančnému uzatvoreniu. Ak nepríde k finančnému uzatvoreniu, tak platnosť koncesnej zmluvy sa automaticky ruší. Podľa ministra je tam sankcia, ktorú môže pýtať štát od koncesionára, a to 10 miliónov eur.
"PPP je prioritný spôsob vlády aj ministerstva a chcem dotiahnuť tento spôsob do finálneho štádia. Je predčasné hovoriť, že sa skončí PPP projektovanie tejto rýchlostnej cesty. V prípade, že by k tomu došlo, musím prejsť z PPP na konvenčné obstarávanie, vtedy môže prísť k sklzom v termínoch. Tieto problémy nám spôsobila svetová finančná kríza, čo je dostatočne zrejmé", zdôvodnil Vážny ťažkosti so zabezpečením financovania výstavby R1. Ministerstvo dopravy má v zásobníku zhruba o 30 % vyšší zoznam projektov. Aj komunikácie, ktoré by neboli vyriešené cez PPP, sú zahrnuté v zásobníku projektov. Minister dopravy zároveň zdôraznil, že vláda SR aj rezort dopravy naplní programové vyhlásenie vlády, ktoré hovorí o 100 kilometroch nových diaľnic a rýchlociest, čo je trojnásobne viac ako odovzdala minulá vláda. Vážny dodal, že terajšia vláda neodovzdá len 100 kilometrov, ale 60 % navyše - spolu 164 km diaľnic a rýchlostných ciest.
Uprednostnenie projektov PPP pred využívaním eurofondov označil poslanec SDKÚ-DS Pavol Prokopovič za hlavnú chybu stratégie vlády pri financovaní výstavby diaľnic. PPP projekty mali byť podľa neho len doplnkom. Tvrdenie ministerstva dopravy o tom, že ak sa nepodarí realizovať PPP projekty, budú sa diaľnice financovať z eurofondov, je podľa Prokopoviča totálne nezmyselné, nepravdivé a nerealizovateľné. "Považujem to za politickú zásterku toho, že vláda, ministerstvo dopravy a hlavne vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. nie je schopné, kompetentné a ani nemá odborný potenciál na to, aby mohli takéto dôležité úlohy riešiť," informoval exminister dopravy. Podľa neho fondy Európskej únie (EÚ) sa čerpajú dlhodobým spôsobom, od začiatku prípravy projektu až po jeho finálne ukončenie s účasťou zástupcov EÚ v tendrových komisiách.
SITA