|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. júna 2013
EÚ kritizuje Slovensko, o týraní detí sa nerobia prieskumy
Slovensko by malo zaviesť pravidelné prieskumy o týraní detí. Posledný takýto neoficiálny prieskum sa na Slovensku robil v roku 1999. "Európska únia Slovensko kritizuje, že o týraní ...
Zdieľať
BRATISLAVA 25. júna (WEBNOVINY) - Slovensko by malo zaviesť pravidelné prieskumy o týraní detí. Posledný takýto neoficiálny prieskum sa na Slovensku robil v roku 1999.
"Európska únia Slovensko kritizuje, že o týraní detí nerobí prieskumy," uvádza Slovenské národné stredisko pre ľudské práva (SNSĽP) v správe o dodržiavaní ľudských práv vrátane zásady rovnakého zaobchádzania a práv dieťaťa v SR za rok 2012. Stredisko preto odporúča zaviesť pravidelné každoročné prieskumy o tejto problematike.
Prostriedkom znižovania počtu týraných detí je prevencia
Odborníci upozorňujú, že psychickú traumu, ktorú dieťa týraním utrpí, si so sebou nesie po mnohé roky, niekedy i po celý život. Minimalizovať dlhotrvajúce dôsledky zneužívania či zanedbávania sa podľa strediska dá najmä včasným rozpoznaním týrania a rýchlym začatím terapie.
Najúčinnejším prostriedkom znižovania počtu detí ohrozených syndrómom týraného dieťaťa je prevencia. "Je potrebné informovať širokú verejnosť o problematike týraného dieťaťa a zvyšovať všeobecné povedomie o povinnosti hlásiť každé podozrenie na týranie a zanedbávanie dieťaťa v najbližšom okolí, napríklad zavolať na Krízovú linku," uvádza sa v správe.
V SR môžeme identifikovať niekoľko inštitúcií, ktoré zabezpečujú dodržiavanie práv detí so špecifickým zreteľom na potreby detí a môžu poskytnúť deťom ochranu garantovanú všetkými relevantnými právne záväznými normami.
Bezprostredný kontakt so samotným dieťaťom a situáciou, v ktorej sa dieťa nachádza, má predovšetkým úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. Tieto úrady predstavujú prvé kontaktné miesto, kam sa môžu obrátiť rodičia detí domáhajúci sa ich práv, prípadne aj samotné maloleté deti (ak sú na to schopné vzhľadom na svoj vek a rozumovú vyspelosť).
Verejnosť v roku 2012 pobúrila smrť maloletej Lucky, ktorú v Bratislave pred rokmi utýral a jej pozostatky v byte ukrýval otčim. Napriek upozorneniam ľudí z okolia úrad práce, sociálnych vecí a rodiny nezakročil. Výsledkom nečinnosti bol nález mŕtveho dievčatka, ktoré ležalo zabité v byte a nikomu nechýbalo celé tri roky.
"Zarážajúce na celom prípade je, že dievčatko už malo dva roky chodiť do školy, čo úradom evidentne neprekážalo," uvádza správa. Štátni úradníci, ktorí nekonali v prípade mŕtveho dieťatka nájdeného v bratislavskom byte, podľa strediska totálne zlyhali a zlyhala aj spolupráca medzi úradmi. "V prípade zlyhala aj štátna polícia. Aj keď v byte dvakrát zasahovala pre nahlásené rušenie nočného pokoja, zakaždým sa to skončilo dohovorom,“ píše sa v správe.
Na základe zákona je teda možné, že maloleté dieťa do veku šesť rokov môže podľa strediska jednoducho zmiznúť, pretože štát nevyžaduje žiadne doklady o existencii dieťaťa do veku školskej povinnej dochádzky. "Diera v ochrannom systéme zmiznutie dieťaťa umožňuje," uvádza správa.
Najviac ohrozené sú deti do šestich rokov
Vzhľadom na nedostatok integrovanej evidencie, nedostatok štátneho dozoru a nedostatok štátnej ochrany týchto ľudských bytostí, sú na Slovensku maloleté deti do šesť rokov podľa strediska najviac vystavené riziku násilia.
"V oblasti ochrany práv detí je na Slovensku nekonečné množstvo priestoru na zlepšovanie spoločenského prostredia vo vzťahu k nim, ako aj potreba neustáleho vývoja regulácie oblasti rodinného práva tak, aby zodpovedala aktuálnym spoločenským požiadavkám a najmä najlepším záujmom dieťaťa," píše stredisko.
Pozitívnym krokom je pokus o uzákonenie faktu, že preventívne prehliadky u detí by sa mali stať povinnosťou. Ak by na ne rodičia s deťmi nechodili, lekári by ich museli oznámiť sociálnemu úradu. O takomto opatrení, ktoré má včas zachytiť týranie najmenších deti, rokuje rezort práce s ministerstvom zdravotníctva.
V celoštátnej oblasti je nevyhnutné prepojiť celý štátny systém jedným centrálnym, ktorý by zhromažďoval údaje o tej-ktorej konkrétnej osobe na jednom mieste, a to formou záznamov zo všetkých oblastí. To v praxi znamená, že každý občan SR resp. jedinec cudzej národnosti nachádzajúci sa na území SR by mal elektronický spis, ktorý by obsahoval všetky údaje počnúc narodením (u cudzincov vstupom na územie SR), návštevami lekárov, nemocníc, škôlky, školy, zamestnania atď. až po smrť.
Za jednu z prioritných úloh v oblasti zabezpečenia ochrany a uplatňovania práv detí Stredisko považuje zriadenie funkcie detského ombudsmana, ktorý na Slovensku ešte stále chýba. Bezodkladne by sa mal podľa strediska zriadiť aj nezávislý orgán na monitorovanie implementácie Dohovoru o právach dieťaťa s mandátom prijímať a vyšetrovať sťažnosti od detí alebo v mene detí na porušovanie ich práv, ktorý bude spolupracovať s ostatnými príslušnými orgánmi.
"Európska únia Slovensko kritizuje, že o týraní detí nerobí prieskumy," uvádza Slovenské národné stredisko pre ľudské práva (SNSĽP) v správe o dodržiavaní ľudských práv vrátane zásady rovnakého zaobchádzania a práv dieťaťa v SR za rok 2012. Stredisko preto odporúča zaviesť pravidelné každoročné prieskumy o tejto problematike.
Prostriedkom znižovania počtu týraných detí je prevencia
Odborníci upozorňujú, že psychickú traumu, ktorú dieťa týraním utrpí, si so sebou nesie po mnohé roky, niekedy i po celý život. Minimalizovať dlhotrvajúce dôsledky zneužívania či zanedbávania sa podľa strediska dá najmä včasným rozpoznaním týrania a rýchlym začatím terapie.
Najúčinnejším prostriedkom znižovania počtu detí ohrozených syndrómom týraného dieťaťa je prevencia. "Je potrebné informovať širokú verejnosť o problematike týraného dieťaťa a zvyšovať všeobecné povedomie o povinnosti hlásiť každé podozrenie na týranie a zanedbávanie dieťaťa v najbližšom okolí, napríklad zavolať na Krízovú linku," uvádza sa v správe.
V SR môžeme identifikovať niekoľko inštitúcií, ktoré zabezpečujú dodržiavanie práv detí so špecifickým zreteľom na potreby detí a môžu poskytnúť deťom ochranu garantovanú všetkými relevantnými právne záväznými normami.
Bezprostredný kontakt so samotným dieťaťom a situáciou, v ktorej sa dieťa nachádza, má predovšetkým úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. Tieto úrady predstavujú prvé kontaktné miesto, kam sa môžu obrátiť rodičia detí domáhajúci sa ich práv, prípadne aj samotné maloleté deti (ak sú na to schopné vzhľadom na svoj vek a rozumovú vyspelosť).
Verejnosť v roku 2012 pobúrila smrť maloletej Lucky, ktorú v Bratislave pred rokmi utýral a jej pozostatky v byte ukrýval otčim. Napriek upozorneniam ľudí z okolia úrad práce, sociálnych vecí a rodiny nezakročil. Výsledkom nečinnosti bol nález mŕtveho dievčatka, ktoré ležalo zabité v byte a nikomu nechýbalo celé tri roky.
"Zarážajúce na celom prípade je, že dievčatko už malo dva roky chodiť do školy, čo úradom evidentne neprekážalo," uvádza správa. Štátni úradníci, ktorí nekonali v prípade mŕtveho dieťatka nájdeného v bratislavskom byte, podľa strediska totálne zlyhali a zlyhala aj spolupráca medzi úradmi. "V prípade zlyhala aj štátna polícia. Aj keď v byte dvakrát zasahovala pre nahlásené rušenie nočného pokoja, zakaždým sa to skončilo dohovorom,“ píše sa v správe.
Na základe zákona je teda možné, že maloleté dieťa do veku šesť rokov môže podľa strediska jednoducho zmiznúť, pretože štát nevyžaduje žiadne doklady o existencii dieťaťa do veku školskej povinnej dochádzky. "Diera v ochrannom systéme zmiznutie dieťaťa umožňuje," uvádza správa.
Najviac ohrozené sú deti do šestich rokov
Vzhľadom na nedostatok integrovanej evidencie, nedostatok štátneho dozoru a nedostatok štátnej ochrany týchto ľudských bytostí, sú na Slovensku maloleté deti do šesť rokov podľa strediska najviac vystavené riziku násilia.
"V oblasti ochrany práv detí je na Slovensku nekonečné množstvo priestoru na zlepšovanie spoločenského prostredia vo vzťahu k nim, ako aj potreba neustáleho vývoja regulácie oblasti rodinného práva tak, aby zodpovedala aktuálnym spoločenským požiadavkám a najmä najlepším záujmom dieťaťa," píše stredisko.
Pozitívnym krokom je pokus o uzákonenie faktu, že preventívne prehliadky u detí by sa mali stať povinnosťou. Ak by na ne rodičia s deťmi nechodili, lekári by ich museli oznámiť sociálnemu úradu. O takomto opatrení, ktoré má včas zachytiť týranie najmenších deti, rokuje rezort práce s ministerstvom zdravotníctva.
V celoštátnej oblasti je nevyhnutné prepojiť celý štátny systém jedným centrálnym, ktorý by zhromažďoval údaje o tej-ktorej konkrétnej osobe na jednom mieste, a to formou záznamov zo všetkých oblastí. To v praxi znamená, že každý občan SR resp. jedinec cudzej národnosti nachádzajúci sa na území SR by mal elektronický spis, ktorý by obsahoval všetky údaje počnúc narodením (u cudzincov vstupom na územie SR), návštevami lekárov, nemocníc, škôlky, školy, zamestnania atď. až po smrť.
Za jednu z prioritných úloh v oblasti zabezpečenia ochrany a uplatňovania práv detí Stredisko považuje zriadenie funkcie detského ombudsmana, ktorý na Slovensku ešte stále chýba. Bezodkladne by sa mal podľa strediska zriadiť aj nezávislý orgán na monitorovanie implementácie Dohovoru o právach dieťaťa s mandátom prijímať a vyšetrovať sťažnosti od detí alebo v mene detí na porušovanie ich práv, ktorý bude spolupracovať s ostatnými príslušnými orgánmi.