|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 25.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je 1. Sviatok vianočný
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. decembra 2009
EÚ dala na D1 Mengusovce - Jánovce 140 mil. eur
Na výstavbu celého úseku diaľnice D1 Mengusovce - Jánovce pod Vysokými Tatrami v dĺžke 25,85 kilometra bolo použitých z Kohézneho fondu Európskej únie 140 mil. eur. Predstavuje to 74 % z celkových ...
Zdieľať
BRATISLAVA 4. decembra (WEBNOVINY) - Na výstavbu celého úseku diaľnice D1 Mengusovce - Jánovce pod Vysokými Tatrami v dĺžke 25,85 kilometra bolo použitých z Kohézneho fondu Európskej únie 140 mil. eur. Predstavuje to 74 % z celkových oprávnených nákladov na tento projekt v objeme 190 mil. eur. Ako agentúru SITA v piatok informovalo Zastupiteľstvo Európskej komisie na Slovensku, európske zdroje poskytnuté na spomínanú diaľnicu tvoria takmer pätinu celkových prostriedkov pridelených Slovensku z Kohézneho fondu na obdobie rokov 2000 až 2006, a to vo výške 766 mil. eur.
Prvá a zároveň posledná z troch častí D1 Mengusovce - Jánovce bude odovzdaná do prevádzky v sobotu 5. decembra o 10:00. Súčasťou nového osemkilometrového diaľničného úseku v plnom profile medzi Mengusovcami a Popradom je dvojrúrový, takmer kilometer dlhý tunel Bôrik západne od Svitu. Národná diaľničná spoločnosť sprístupní tunel širokej verejnosti už v piatok 4. decembra medzi 19:00 a 21:00. Výstavba poslednej časti podtatranskej diaľnice stála spolu 101 mil. eur.
Kvôli presunu tranzitnej dopravy z miestnych komunikácií a rýchlejšiemu prístupu na novú diaľnicu z priemyselných podnikov v okrese Poprad sa má znížiť znečistenie ovzdušia a hladina hluku. Nová diaľnica má zároveň pomôcť rozvoju turizmu v podtatranskom regióne zlepšením dopravného spojenia do Vysokých Tatier.
Diaľnica medzi Mengusovcami a Popradom, vrátane tunela Bôrik, sa začala stavať ako posledná z celého úseku Mengusovce - Jánovce v roku 2006. Úsek od Popradu až po Jánovce začali stavať už v roku 2005. Táto časť diaľnice je už rok v predčasnom užívaní od 6. decembra 2008. Od septembra tohto roku je tento úsek otvorený v plnom profile. Súčasťou celého úseku, vrátane poslednej časti, sú štyri mimoúrovňové križovatky a tridsať mostov. Výstavba diaľnice bola financovaná okrem zdrojov Kohézneho fondu aj z prostriedkov Európskej investičnej banky a štátneho rozpočtu.
S pomocou prostriedkov Európskej únie Slovensko od roku 2000 zmodernizovalo 100 kilometrov železničných tratí a vybudovalo 54 kilometrov nových ciest. V oblasti životného prostredia pomohli európske fondy pri financovaní výstavby 1 585 kilometrov nových kanalizačných potrubí pre viac ako 4 600 domácností. Priamu podporu dostalo viac ako 400 malých a stredných podnikov a podarilo sa vybudovať 16 priemyselných parkov a 6 podnikateľských inkubátorov. Vďaka prostriedkom Bruselu sa uskutočnila aj renovácia 130 škôl, 8 nemocníc a 37 kultúrnych zariadení.
Slovensko môže v programovom období 2007 až 2013 využiť celkovo 11,6 mld. eur v rámci kohéznej politiky. Ďalšie prostriedky vo výške 6 mld. eur môže dostať z Európskeho fondu pre regionálny rozvoj, 3,9 mld. eur z Kohézneho fondu, 1,5 mld. eur z Európskeho sociálneho fondu. Tieto prostriedky predstavujú priemernú sumu pomoci vo výške 2 150 eur na obyvateľa. Investície do dopravnej infraštruktúry zodpovedajú 30,5 % celkových pridelených prostriedkov. Navyše je k dispozícii aj príspevok Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka v hodnote 2 mld. eur a príspevok Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo vo výške 13,7 mil. eur.
SITA
Prvá a zároveň posledná z troch častí D1 Mengusovce - Jánovce bude odovzdaná do prevádzky v sobotu 5. decembra o 10:00. Súčasťou nového osemkilometrového diaľničného úseku v plnom profile medzi Mengusovcami a Popradom je dvojrúrový, takmer kilometer dlhý tunel Bôrik západne od Svitu. Národná diaľničná spoločnosť sprístupní tunel širokej verejnosti už v piatok 4. decembra medzi 19:00 a 21:00. Výstavba poslednej časti podtatranskej diaľnice stála spolu 101 mil. eur.
Kvôli presunu tranzitnej dopravy z miestnych komunikácií a rýchlejšiemu prístupu na novú diaľnicu z priemyselných podnikov v okrese Poprad sa má znížiť znečistenie ovzdušia a hladina hluku. Nová diaľnica má zároveň pomôcť rozvoju turizmu v podtatranskom regióne zlepšením dopravného spojenia do Vysokých Tatier.
Diaľnica medzi Mengusovcami a Popradom, vrátane tunela Bôrik, sa začala stavať ako posledná z celého úseku Mengusovce - Jánovce v roku 2006. Úsek od Popradu až po Jánovce začali stavať už v roku 2005. Táto časť diaľnice je už rok v predčasnom užívaní od 6. decembra 2008. Od septembra tohto roku je tento úsek otvorený v plnom profile. Súčasťou celého úseku, vrátane poslednej časti, sú štyri mimoúrovňové križovatky a tridsať mostov. Výstavba diaľnice bola financovaná okrem zdrojov Kohézneho fondu aj z prostriedkov Európskej investičnej banky a štátneho rozpočtu.
S pomocou prostriedkov Európskej únie Slovensko od roku 2000 zmodernizovalo 100 kilometrov železničných tratí a vybudovalo 54 kilometrov nových ciest. V oblasti životného prostredia pomohli európske fondy pri financovaní výstavby 1 585 kilometrov nových kanalizačných potrubí pre viac ako 4 600 domácností. Priamu podporu dostalo viac ako 400 malých a stredných podnikov a podarilo sa vybudovať 16 priemyselných parkov a 6 podnikateľských inkubátorov. Vďaka prostriedkom Bruselu sa uskutočnila aj renovácia 130 škôl, 8 nemocníc a 37 kultúrnych zariadení.
Slovensko môže v programovom období 2007 až 2013 využiť celkovo 11,6 mld. eur v rámci kohéznej politiky. Ďalšie prostriedky vo výške 6 mld. eur môže dostať z Európskeho fondu pre regionálny rozvoj, 3,9 mld. eur z Kohézneho fondu, 1,5 mld. eur z Európskeho sociálneho fondu. Tieto prostriedky predstavujú priemernú sumu pomoci vo výške 2 150 eur na obyvateľa. Investície do dopravnej infraštruktúry zodpovedajú 30,5 % celkových pridelených prostriedkov. Navyše je k dispozícii aj príspevok Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka v hodnote 2 mld. eur a príspevok Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo vo výške 13,7 mil. eur.
SITA