|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. februára 2011
EÚ by mala uzavrieť s Ruskom dohodu o leteckej doprave
Žiadnemu členskému štátu Európskej únie sa zatiaľ nepodarilo zapracovať do bilaterálnej dohody o leteckých dopravných službách s Ruskom designačnú klauzulu. Tá by umožnila ...
Zdieľať
Foto: SITA/APBRATISLAVA 17. februára (WEBNOVINY) - Žiadnemu členskému štátu Európskej únie sa zatiaľ nepodarilo zapracovať do bilaterálnej dohody o leteckých dopravných službách s Ruskom designačnú klauzulu. Tá by umožnila otvorenie konkurencie pri prevádzkovaní vzájomného vzdušného spojenia, s čím však ruská strana naďalej nesúhlasí. Ministerstvo dopravy pozorne sleduje rokovania ostatných členských štátov únie s Ruskom, no v prípade designácie leteckých prepravcov a transsibírskych preletov doteraz nebol dosiahnutý jediný pozitívny výsledok alebo ústupok Ruska. "Členské štáty sa zhodujú v názore, že riešením by bola horizontálna dohoda medzi Európskou komisiou a Ruskom, v ktorej by designačná klauzula EÚ bola zapracovaná," informoval agentúru SITA hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.
Slovensko chcelo designačnú klauzulu vložiť do príslušnej dvojstrannej dohody s Ruskom už v roku 2005. "Rokovania o tomto návrhu sa uskutočnili v decembri 2006, ale Rusko zmenu dohody striktne odmietlo a dodnes nedošlo k obnoveniu rokovaní, aj napriek prísľubu," uviedol ďalej Krajčovič. Rusko plánuje rokovať o designačnej klauzule EÚ s Fínskom 17. februára a prisľúbilo snahu o jej kompromisné znenie. "Ak komisia dohodnuté znenie príjme, SR ihneď otvorí korešpondenčné rokovania s Ruskom a bude žiadať o rovnakú zmenu v texte platnej dvojstrannej dohody s Ruskom o leteckých dopravných službách," ubezpečil hovorca ministra dopravy.
Bilaterálna dohoda o leteckých dopravných službách medzi SR a Ruskom bola podpísaná 31. októbra 1995 v Moskve na dobu neurčitú a platí od 8. augusta 1996. Podľa zmluvy platí dvojitá designácia pre dvoch dopravcov z oboch štátov na trasu Moskva - Bratislava. Rusko designovalo spoločnosť Aeroflot, tá však vlani prevádzku pravidelnej linky ukončila. "Ďalší ruskí dopravcovia UTair a Moskovia informovali ministerstvo o svojom záujme, ruská strana však tieto spoločnosti dodnes nedesignovala," informoval Krajčovič. Za SR nie je v súčasnosti designovaný žiadny dopravca a ani neprejavil záujem. V minulosti zabezpečovali lety do Moskvy Slovenské aerolínie, pred štyrmi rokmi skrachovali.
Designovanie aerolínií je vecou príslušných vládnych orgánov civilného letectva, kvôli ich výmene netreba meniť zmluvu. "V prípade, že letecká spoločnosť ukončí svoju činnosť, otvára sa možnosť pre inú leteckú spoločnosť za rovnakých podmienok. Dôvodom zmeny textu dohody je výlučne zapracovanie príslušných klauzúl EÚ," spresnil Krajčovič. Ministerstvo dopravy podľa neho vytvára podmienky pre otvorenie takýchto liniek práve na základe bilaterálnych zmlúv. "Reálna prevádzka je však výlučne vecou leteckých dopravcov a dopytu po takejto službe," dodal.
V prípade zmluvy o leteckej doprave s Ukrajinou nehrozí podobný stav ako s Ruskom. Vlani totiž SR a Ukrajina podpísali príslušný protokol. "Vychádzalo sa pritom z horizontálnej dohody s EÚ. Ukrajina na rozdiel od Ruska klauzuly EÚ akceptovala," uviedol Krajčovič. Podľa bilaterálnej dohody s Ukrajinou platí multilaterálna designácia leteckých dopravcov. Schválení prepravcovia Aerosvit Airlines a Wizz Air Ukraine však linku z Kyjeva do Bratislavy neotvorili. Podobne spoločnosť VIP Wings, prevádzkujúca lety Danube Wings, nezačala prevádzkovať spojenie z Popradu do Kyjeva.
Európska komisia začala 16. februára konania o porušení právnych predpisov proti šiestim členským krajinám, vrátane Slovenska, kvôli ich dvojstranným dohodám o leteckých službách s Ruskom. Tieto dohody môžu podľa Bruselu brániť hospodárskej súťaži medzi európskymi leteckými spoločnosťami a poskytovať základ pre možné nezákonné poplatky za prelet nad Sibírou. Komisia poslala formálnu žiadosť o informácie okrem Slovenska aj Cypru, Írsku, Poľsku, Portugalsku a Španielsku. Podobné formálne výzvy poslala už vlani v októbri aj Fínsku, Francúzsku, Nemecku a Rakúsku. Členské štáty majú dva mesiace na odpoveď na formálnu výzvu. Európska komisia teraz posudzuje súlad zvyšných dvojstranných dohôd členských štátov s Ruskom o leteckých službách. "To, že letecké spoločnosti Európskej únie musia platiť za prelet nad Sibírou na ceste do destinácií v Ázii, môže nielen spôsobiť zdraženie týchto letov, ale navyše viesť k nespravodlivej hospodárskej súťaži medzi leteckými spoločnosťami EÚ a ostatnými leteckými spoločnosťami," uviedla komisia.
Slovensko chcelo designačnú klauzulu vložiť do príslušnej dvojstrannej dohody s Ruskom už v roku 2005. "Rokovania o tomto návrhu sa uskutočnili v decembri 2006, ale Rusko zmenu dohody striktne odmietlo a dodnes nedošlo k obnoveniu rokovaní, aj napriek prísľubu," uviedol ďalej Krajčovič. Rusko plánuje rokovať o designačnej klauzule EÚ s Fínskom 17. februára a prisľúbilo snahu o jej kompromisné znenie. "Ak komisia dohodnuté znenie príjme, SR ihneď otvorí korešpondenčné rokovania s Ruskom a bude žiadať o rovnakú zmenu v texte platnej dvojstrannej dohody s Ruskom o leteckých dopravných službách," ubezpečil hovorca ministra dopravy.
Bilaterálna dohoda o leteckých dopravných službách medzi SR a Ruskom bola podpísaná 31. októbra 1995 v Moskve na dobu neurčitú a platí od 8. augusta 1996. Podľa zmluvy platí dvojitá designácia pre dvoch dopravcov z oboch štátov na trasu Moskva - Bratislava. Rusko designovalo spoločnosť Aeroflot, tá však vlani prevádzku pravidelnej linky ukončila. "Ďalší ruskí dopravcovia UTair a Moskovia informovali ministerstvo o svojom záujme, ruská strana však tieto spoločnosti dodnes nedesignovala," informoval Krajčovič. Za SR nie je v súčasnosti designovaný žiadny dopravca a ani neprejavil záujem. V minulosti zabezpečovali lety do Moskvy Slovenské aerolínie, pred štyrmi rokmi skrachovali.
Designovanie aerolínií je vecou príslušných vládnych orgánov civilného letectva, kvôli ich výmene netreba meniť zmluvu. "V prípade, že letecká spoločnosť ukončí svoju činnosť, otvára sa možnosť pre inú leteckú spoločnosť za rovnakých podmienok. Dôvodom zmeny textu dohody je výlučne zapracovanie príslušných klauzúl EÚ," spresnil Krajčovič. Ministerstvo dopravy podľa neho vytvára podmienky pre otvorenie takýchto liniek práve na základe bilaterálnych zmlúv. "Reálna prevádzka je však výlučne vecou leteckých dopravcov a dopytu po takejto službe," dodal.
V prípade zmluvy o leteckej doprave s Ukrajinou nehrozí podobný stav ako s Ruskom. Vlani totiž SR a Ukrajina podpísali príslušný protokol. "Vychádzalo sa pritom z horizontálnej dohody s EÚ. Ukrajina na rozdiel od Ruska klauzuly EÚ akceptovala," uviedol Krajčovič. Podľa bilaterálnej dohody s Ukrajinou platí multilaterálna designácia leteckých dopravcov. Schválení prepravcovia Aerosvit Airlines a Wizz Air Ukraine však linku z Kyjeva do Bratislavy neotvorili. Podobne spoločnosť VIP Wings, prevádzkujúca lety Danube Wings, nezačala prevádzkovať spojenie z Popradu do Kyjeva.
Európska komisia začala 16. februára konania o porušení právnych predpisov proti šiestim členským krajinám, vrátane Slovenska, kvôli ich dvojstranným dohodám o leteckých službách s Ruskom. Tieto dohody môžu podľa Bruselu brániť hospodárskej súťaži medzi európskymi leteckými spoločnosťami a poskytovať základ pre možné nezákonné poplatky za prelet nad Sibírou. Komisia poslala formálnu žiadosť o informácie okrem Slovenska aj Cypru, Írsku, Poľsku, Portugalsku a Španielsku. Podobné formálne výzvy poslala už vlani v októbri aj Fínsku, Francúzsku, Nemecku a Rakúsku. Členské štáty majú dva mesiace na odpoveď na formálnu výzvu. Európska komisia teraz posudzuje súlad zvyšných dvojstranných dohôd členských štátov s Ruskom o leteckých službách. "To, že letecké spoločnosti Európskej únie musia platiť za prelet nad Sibírou na ceste do destinácií v Ázii, môže nielen spôsobiť zdraženie týchto letov, ale navyše viesť k nespravodlivej hospodárskej súťaži medzi leteckými spoločnosťami EÚ a ostatnými leteckými spoločnosťami," uviedla komisia.