![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Pondelok 3.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Bohumil, Bohumila
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
06. septembra 2019
Energetici prepájajú obe strany Šturca, bude menej výpadkov prúdu
Ilustračná snímka.
Zdieľať

"Pracovníci SSD vkladajú do zeme na viac ako štvorkilometrovom úseku 22-kilovoltové vedenie, ktoré prepojí okresy Banská Bystrica a Turčianske Teplice. Distribútor elektrickej energie na to vyčlenil zo svojho rozpočtu viac než 530.000 eur. Výsledkom bude menej výpadkov elektrického prúdu v obciach Čremošné, Horná Štubňa na turčianskej strane a Harmanec či Dolný Harmanec na bystrickej strane," priblížil Gejdoš s tým, že ide o náročný a finančne nákladný projekt.
"Podzemným káblom spojíme dve existujúce vzdušné vedenia vysokého napätia na oboch stranách Šturca. Keďže je tu hornatý terén a množstvo lesných priesekov, pri búrkach a silnom vetre dochádza často k poruchám. Prepojenie umožní obnoviť dodávku elektriny oveľa skôr, pretože odberateľov budeme môcť zásobovať aj z druhej strany," vysvetlil Peter Faluš, manažér realizácie projektu zo SSD.
Spolu s vysokonapäťovým káblom ukladajú energetici do výkopu i chráničku pre neskoršie uloženie optického vedenia. Bude prechádzať katastrálnym územím Čremošného, Mošoviec a Dolného Harmanca.
"V trase sa nachádzajú trafostanice, ktoré zásobujú rôzne objekty lesnej správy, vodární či mobilných operátorov. Zaujímavosťou je vzduchotechnika nad Čremošnianskym tunelom, najdlhším železničným tunelom na Slovensku, ktorou z neho odsávajú výfukové splodiny vlakov," poznamenal Faluš.
Tvrdosť podložia energetikov prekvapila. Tri štvrtiny trasy tvorí celistvá skala a prácu komplikuje ťažko dostupný terén, nespevnené lesné cesty, brehy potokov, ale i 500-metrový výškový rozdiel.
"Vodné toky križujeme na piatich miestach. Niekde použijeme riadený pretlak popod vodu, inde musíme potok prekopať, alebo kábel uložíme do oceľových chráničiek nad potokom. Keďže sa pohybujeme v chránenom území, všetko realizujeme na základe povolení a prispôsobujeme sa prísnym opatreniam," dodal Stanislav Krajan, stavbyvedúci z divízie Stavebnomontážnej činnosti v SSD.
Ukladanie nového vedenia prináša so sebou obmedzenia dopravy na viacerých lesných cestách vrátane tej prístupovej k horskému hotelu Kráľova studňa.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR